Gå til hoved-indhold
MHV 804 ANDROMEDA er bygget til at klare hårdt vejr. Det blev de to nødstedte lystsejleres og deres båds redning. (Arkivfoto)Kort Nyt
MHV 804 ANDROMEDA er bygget til at klare hårdt vejr. Det blev de to nødstedte lystsejleres og deres båds redning. Arkivfoto af Daniel Mathiasen

To udmattede sejlere reddet af Marinehjemmeværnet

En 32 fods sejlbåd havde motorproblemer i Kattegat mellem øen Hjelm og Sjællands Odde. Det blæste 18 m/sek.

Af Troels Lykke |

Marinehjemmeværnet fra Horsens reddede lørdag to meget forkomne lystsejlere og deres havarerede sejlbåd i Kattegat. Hårdt vejr gav store udfordringer, og det blev også sin sag at søge nødhavn i en færgehavn, fortæller Ninna Falck fra Marinehjemmeværnet.

Hun skriver videre:

En usædvanlig dramatisk bjærgning af en sejlbåd i Kattegat lørdag eftermiddag og aften har givet meget stof til eftertanke for fartøjsfører, løjtnant Torben Fründ fra Marinehjemmeværnets Flotille 132 Horsens.

”Det kunne have været gået helt galt, og jeg kan ikke understrege det nok: Tjek vejrudsigten, tag en VHF-radio med og varmt tøj på!”, lyder det fra ham i telefonen to dage efter aktionen.

Havarist på ukendt position

Det hele startede med, at en besætning på i alt ti frivillige gaster med Torben Fründ i spidsen fredag aften sejlede ud til en weekend på farvandsovervågning for Søværnet om bord på MHV 804 ANDROMEDA.

Sammen med Forsvarets Joint Operations Centre (JOC) var det planlagt at patruljere i området: Århus Bugt, Samsø og Nordfyn. 

ANDROMEDA og dens besætning var lørdag eftermiddag på vej fra Kerteminde til Ballen Havn på Samsø. Der var hård kuling med en vind på 18 m/s og bølger på mindst tre meter, da JOC klokken 14.15 kaldte dem op: En sejlbåd havde motorproblemer i Kattegat et sted mellem øen Hjelm og Sjællands Odde.

”Vi får et mobilnummer til havaristen, og jeg ringer dem straks op. De to mænd om bord er ret stressede over situationen. De opgiver en position fra deres GPS nærmest helt oppe ved Anholt, og det giver slet ikke mening”, fortæller Torben Fründ. Så opgaven bliver i første omgang at få lokaliseret de uheldige lystsejlere.

Om bord på ANDROMEDA kan man se noget på radaren, som efterfølgende bliver bekræftet.

Lyngby Radio har efterlyst havaristen blandt de sejlende i området, og en af Molslinjens katamaranfærger har spottet havaristen tæt ved Rute Tango på højde med Sjællands Odde.

Rute Tango er dybvandsruten ned gennem Kattegat og Storebælt og fungerer som motorvejen for den tunge skibstrafik gennem de danske farvande. Et uheldigt sted at drive rundt.

To forkomne lystsejlere kommer på slæb

Torben Fründ sætter kursen direkte mod området, som ligger en halv times sejlads væk, og ANDROMEDA når frem til havaristen. Det er en 32 fods sejlbåd, og de to mænd om bord har bakset længe i det hårde vejr.

”Her ser vi to udfordrede mænd på deres båd i store bølger. De var helt udmattede, da vi fik fat på dem, og båden lå flere gange helt ned på siden”, fortæller Torben Fründ. 

Fra ANDROMEDA bruger man nu en linekaster, så kan skyde en line af sted fra båd til båd. Den lander ude på sejlbåden, hvor de to mand med linen nu kan trække en slæbetrosse over.

Den fastgør de omkring mastefoden via stævnen. I linen har man fra ANDROMEDA også fastgjort en VHF-radio i en plastpose, så der nu er en mere stabil kommunikation ud til sejlbåden i stedet for mobiltelefonen, som er ved at løbe tør for strøm.

Omkring klokken 16.00 begynder ANDROMEDA for laveste fart at trække sejlbåden mod Odden Færgehavn efter aftale med JOC. Det er den nærmeste havn i den sejlretning, som passer bedst med aftenens vind og bølger.

Færgehavnen er ikke en lystbådehavn

Men det er ikke uproblematisk at anløbe færgehavnen. Da ANDROMEDA efter to - tre timers sejlads med sejlbåden på slæb nærmer sig havnen, må de vige for en af de store katamaranfærger på vej i havn. 

”Og nu blev det træls. Når vi gør fart er det lettere at slæbe, men når vi skal sejle i ring, så er det svært. Sejlbåden kom helt ned på siden, og de to om bord hang jo der i rælingen”, fortæller Torben Fründ.

Til sidst kunne ANDROMEDA og sejlbåden endelig komme i havn i Odden Færgehavn.

Den er ikke specielt forberedt til sejlbåde, men man fandt en krog på den yderste mole. Først blev ANDROMEDA gjort fast, og så trak man med håndkraft sejlbåden ind til molen, og den blev fastgjort.

”Vi sikrer sejlbåden foran os. Vi lå nu stille, og situationen var under kontrol. Og så ser vi menneskerne. Den ene kunne knap nok gå og kunne ikke bevæge fingrene. De var underafkølede og havde haft en rigtig grim oplevelse”, fortæller Torben Fründ, som godt kan forstå, hvis de to mænd var godt brugte:

”Da de kom i havn klokken 18.30, havde de kæmpet med båden og bølgerne i over syv timer”

Hastig afgang fra Odden Færgehavn

Men kontakten med de to havarister blev kort. Færgen skulle ud af havn igen, og ANDROMEDA lå i vejen. Torben Fründ og hans besætning måtte nu på meget kort tid sige farvel til de to lystsejlere, som havde aftaler på plads om at blive hentet.

”Så måtte vi hurtigt trække ANDROMEDA fra. Det blev uroligt, fordi vi ellers havde ligget i læ for færgen, der nu havde sat i gang”, siger Torben, som sammen med sin besætning nu sejlede til Ballen Havn, hvor de var fremme klokken 21.30.

Her fik de sig noget aftensmad og brugte god tid til at få snakket tingene igennem. Det havde bestemt også været en udfordring for den frivillige besætning at bakse med båden i det hårde vejr og ikke helt uden risiko for dem selv.

Respekt for vand! 

”Historien endte godt. De to kom ikke til skade. Besætningen gjorde det fantastisk godt, og det lykkedes”, konkluderer Torben Fründ, som tænker meget over hele aktionen, og hvad man bør lære af det, for det kunne godt være gået galt.

”Jeg kan kun opfordre til, at man forbereder sig grundigt, inden man sejler ud. Man kan jo eventuelt gå ind og læse Trygfondens gode råd om sikker sejlads på www.respektforvand.dk/", understreger Torben Fründ, der i øvrigt selv er en erfaren lystsejler. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader