Oppustelig sejljolle TIWAL 3.2 ny i Danmark
TIWAL 3.2 pakkes i to tasker og tages med i bilen eller på familiebåden. 20 minutter tager det at klargøre jollen, der kan plane under rette vindforhold.
Af Sara Sulkjær |
Den franske designer Marion Excoffon måtte ikke låne sin fars båd, så hun valgte i stedet at designe sin egen. Kriterierne var, at den skulle være både stabil, sjov og praktisk.
Det lykkedes. Resultatet blev verdens første oppustelige sejljolle, TIWAL 3.2.
Siden 2012 har jollerne spredt sig over hele kloden, hvor der i dag er sat over 600 TIWAL-joller i vandet. Nu er jollen så også nået til Danmark via de første TIWAL-ejere herhjemme, der tilbyder en prøvetur til potentielle købere.
Begejstrede med det samme
De heldige ejere er Rikke Erch og Ulrik Petersen fra Vallensbæk, der har instrueret børn og unge i jollesejlads i ti år, og som opdagede jollen under en ferie i Frankrig, hvor den kunne lejes.
– Vi var begejstrede med det samme. TIWAL 3.2 er en virkelig stabil konstruktion, fordi den er bred, men den kan faktisk komme op at plane, når der er luft til det. På den anden side tager den også gerne to voksne eller en voksen og 1-2 børn på en hyggetur. Den er nem at håndtere og virkelig sjov, forklarer Ulrik Petersen i en pressemeddelelse.
Samtidig kan jollen være i to store tasker på hver 27 kg, hvor der desuden ikke er flere dele, end at to kvikke hoveder kan rigge det hele til på et kvarter.
- Producenten siger 20 minutter, men så har man taget sig god tid, mener Rikke Erch og tilføjer:
- Det er slut med at leje joller, når vi kører på ferie, for vi har vores egen med i bagagerummet. Det samme kan oversættes til en vellykket sejlerferie i familiebåden: TIWAL 3.2 er ideel til at udforske nærområdet i fremmede havne – og til at knytte venskaber, da en TIWAL altid tiltrækker folk på havnen, fortæller hun.
North-sejl og ingen bom
Rent konstruktionsmæssigt er det 3,20 meter lange skrog fremstillet af samme stærke PVC-materiale som en moderne RIB. Oven på skroget monteres en ramme af aluminiumsstænger, der klikkes sammen som teltstænger.
Masten samles af fem stykker C55-carbon, og uden på den trækkes et 5,2 m2 eller et 7 m2 sejl fra North Sails. Der er ingen bom, men en stiv sejlpind i underliget, ligesom der er god plads under sejlet, når der skal vendes og bommes.
Ror og sværd er udført i en 100 % vandfast krydsfiner. Da båden i sejlklar stand blot vejer 50 kg, kan den uden jollevogn sættes i vandet af to personer.
Husk våddragt
De to entusiastiske TIWAL-ejere samarbejder nu med producenten i Bretagne om at udbrede jollen i Danmark.
Her er prisen for en komplet TIWAL 3.2 med 5,2 m2 sejl 5.490 euro eller lige omkring 40.000 kr.
– Vi står for alt det praktiske ved købet, men det vigtigste er selvfølgelig, at vi tilbyder potentielle købere en lille tur i vores egen båd, forklarer Ulrik Petersen.
– Man kan bare kontakte os. Og så skal man huske våddragt og redningsvest. Man er dejlig tæt på vandet, tilføjer han med et smil.
Kontakt TIWAL i Danmark på www.tiwal.dk eller på Facebook her.
TIWAL-jollen er med sejl fra North Sails. Foto: TIWAL
Så lidt fylder jollen, der let kan medbringes på ferien. Foto: TIWAL
Ulrik Petersen kørte med sin kone Rikke Erch selv til Bretagne for at købe jollen i efteråret. Foto: Rikke Erch
<iframe width="600" height="423" src="https://www.youtube.com/embed/DhS94rC7G7Y" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>