Gå til hoved-indhold
Mandskabet fra Svendborg Sund Sejlklub fik hårdt brug for deres 132 kvadratmeter code zero-forsejl i den lette vind. Her er de på vej mod Strib Fyr i Palby Fyn Cup. Fotos: Troels LykkeKort Nyt
Mandskabet fra Svendborg Sund Sejlklub fik hårdt brug for deres 132 kvadratmeter code zero-forsejl i den lette vind. Her er de på vej mod Strib Fyr i Palby Fyn Cup. Fotos: Troels Lykke

Fynbo er bidt af en gal Arcona 410

Ejer Lars Bang-Nielsen og Mads Kirchheiner arbejdede dybt koncentreret med trim, da vi mødte duoen under Palby Fyn Cup. Her et portræt af manden og den svenske båd.

Af Troels Lykke |

Deres start var ikke prangende, men hurtigt åd de sig op i feltet i Arcona 410eren, der i Norden har vundet flere kapsejladser. Besætningen er heldige, men også dygtige.

De når nemlig med feltet i Lillebælt i medstrøm, da twohand-sejlerne går i en tidlig start, hvor vinden stadig findes. Siden går det også godt, og de bliver niende kølbåd i mål, da de sejler bagbord rundt om Fyn.

Den 7,8 tons tunge Arcona 410 har da også en 132 kvadratmeter code zero, placeret foran en 19,8 meter høje kulfibermast fra Southern Spars.

På den sexede, høje og smalle kulfiberbom er placeret et 57 kvadratmeter Tape Drive storsejl fra UK Sailmakers. Det er ikke billigt grej, der er tale om. 

Mast og bom: 450.000 kroner

Mast og bom alene koster 450.000 kroner, mens den svenske båd, der kom til i 2011, koster cirka 3,3 mio. kroner standard.

Lars Bang-Nielsen vil dog ikke oplyse, hvad han gav sidste år, da han købte båden i Tyskland, men brugtpriserne ligger på et par millioner kroner for bådtypen, forklarer han til BådNyt.

Den hvide båd med de blå striber strålede da også i forhold til de andre, ældre bådtyper på startlinjen. Arcona 410 har nemlig en stejl stævn, smalt forskrog, bredt, stabiliserende agterskrog og åben hæk, så man let kan bade.

Helt agter sidder hækstaget, der har en kinesisk kaskadeudveksling med en udveksling på 1:48, hvilket der skal til for at kunne arbejde med 9/10-fraktionsriggen. 

8,5 knob med fok

Da vi senere på ugen taler med Lars Bang-Nielsen får han for alvor brug for hækstaget. Han er nemlig ved at sejle båden hjem til Svendborg fra Bogense, hvor det blæser op til 17 m/sek. Transportholdet har kun rullet fokken ud, alligevel sejler Arcona 410eren 8,5 knob på halvvind.

- Båden sejler bare godt på alle kurser, og den bjærger sig godt i blæsevejr, og selv i så hårdt vejr er den let og levende på rattet, du kan faktisk styre båden med to fingre, for slipper du rattet sejler båden stadig lige ud. Rattet kører samtidig langt bedre end på min tidligere Grand Soleil 37, for på Arconaen er der et rorsystem fra (danske) Jefa Marine. På kryds sejler den 7,3 knob i seks meter per sekund. Det gjorde vi på fladt vand fra Æbelø og ind mod Bogense under Palby Fyn Cup, forklarer Lars Bang-Nielsen om båden, der også er relativ fri for bølger ind over mandskabet, da fribordet er højt.

Alligevel ser båden elegant ud, da ruftaget er fladt og placeret langt inde på teakdækket, så der er fin plads at gå på. 

10 bomninger var hårdt

Plads var noget, der var brug for under årets Palby Fyn Cup, da Svendborg-sejleren blev sat op for at bomme spileren mindst ti gange fra Thurø Rev-bøjen og næsten helt til Æbelø på Nordfyn.

- Det var hårdt at bomme for armene, jeg svedte en del, men det var en fin spilertur, vi sejlede ikke under otte knob, mens vi havde spileren (på 148 kvadratmeter) oppe. Jeg kunne jo ikke sende min gast Mads på 72 op for at bomme, forklarer Lars Bang-Nielsen, der lærte at sejle som 15-årig på en X-102. Under Silverrudder fra Svendborg, solo-sejlads om Fyn, havde sejleren også sit at se til med spiler og vendinger.

Hver mandag sejler han og holdet fælles kapsejlads i Lunkebugten, tæt på Thurø, hvor sejlere fra Thurø Sejlklub, Troense Bådelaug og Svendborg Sund Sejlklub mødes.

- Vi er 50 både ude og kæmpe mod hinanden. Vi synes bare, at kapsejlads skal være sjovt, fortæller sejleren, der faktisk mest bruger båden til tursejlads med hustruen Simone og deres store børn.

- Det bliver mest ture i det sydfynske ø-hav og i Tyskland, og tursejlads fungerer den også godt til. Vi har en stor agterkøje i vores model, hvilket giver et stort stuverum i modsatte side, og ståhøjde er der masser af, forklarer sejleren.

Arcona 410

Længde         12,20 m

Længde vandlinje 11,20 m

Bredde       3,90 m

Dybde        2,20 m

Mast     19,8 m

Vægt    7800 kg

Vægt i køl     2600 kg

Storsejl    57 m2

Fok    45 m2

Gennaker    132 m2

Spiler 148 m2

Motor Yanmar 3JH5/SD50

Vandtank 280 l

Varmtvandstank 25 l

Brændstof 150 l

Septiktank 75 l

Værft Arcona/Delta Baotyard Estland

Brugtpris 2,2 mio. kr.

Nyprisfuld sejlklar 3,9 mio. kr.

Ekstraudstyr på Lars Bang-Nielsens båd:

Kulfibermast og kulfiberbom, bovtruster,

kulfiberrat, teak på dæk og oliefyr bl.a.

Forhandler www.Skovgaard-Mortensen.dk

Lars Bang-Nielsen købte sin Arcona 410 sidste år, hvor han også deltog i solo-sejladsen Silverrudder rundt om Fyn.

Med et højt fribord skabes der god plads om læ på den svenske performance cruiser, der koster 3,9 mio. kroner fra ny med ekstraudstyr og kulfibermast.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader