Næsten alle sejlerskoleelever bliver i klubben i Hvalpsund
Det skal give mening, både socialt og sejladsmæssigt, forklarer Dan Jørgensen fra Nautilus-Hvalpsund, der har skabt rum for tursejlere, hvor eleverne integreres fra dag ét.
Af Sara Sulkjær |
16 mandage i sæsonen tropper 10-14 sejlerskoleelever op på havnen i Hvalpsund i Limfjorden. Her mødes de af håndplukkede, rummelige instruktører, som danner rammen om klubbens sejlerskole.
En skole, hvor duelighedsbeviset er byttet ud med 20-25 minutters teori bygget op omkring materialer fra Dansk Sejlunion, og hvor elever, som allerede er bådejere, får lov at sejle i egen båd med instruktør ombord.
Elever og sejlere mødes til kaffe
Samtidig er sejlerskolen en integreret del af Nautilus-Hvalpsund Sejlklubs koncept ’Mandagssejlads’, hvor også tidligere sejlerskoleelever mødes og tursejler, mens nuværende elever undervises.
Dermed skabes et koncept, hvor nye og tidligere elever mødes på havnen og slutter hver mandag ved at samles omkring kaffe, kage og erfaringsudveksling.
Den dag, eleverne vinker farvel til selve sejlerskolen, er de således allerede integreret i et trygt miljø og kan fortsat mødes og tursejle på havnen om mandagen. De ugentlige aftenmatcher står hermed ikke som eneste punkt på tilbudslisten, når eleven er klar til ’det rigtige sejlerliv’:
- Vi oplever, at mange elever vil tursejle, men ikke kapsejle. Om mandagen skaber vi på den måde et forum for de sejlere, der primært vil sejle tursejlads, forklarer Dan Cort Jørgensen, formand for sejlerskolen og idémand bag konceptet.
Bliver på havnen
Et koncept, som eleverne tilsyneladende er vilde med. Flere bliver efterfølgende aktive i klubben, eksempelvis i bestyrelsen, og mange køber egen båd. Sidste år blev seks elever bådejere, mens størstedelen holder fast i klubmiljøet:
- Stort set alle eleverne bliver i klubben. Jeg kender faktisk ikke nogen, der er faldet fra, fortæller en glad Dan Cort Jørgensen til minbaad.dk.
For det giver mening at sejle i Hvalpsund. Her tages udgangspunkt i den enkeltes nysgerrighed, spørgsmål og behov, og de nytilkomne kan derfor se en mening med at være i klubben:
- Hvis man bliver fastholdt, handler det altid om, at man kan se en mening med det, man laver. Hvis det giver mening for dig at være sammen med sejlerne om mandagen, så bliver du der også, forklarer Dan Cort Jørgensen.
En mening, som dog ikke blot kan opbygges omkring viden, navigation og andet teori. Også sikkerheden, erfaringer fra øvrige sejlere, gode oplevelser og ikke mindst den sociale dimension skal være en del af sejlerpakken, hvis eleverne skal se en mening i at blive på havnen.
Alle klubber kan gøre det
Ikke kun Hvalpsund er i stand til at skabe denne mening og den dertilhørende mandagssejlads. I princippet kan alle klubber, ifølge Dan Cort Jørgensen, stable konceptet på benene.
- Når man skal skabe et nyt eller anderledes projekt, så handler det om at turde udfordre ’vi plejer-traditionerne’ og de andre i klubben. Man skal have lavet sit forarbejde inden og have sine argumenter i orden, forklarer Jørgensen, som selv mødte modstand på de første generalforsamlinger.
Klubkulturen må i den forbindelse tages op til nøje overvejelse. For er vi reelt en klub, der er omstillingsparate og klar til at tage imod de nye? I sådanne situationer er den interne kommunikation i klubben uhyre vigtig for at undgå misforståelser og rygter.
- Vil du starte et forandringsprojekt, må du have mennesker omkring dig, som tør tage ansvar. Du må aflæse klubben og finde ud af, hvad den og du selv vil. Siger nogle ’kap, kap, kap’, må du sige, at ’det gør I bare, og så går vi i gang med det her’, lyder rådet fra Dan Cort Jørgensen.
Teori og praksis går hånd i hånd i Hvalpsund. Foto: Dan Cort Jørgensen
Sejlerne på frokosttur til Virksund. Foto: Dan Cort Jørgensen
Også en gruppe pigesejlere mødes til hyggesejlads mandag aften. Foto: Dan Cort Jørgensen
Idémand bag det succesrige koncept, Dan Cort Jørgensen. Foto: Privatfoto