Dansk ø-pas revet væk af turister
Et ø-pas udviklet af Sammenslutningen af Danske Småøer er noget overraskende blevet en turismesucces uden lige. Passet bliver nu videreudviklet i samarbejde med Dansk Ø-ferie.
Af Sara Sulkjær |
I 2016 tog Sammenslutningen af Danske Småøer initiativ til at producere et ø-pas som minde om turisters besøg på de danske øer.
Passet, der af udseende minder kraftigt om et almindeligt et af slagsen, blev trykt i 47.000 eksemplarer, som på ganske kort tid blev revet væk fra hylderne på øernes færger og turistkontorer.
Revet væk
Via en økonomisk indsprøjtning fra Erhvervsministeriet bliver ø-passet nu genoptrykt og videreudviklet i samarbejde med bookingplatformen Dansk Ø-ferie.
- I første omgang fik vi trykt 20.000 eksemplarer af ø-passet, og de var væk i løbet af 14 dage. Sådan er det blevet ved, hver gang vi har genoptrykt passet. Det hele er revet væk, fortæller Britta Leth, ø-turismeambassadør i Sammenslutningen af Danske Småøer og udvikler af ø-passet.
- Jeg har fra begyndelsen haft en god fornemmelse af projektet, men at det skulle blive så succesfuldt, havde jeg ikke i mine vildeste fantasi forestillet mig. Vi får tilbagemeldinger fra turister, der siger, at de har besøgt øer, udelukkende fordi de har set dem i passet, og så virker det jo lige præcis efter hensigten, fortsætter Britta Leth.
180.000 eksemplarer
Indtil videre har ø-passet udelukkende fungeret som et fysisk pas, men det bliver nu videreudviklet og genoptrykt i 180.000 eksemplarer. Genoptrykningen involverer også produktion af en dansk og en tysk version af passet.
Endvidere etableres en digital version, som kobler ø-passet sammen med bookingplatformen Dansk Ø-ferie, der samler alle de bedste oplevelser på de danske øer.
Samarbejdet betyder blandt andet, at det inden længe bliver muligt at booke både transport, ophold og oplevelser på småøerne via bookingplatformen, hvilket er godt nyt for øernes synlighed.
Udbreder ø-kendskabet
Dette bakker Lindy Kjøller, salgs- og marketingchef i rederiet Færgen, der står bag Dansk Ø-ferie, ligeledes op om:
- Mange danskere er slet ikke bekendt med de danske småøers fantastiske turismeprodukt. Derfor glæder det mig, at der inden for kort tid kommer oplevelser fra 27 danske småøer på hylderne i Dansk Ø-ferie, siger han og fortsætter:
- Det vil alt andet lige udbrede kendskabet til øerne og på længere sigt forhåbentlig resultere i øget jobskabelse, bosætning og turisme i nogle af Danmarks yderområder.
Flere øer på én ferie
Lindy Kjøller tilføjer i en pressemeddelelse, at samarbejdet passer perfekt ind i strategien for Dansk Ø-ferie, hvilket netop er at samle de danske øers turismeprodukt, så øerne får mulighed for at markedsføre sig i samlet flok.
Dansk Ø-ferie er således et forsøg på at fremme indenlandsk turisme, ligesom bookingplatformen giver udenlandske turister mulighed for at opleve Danmark på en ny måde.
Blandt andet via såkaldte ø-hop, hvor samme ferie kan foregå på flere forskellige øer.
Turister samler mærker
I Ø-passet er hver enkelt ø præsenteret med et kort og en beskrivelse af oplevelser på øen. I et blankt felt på hver side kan turister samle på mærker fra de øer, de besøger.
Mærket i form af en silhuet af øen findes enten på færgen eller på øens turistkontor og gnides med en speciel pen over i passet. Tanken er at skabe synergi mellem øerne og at tiltrække flere turister.
Arbejdet med ø-passet er et nationalt forankret projekt, som netop er blevet støttet med knap 1,2 millioner kroner af Landdistrikternes Forsøgspulje under Erhvervsministeriet. Ligeledes støtter både VisitDenmark, Dansk Kyst & Naturturisme og Færgesekretariatet op omkring projektet.