Gå til hoved-indhold
Regn og modstrøm mødte flere sejlere, herunder minbaad.dk, der sejlede på Drabant 24. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Regn og modstrøm mødte flere sejlere, herunder minbaad.dk, der sejlede på Drabant 24. Foto: Troels Lykke

Express i medstrøm vandt overalt i Classic Fyn Rundt

Men mange røg i modstrøm i sejladsen, der havde flere tilmeldte i år. Kerteminde Sejlklub kæmpede lidt med at vise løbsindelinger i tide, men sejlere var tilfreds trods udsættelse af en start.

Af Troels Lykke |

Første båd i mål blev en kulfiberkatamaran fra Kerteminde med Henrik Mortensen i Concurbine i sejltiden 20.07. Den startede i turløbet flere timer før de store både.

Hurtigste omsejlingstid havde imidlertid en Melges 32 fra Thurø Sejklub med Jan Madsen i sejltiden 18 timer og 48 minutter.

Hurtigste på DH overalt var en Express fra Ballen Sejlklub med Søren Juel i sejltiden 23 timer og 48 minutter, viser resultatlisten

Bedste twohand-sejler, efter DH, var med skipper William Friis Møller fra Haderslev Sejlklub i en IMX 40. Han sejlede rundt på 21 timer og 16 minutter.

98 procent gennemførte

124 var tilmeldte i Classic Fyn Rundt, det er en fremgang på 10 både i forhold til 2016. Et uvejr før sejladsen fra Kerteminde opstod imidlertid onsdag så flere sjællændere blev hjemme.

Men 106 startede og 104 gennemførte, det vil sige at 98 procent gennemførte sejladsen, hvilket er noget af en præstation.

Det skete endda i voldsom regn og skybrud fredag, men det stoppede og de fleste fik fredag nat en fin sejlads ned langs sydfyn i sydvestlig vind.

Modstrøm

Men forinden, herunder minbaad.dk i en Drabant 24, nåede ikke cuttet klokken 20 med modstrømmen i Lillebælt, da man blev sendt bagbord rundt.

Det betød at flere brugte tre-fire timer fra at sejle fra den ny til gammel Lillebæltsbro. Vi lå præcis 90 minutter og sejlede foran den gamle Lillebæltsbro, men vi flyttede os ikke over grunden.

Den anden Drabant 24-sejler Gert Gerlach fra Hundested, nåede fint at komme igennem, for han førte med over to timer, fordi han sejler ret stærkt i Drabant 24eren fra 1976.

Både, der lå langt fremme, herunder alle twohand-sejlerne fik da også en kæmpe fordel, da de nåede Lillebælt før end vinden gik  fra sydøst til vest, dermed slap de for kryds før de nåede Lillebælt og dermed røg de igennem medstrøm.

Skød udsættelse - sjældent set før i Fyn Rundt

Twohanded-sejlerne startede klokken 10, som de første efter tursejlerne. Den logik forstår jeg ikke helt, det er typisk store både, der sejler med kun to mand om bord, nej lad dem starte med de andre store både.

De store både blev i år hårdt ramt, for da deres start skulle gå, skød dommeren omstart da linjen ikke lå rigtigt i forhold til vinden, det blev derfor sat udsættelse og først 45 minutter senere startede bådene, til stor forvirring hos flere, erfarede minbaad.dk, der talte med sejlere i land.

- Det var ærgerligt at der opstod forvirring blandt nogle af sejlerne, siger han, - men det blev ellers en rigtig god Fyn Rundt, mange både kom rundt på under 24 timer, sidste båd kom i mål lørdag aften og heldigvis slap mange for tordenbyger, som ellers truede, siger Claus Hamdrup til minbaad.dk.

I smukke Svendborg Sund var der også medstrøm og medvind for mange både, også de mindre i feltet.

ORC-løb en succes

ORC-løb er der også blevet plads til i Classic Fyn Rundt.

- De tyske sejlere var meget tilfredse med ORC-løbet, det vil vi gerne udvikle, vi lavede blandt andet aftale med bådsmand på tysk Swan 56, der deltog, han har lovet yderligere kontakt med tyske ORC-sejlere, siger Hamdrup, der selv sejlede rundt i Drabant 38.

Dommeren skød udsættelse i start, han rettede på linjen og 45 minutter senere kom de store både afsted, der var vinden faldet fra 6 til 2 m/sek. Foto: Troels Lykke

Hvorfor skal de store 40 fods både starte først i Twohand-løbet? Forrest ses IMX 40 med William Friis-Møller, der med sin gast var hurtigst efter DH-regel i twohand. I læen er ny X4 fra Rungsted med Henrik Jørgensen og Jan Hansen. Foto: Troels Lykke

Express i twohand-løb starter her.

Her lå minbaad.dk parkeret i 45 minutter i Drabant 24 før vi kom igennem ved den nye Lillebæltsbro, mens det tog 90 minutter ved den gamle Lillebæltsbro.

Se minbaad.dks galleri fra sejladsen

Motor
content-loader
content-loader
content-loader