Gå til hoved-indhold
Sådan så det ud da Kiwi Magic deltog i kapsejlads i september på Aarhusbugten med andre 12-metere. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Sådan så det ud da Kiwi Magic deltog i kapsejlads i september på Aarhusbugten med andre 12-metere. Foto: Troels Lykke

Sådan er den berømte 12-meter Kiwi Magic fra Aarhus

26,5 tons Kiwi Magic deltog i finalen i 1987 i Louis Vuitton Cup. Hightech-båden med vingekøl og hydraulik sejles i dag af erhvervsmanden Johan Blach Petersen og 13 gaster i Marselisborg.

Af Troels Lykke |

Johan Blach Petersen brænder for 12mR sejlads. Vi mærker det tydeligt, da vi sejler mod ham før Wessel & Vett Cup ud for Marselisborg, hvor den legendariske 12mR Kiwi Magic holder til.

Om bord på Aarhus-sejlerens båd er også byens borgmester Jacob Bundsgaard, der er helt opslugt af båden under en PR-sejlads. Ejeren af båden vil gerne give mere PR til 12mR-sejlads.

Flere 12-metere i Aarhus, tak

Johan Blach Petersen ser nemlig gerne flere 12-metere i Aarhus. En til at konkurrere med frem mod VM i 2019 i Newport i USA, hvor han og holdet forventer at sejle med, sammen med nogle af de fire andre 12-metere i Danmark. Men der er der også en anden mere ideologisk grund.

-En 12-meter tiltrækker nye sejlere. Vi har fået seks nye unge med, der før har spillet håndbold og andet. De har aldrig sejlet før, men de synes om udfordringen om at få 14 personer til at fungere på et hold.  Og på en 12-meter er der plads til ”lærlinge”, forklarer ejer og rorsmand Johan Blach Petersen.

Han købte sin Kiwi Magic i 2016 fra USA for 1,7 mio. kroner, plus 1,3 mio. kroner til moms og transport blandt andet. Herefter blev den sejlet hjem på et skib med en 40 fods container fuld af sejl.

Faktisk med hele tretten genuaer, fem storsejl og syv spiler. Mange af sejlene var næsten ubrugte. Dertil fulgte dykkerudstyr, ekstra hydraulik-slanger og faktisk et helt værksted med reservedele, som det kendes fra America’s Cup, hvor man aldrig går ned på grej. 

Ni hydraulikpumper

Det har taget sin tid for Johan Blach Petersen og hans besætning at lære den avancerede 12-mR at kende. En båd, der  var favorit til at vinde America’s Cup i 1987, men som tabte til et amerikansk hold i Louis Vuitton Cup i finalen. Båden har et hav af trimmuligheder og fungerer med ni hydraulikcylindere, der manuelt skal pumpes op af gasterne, hvilket er en central del af trimingen af båden.

Hydraulik bruges til kicking strap, skødeviser, mastehældning og forstaget, der justeres med en hydraulikventil. Midt i cockpittet er tre grinderpiedestaler, også kaldet kaffemøller, her arbejdes der hårdt af 4-5 mand, der sørger for at trimmerne kan justere sejlene på de store Harken-spil.

- En pedal kan der også trykkes på, så f.eks. kickenstrappen udløses under en skarp skæring. Vi har også 22 små monitorer fra B&G, her kan der udover fart og andet også aflæses mastens hældning, vinkel på de to ror, forstagstryk og mere. Faktisk er der også udviklet software til, at man kan downloade og afsløre en træningsmodstanders data, så man kan se, hvordan båden er sat op med mast og ror, forklarer sejleren.

Johan Blach Petersen var i sin tid med til at stifte matchrace-center i Aarhus med familien Klok i 90erne. Foto: Troels Lykke

Formel 1-bil uden brugsanvisning

Men det har været noget af en udfordring at sejle båden.

- Det er meget hightech, vi føler det nogle gange som om, vi har fået en Formel 1-bil uden en brugsanvisning. Men faktisk er båden ret godmodig, den gør ikke antydning af at ville kæntre til luv med spiler, men vi skal lære at sejle den bedre i let luft. På kryds sejler vi fra de ældre 12mR i træ, men på læns er farten meget ens, da bådene er meget tunge, og farten styres efter, hvor lange bådene er, forklarer den aktive kapsejler Johan Blach Petersen.

Han sejler med sin hustru Marianne Friis Petersen, der har et af de to bakstag. De er ret vigtige for Kiwi Magic, der har en 28,5 meter høj mast og en 1,45 meter høj vindmåler oppe over og ikke noget hækstag.

Rorsmanden og ejeren forklarer, at det er sin sag at få fjorten mand til at arbejde sammen.

Tre er på fordækket, en pitmand sørger for faldene sammen med en mastemand, tre trimmer sejl, 4-5 grinder på ’kaffemøller’ og tre er med i afterguarden, hvor de to hjælper rorsmanden med taktik. Netop taktikken skal gøres bedre.

-Den skal vi arbejde mere med og farten på læns, forklarer ejeren, der for nogle America’s Cup-sejlere har gjort noget utilgiveligt med båden.

- Båden havde aldrig lanterner før, aldrig bundmaling og aldrig en motor. Alt det har båden nu fået, forklarer han. 

Båden er bedst på kryds i forhold til de ældre 12-metere, der er i træ. Foto: Troels Lykke

Kiwi Magic – et vidunder fra America’s Cup

Der hviler en storhed over 12mR-bådene. De har i en årrække været en del af America’s Cup og i 1908, 1912 og 1920 var den 20 meter lange og minimum 26,5 tons tunge båd olympisk. Siden 1907 er der bygget 167 12mR.

I dag menes, at kun 107 er sødygtige, og op imod 70 er aktive kapsejlere. De første generationer af  12mR var i træ, efter 2. verdenskrig blev de bygget i aluminium. Kun tre 12mR er skabt i glasfiber.

Det er bådene KZ3, KZ5 og KZ7, også kaldet Kiwi Magic, der i dag er i Marselisborg Havn. De tre både var de sidste originale 12mR, der blev bygget i 1986 til America’s Cup. Siden er flere replica kommet til, senest en 12-meter fra 1937 med design fra Johan Anker.

Båden i mahogni blev i 2015 i Flensborg bygget til den nu afdøde erhvervsmand Erik Tingleff. Kiwi Magic har bevist sit værd i klassen med VM-guld i 1987, 1993 og 2009.

Men det var i 1987 at båden blev verdenskendt, da Chris Dickson sejlede den i America’s Cup i Fremantle i Australien, hvor båden vandt 37 af 38 sejladser i udtagelsesserien Louis Vuitton Cup, hvor Kiwi Magic dog blev besejret 4-1 i Louis Vuitton Cup-finalen af den senere America’s Cup-vinder Dennis Conner i Stars and Stripes 87.

Siden America’s Cup har Kiwi Magic været ejet af America’s Cup-vinder fra 1992, Bill Koch, og den forrige  ejer var Patrizio Bertelli fra Pradas Luna Rossas syndikat.

Renoveret i 2005

I 2005 blev Kiwi Magic komplet renoveret. Hydraulikken blev gjort mere moderne, det samme blev vingekølen.

Der kom ny mast, bom, nye Harken-spil, nye North Sails på, og 22 B&G monitorer blev installeret og en del computerkraft til brug for analyse under sejlads.

I 2016 kom båden til Aarhus, efter den blev solgt af en sejlerskole i Newport i USA til erhvervsmanden Johan Blach Petersen.

Kiwi Magic i tal

Designere Davidson, Bruce Farr og Ron Holland

Længde19,99 m

Vandlinje14,02 m

Bredde4,02 m

Dybgang2,74 m

Vægt26,5 ton  

Storsejl140,7 m2

Genua116,0 m2

Spiler 270 m2

Mastaluminium

Materiale i skrog      glasfiber

Pris i 2016     1,7 mio. kr.  plus 1,3 mio. kr. (uden moms) i transport fra USA

 

<iframe width="600" height="429" src="https://www.youtube.com/embed/MjaucmKCdTw" frameborder="0" gesture="media" allow="encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
Motor
content-loader
content-loader
content-loader