Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

Ny redningsbåd på Ærø har 760 heste

En Munin 1200 skal bringe redningsmændene til de nødstedte sejlere i Det Sydfynske Øhav. Med store motorer, Jason's Cradle og lav dybgang er båden perfekt til formålet.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Skumpisket vand fra to jet-dyser gennempløjer de svage krusninger i Vejsnæs Bugt. Den forreste halvdel af fartøjet er løftet fri af vandskorpen mellem Ærø og Langeland.

Loggen foran skibsfører Thomas Wang Larsen viser omkring 30 knob. Sejladsens mål kunne være at nå søfarende mennesker eller materiel, der havde brug for hurtig hjælp.

Søsiden fra Fyns Amts Avis gået om bord til en prøvetur på den seneste forstærkning af beredskabet i Det Sydfynske Øhav og omliggende farvand, Erria Rescue. Fartøjet tilhører den nystiftede Ærø Søredningsforening, for hvem et redningsfartøj længe har været en drøm.

Båre til nødstedte i vandet

Inden sejladsen i Vejsnæs Bugt får vi en rundvisning i det 12 meter lange redningsfartøj.

Agterude priser Thomas Wang Larsen det skridsikre dæk. Det er stort nok til, at en helikopter kan hejse en båreliggende person op derfra.

Ude i styrbord side er oprullet en nyanskaffet, såkaldt Jason's Cradle. Det er et stift net til at hjælpe overbordfaldne op på dækket. Nettet kan både fungere som en bred stige eller som en slags fleksibel båre, der rulles ud under den nødstedte nede i vandet.

Under dæk brummer de 760 heste. Til søs pisker de havvand gennem dysserne til manøvrering og fremdrift.

Bruger reserve-grej

En ekstra sikkerhed for de minimum to og helst tre frivillige, der skal bemande Erria Rescue under operationer, er de Esvagt-monterede søgelændere og et bøjlearrangement på fordækket.

Forrest i salonen udstyret med flystole er der plads til skibsfører og navigatør.

- Vi kunne godt tænke os at afmontere et par af stolene for at gøre plads til placering af en liggende båre, forklarer Thomas Wang Larsen.

Under fordæk er der bænkeplads til fire personer samt et lille rum med et kemisk toilet. Navigationen om bord kører i øjeblikket på reserve-grej. Den medfølgende plotter er til service.

- Vi ønsker os en ny, moderne kortplotter og en bedre radar. Hvis nogen har 65.000 kr, er vi meget modtagelige, fastslår Thomas Wang Larsen.

Det helt rigtige fartøj

Overordnet er redningsmandskabet dog begejstrede for båden: 

- Vi er meget glade for båden. Vi synes, at vi har fået det helt rigtige fartøj. Sådan lyder det samstemmende fra de fire ærøboere om bord på Søsidens prøvesejlads - formand Thomas Wang Larsen, næstformand Jan Christensen, kasserer Erik Bjørn Sørensen og en af de menige drivkræfter, Jens Weiss.

- Vi er gået ind i det af flere gode årsager. Blandt andet for at opleve glæden ved at hjælpe andre og fordi vi allesammen kan li' at færdes på havet. Og så har vi et godt kammeratskab, siger Thomas Wang Larsen.

Omdrejningspunkt i foreningen er redningsfartøjet. Da det tidligere på året blev udbudt til salg hos rederiet Esvagt, hvor Thomas Wang Larsen er kaptajn, tænkte han, at det er nu, chancen er der. Med opbakning fra initiativkredsen og fra Ærøs lokale pengeinstitut, faldt tingene på plads.

- Båden er meget velegnet til vores formål. Den er solid, sødygtig, hurtig, har lavt fribord og den kan operere på lavt vand, som vi jo har meget af her i Øhavet, siger Thomas Wang Larsen.

På plus-siden står også, at fartøjstypen er nærmest kæntringsfri. I hvert fald er den testet til at kunne klare en "grønlændervending" - det vil sige oprette sig for egen kraft, selv når den har haft bunden i vejret.

Hurtigere end helikopter

Ind gennem det lystfartøj-trafikerede Marstal Søndre Løb sænker vi farten. I kølvandet ligger en hurtig, men aldrig ubehagelig tur i Vejsnæs Bugt. Nu er der brug for en kam til håret.

På plads langs kaj ved Ebbes Bådebyggeri og Sejlloft fortæller Jens Weiss, at Ærø Søredningsforening allerede har skabt gode relationer til Marinehjemmeværnet, det statslige redningsberedskab og kollegerne i både Rudkøbing og i Nordtyskland. Nu forhandles der med Region Syddanmark:

- Skal der bringes en tilskadekommen person fra fx Ærø, Strynø eller Birkholm til brofast land, vil vi i mange tilfælde kunne gøre det hurtigere end en helikopter, påpeger Jens Weiss.

Kilde: Fyens.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader