5 gode Facebook-råd til sejlklubberne
De gode historier skal frem, hvis nye medlemmer skal finde vej til klubhuset. Konsulent Jakob Lind Tolborg guider klubberne til mere omtale og spændende opslag.
Af Sara Sulkjær |
En flok ungdomssejlere samlet omkring en kage efter dagens træning eller et billede af klubbens ældre medlemmer, der deler røverhistorier over en dåseøl.
Det er de små hverdagsglimt, der skal trækkes frem på Facebook, hvis nye medlemmer skal have lyst til at troppe op på havnen, mener Jakob Lind Tolborg, konsulent med fokus på idræt og sociale medier:
- Sejlerne skal tænke over, hvad der gør, at de selv går ned i klubben, og hvad der giver dem værdi. Det er dét, de skal formidle og forsøge at afspejle på Facebook, understreger han overfor minbaad.dk og forklarer, at de fleste i dag tjekker Facebook som det første, når en ny sportsgren skal undersøges.
Vis de nye sejlere
Men selvom langt de fleste sejlklubber har gjort deres entré på Facebook, er det de færreste, der formår at udnytte sitet optimalt. Flere klubber har nemlig udelukkende oprettet en gruppe for medlemmerne og ikke en decideret Facebookside, som ellers kunne bringe opslagene ud til langt flere.
- Der kan sagtens være en masse opslag i en gruppe, men der er ikke ret mange, der ser det. Skal man gøre sig attraktiv, skal man lave en side, hvor man deler opslag, der gerne er helt nede på jorden, forklarer Jakob Lind Tolborg.
Et billede af den nye sejler, der endnu ikke har tjek på trimning af sejlet, kan således give den interesserede en følelse af, at der er andre som ham, der endnu ikke har stævnen rettet mod verdenshavene.
Det er nødvendigvis ikke de flotte pokaler, der giver de potentielt nye sejlere lysten og modet til et liv på havnen. I stedet er identifikationen uhyre vigtig i jagten på nye medlemmer.
Medlemmerne skal være med
Skal klubbens Facebookside bevæge sig ud til flere end blot de sejlere, der i forvejen sætter sine ben i klubhuset, må medlemmerne dog på banen. En simpel kommentar eller et hurtigt ’like’ kan gøre forskellen, når antallet af nåede personer skal gøres op.
Mindst ét opslag ugentligt bør samtidig være rettesnoren for den aktive sejlklub. Et ambitiøst tal, som da også bør produceres af flere admins. Er der 5-10 admins på siden, er der altid nogle, der har en god historie at dele:
- Hvis der kun er én admin, bliver det nemt en pligt at lave et opslag hver uge. Og det er pokkers svært at formidle begejstring under de forhold, forklarer Jakob Lind Tolborg og understreger, at et opslag ikke behøver at være perfekt for at deles. Er det 80% OK, er det ofte nok til en plads på klubbens Facebookside.
De fem råd til klubberne
En side, der med ekspertviden fra mediekonsulenten hurtigt kan forbedres med følgende råd:
1: Skab blikfang gennem overskrifter, videoer og billeder
2: Vis den gode hverdagshistorie - både under og efter træning
3: Fokuser på fællesskabet
4: Opret Facebookbegivenheder og husk at trykke ’deltager’
5: Fortæl medlemmerne, at de kan bringe opslagene på Facebooksiden endnu længere ud med ’likes’ og kommentarer
Få flere gode fif til sejlklubbernes brug af Facebook, når Jakob Lind Tolborg lørdag den 18. november lægger vejen forbi Dansk Sejlunions klubkonference i Vingsted. Læs mere her.