Gå til hoved-indhold
En tilgroet båd skal bruge mere brændstof, og går det helt galt, gror vandindtag m.m. til, og motoren risikerer at brænde sammen, forklarer distributør Anders Jessen. Foto: Troels LykkeKort Nyt
En tilgroet båd skal bruge mere brændstof, og går det helt galt, gror vandindtag m.m. til, og motoren risikerer at brænde sammen, forklarer distributør Anders Jessen. Foto: Troels Lykke

Nye EU-regler gør bundmalinger ulovlige fra 2019

2018 bliver sidste år, hvor flere kendte malinger fra Hempel og International kan anvendes på båden. Bundmalinger med et højt indhold af de giftige biocider skal fjernes fra havene, mener EU.

Af Sara Sulkjær |

Meget bliver anderledes, når sejlere besøger de maritime udstyrsforhandlere efter d. 30. juni 2018. På hylderne med bundmaling vil flere af de traditionelle malinger være fjernet, og i stedet vil nyere malinger med færre biocider stå på hylden. 

En række særregler har førhen lovliggjort de nuværende biocidholdige malinger, men ved udgangen af 2017 udløber disse forhold. Dermed bliver Danmark ligeledes underlagt EU-reglerne, som skal sikre et lavere indhold af de giftige biocider. 

Mere tørstof

Mens forhandlere således sidste gang må lange de nuværende bundmalinger over disken 30. juni 2018, kan sejlerne anvende malingerne frem til d. 31. december 2018. 

Herefter må bådejerne en tur i marinebutikken for at finde en ny favoritmaling, hvis deres tidligere er blandt de malinger, der ulovliggøres med de nye regler. Det er dog ikke noget, sejlerne skal være nervøse for: 

- Der vil blive fjernet biocider, mens tørstofindholdet vil stige. Det er et kvalitetstegn, da tørstoffet eksempelvis kan være kobber, forklarer Anders Jessen fra den maritime udstyrsdistributør Watski til minbaad.dk. 

Flere populære malinger vil forsvinde fra markedet. Det er særligt et biocid, der nedbringer mængden af slim, der fjernes i malingerne. Et biocid, der eksempelvis findes i de fleste hårshampooer, men som altså ikke er forsvarligt at anvende på både. 

Ikke bedre, men anderledes

Med de færre biocider er der derfor heller ingen tvivl om, at fremtidens bundmalinger vil adskille sig fra de hidtil kendte malinger.

- Sejlerne får nok ikke en bedre bundmaling, men en anderledes med mere tørstof og mindre fortynder. Kunderne skal kigge efter vægten. Jo tungere, jo bedre, da grundstoffer som kobber vejer mere end fortynderen, fortæller Anders Jessen. 

Netop kobber spiller en stor rolle i den populære bundmaling VC 17 M Ekstra, som dermed får lov at blive på markedet efter 2018. 

Det er dog de færreste bundmalinger, der deler skæbne med VC 17-malingen. Producenterne har derfor været i tænkeboksen for at udvikle nye bundmalinger med et lavere indhold af biocid. Malinger, der skal igennem en ansøgningsproces, før de kan sælges i butikkerne, men som ikke vil afvige væsentligt fra det nuværende prisniveau:

- Der er så hård konkurrence på markedet for bundmalinger, at prisen hverken vil stige eller falde, understreger Anders Jessen, som fortæller, at de første af den nye type bundmalinger vil lanceres i løbet af de næste måneder. 

Bedst for miljøet

Selvom distributør Jessen således må sælge ud i de mange malinger, han i øjeblikket har på lager, bakker han dog fuldt ud op om de nye regler. 

Skal vi fortsat passe på de have og fjorde, som vi alle nyder at sejle i, må vi stå sammen om at beskytte dem, mener han: 

-  Vi skal have ens regler. Lille Danmark kan ikke redde verden ved at have særregler. Vi er nødt til at have ens regler, der er bedst for miljøet, slutter distributøren.  

Motor
content-loader
content-loader
content-loader