Landmark 43 - norsk verdensmesterbåd fra Kerteminde
Kerteminde-sejler Thomas Lund Andersson købte i 2014 sin lynhurtige Landmark 43, der kræver op til 15 gaster. Målet i 2017 er en topplacering ved ORC-EM i Polen.
Landmark 43 skræmmer modstanderne.
Den er nemlig hurtig og sejler typisk 7,6 til 7,8 knob på kryds. Båden har en smal vandlinje og stejlt forskib.
Samtidig er skroget stift, bygget i epoxy med kulfiberforstærkninger, så den 24 meter høje kulfibermast kan spændes helt op uden at båden giver sig.
Den 43 fods båd er dermed let på 7,65 ton, heraf udgør en dyb 3,2 meter T-køl med blybulb de 3,6 ton. Sejl er der også en del af, krydsstellet er på 109,5 kvadratmeter.
Smal båd men hurtig i bølger
- Det er en relativ smal båd og den er hurtig i bølger, hvor andre både går i stå, det har overrasket mig. Samtidig er den let i forskibet, siger ejeren af en Landmark 43, ’Min Ide H’, Thomas Lund Andersson fra Kerteminde.
Båden er bygget i Dubai. Bag det hele står nordmanden Claus Landmark, der i 2006 startede projektet med sit firma Landmark Yachts.
Og i dag findes der 12 Landmark 43ere, heraf en i Danmark. Bådene er dog ikke bygget helt ens. Men alle er bygget til til at vinde efter IRC og OCR-reglen.
44-årige ingeniør og direktør Thomas Lund Andersson, har båden liggende i Kerteminde. Han er skipper, sailing master og floater, der hjælper til over alt. Fotos: Troels Lykke
VM-guld til norsk Landmark 43
En Landmark 43, med opfinder af bådtypen, Claus Landmark vandt da også storbåds-VM i ORC’s B-klasse i år i Skovshoved.
Om bord var dog også den top-professionelle taktiker om bord, Morten Henriksen.
Ved samme VM tog Thomas Lund Andersson og besætning en 10. plads. Fynboen, der før ejede en Melges 24, købte sin Landmark 43 i april 2014 i Stockholm og sejlede den hjem til Nyborg i koldt vejr.
Fra vinteren i år ligger båden i Kerteminde, hvor den til foråret skal deltage i ugentlige kapsejladser, men det store mål i 2017 er ORC-EM i Gdansk. Godt nok er alle amatører om bord, men der arbejdes seriøst og arbejdes benhårdt på gode resultater.
Dyr disk ved VM
Om ORC-VM i Skovshoved siger han.
-Vi havde sådan set bare håbet på at komme i top 30, så en 10. plads var vi godt tilfredse med ved VM.
Og var vi ikke blevet disket for en styrbord-bagbord situation, så kunne vi være sluttet i top 3-4, hvis alt havde flasket sig. Men vi er nye i klassen og er et hold, der kun havde sejlet sammen i to måneder før VM, med Lucas Lier som rorsmand, siger 44-årige Thomas Lund Andersson, der er gast om bord, men samtidig sailing master for de 12 gaster om bord. (der var under ORC-VM)
- Jeg kender båden så godt, derfor er jeg med overalt på gastepladserne, mens taktiker og rorsmand styrer det de skal styre. Jeg har skyklapper på, når de tager beslutninger.
Jeg gør det jeg er god til og det er at få folk til at få deres potentiale ud om bord, men jeg forlanger at folk engagerer sig, det er næsten mere vigtigt end talent, for med en stor indsats kan man træne sig op, siger Thomas Lund Andersson, der samtidig holder sig i form til det fysisk krævende job at være gast på en 43 fods båd.
Vægttræner en del
Han vægttræner derfor seks dage om ugen.
Men det er ikke kun det seriøse, der får Kerteminde-sejleren til at investere 1,5 mio. kroner i sin Landmark 43 og købe nye sejl til den for flere hundrede tusinde. Det sociale spiller også en stor rolle.
-På land har vi det også sjovt, vi går ud sammen og bor sammen når vi er til stævner, siger Thomas Lund Andersson, som vi mødte første gang i 2015 i Palby Fyn Cup. Her gik det ikke specielt godt.
Det var først i 2016, at båden blev anden kølbåd i mål i sejladsen om Fyn.
Faktisk var Landmark 43eren kun tolv minutter i mål efter den ekstreme kapsejladsbåd, Soto 40, der havde America’s Cup-sejleren Jesper Radich som taktikker.
- Men vi indhentede dem da på kryds ved Fyns Hoved og var få meter fra dem, da vinden tog til efter vi krydsede fra Bogense, fortæller Thomas Lund Andersson.
Rigges til turbåd
En Landmark 43 kan omdannes til tur, hvor den vejer et ton mere.
Blandt andet når der monteres anker og spil i stævnen, dørkplader og køjebunde sættes i, pantry monteres og salonbord i kulfiber skiftes ud med et i teak. Dertil sættes rulleforstag og lazy-jack på, samt tursejl og autopilot.
- Med de ting i er det faktisk en rigtig fed turbåd, det er faktisk to skibe i et man får. Et til ræs og et til tur, hvor jeg kan sejle med mine to drenge. Så selvom de fleste brugte Landmark 43ere koster to mio. kroner, så synes jeg at man får ufatteligt meget for pengene.
Det eneste negative er at båden stikker 3,2 meter, dermed er det ikke alle havne at man kan sejle ind i, forklarer fynboen.
Landmark 43
Design Mils Design Ltd
Længde 13,10 m
Længde vandlinje 11,26 m
Bredde 3,83 m
Dybgang 3,20 m
Vægt 7,65 ton
T- køl med bulb i bly 3,60 ton
Sejlareal kryds 109,50 m2
Sejlareal læns 271,50 m2
Motor Volvo Penta 40 hk
Dieseltank 170 l
Vandtank 340 l
Holdingtank 50 l
CE-kategori A Ocean
Bygget Premier Composite Technologies, Dubai
Skrog epoxy og e-glas laminat og kulfiber
Mast og bom kulfiber
Nypris 5,5 mio. kr.
Båd fra 2008 1,5 mio. kr.
Hjemmeside www.landmarkyachts.com
Adresse: Landmark Yachts, Storgaten 27,
N-1555 Son, Norge
Thomas Lund Andersson betalte i 2014 1,5 mio. kroner for en Landmark 43 fra 2008. En ny koster 5,6 mio. kroner. Skroget bygges i epoxy og med kulfiberforstærkninger. Mast, bom og ror er også i kulfiber.
Landmark 43, ’Min Ide H’. ses her under Palby Fyn Cup, hvor Ynglinge-verdensmester Lucas Lier fra Hellerup styrede båden til en samlet andenplads.