Gå til hoved-indhold
Billedet af den tyske skipper hængende i bommen på 'Goldensnatch' er taget med en Samsung S5-mobiltelefon gennem en kraftig kikkert på 32 x 110. Den var opstillet i dommertårnet, hvorfor det er muligt at se det nordre stenrev. Foto: Lars BræstrupKapsejlads
Billedet af den tyske skipper hængende i bommen på 'Goldensnatch' er taget med en Samsung S5-mobiltelefon gennem en kraftig kikkert på 32 x 110. Den var opstillet i dommertårnet, hvorfor det er muligt at se det nordre stenrev. Foto: Lars Bræstrup

Tysk sejler manglede ikke fantasi i Silverrudder

Hængende i bommen forsøgte den tyske solosejler blandt andet at lave armbøjninger for at få sin grundstødte Bente 24 på ret kurs igen. Ærøfærgen blev sejlerens redning.

Af Sara Sulkjær |

En tysk Silverrudder-sejler var mere fantasifuld end de fleste, da han omkring kl. 11.00 fredag gik på grund i solosejladsen rundt om Fyn. 

Selvom de første forsøg på at få Bente 24’eren med sejlnummer GER 40 fri af grunden mislykkedes, afviste sejleren blankt at overgive sig til de tilstrømmende motorbåde, der tilbød deres hjælp. Tyskeren ville selv komme fri og gennemføre sejladsen. 

Akrobatnummer mislykkedes

Det var da tydeligvis heller ikke fantasien, der manglede hos sejleren. Han lod forsejlet være sat, mens storsejlet blev bjærget og løsnet fra bommen. Herefter blev en taske med anker, kæde og tov hængt på bomnokken, og med bommen fikseret 90 grader ud over siden, kravlede skipperen, hængende i arme og ben, ud ad bommen.

Så langt ude, som det var muligt, tog sejleren armbøjninger for at sætte båden i svingninger tværskibs. Akrobatnummeret lykkedes dog ikke, og den friske sejler forsøgte i stedet at bruge gennakeren til at opsamle vand som vægt under bommen. 

Heller ikke dette gav den afgørende krængning, og i sidste ende vise det sig i stedet, at én af de ellers til tider så kritiserede færger blev sejlerens redning: 

- Efter en tid så vi, at han gjorde klar til dønninger fra Ærøfærgen, og her lykkedes det den ihærdige sejler at komme fri og fortsætte sejladsen. Det her siger lidt om, hvem der stiller op i Silverrudder, forklarer Lars Bræstrup, leder af sejladsteamet ved Silverrudder, i en mail til minbaad.dk. 

I mål efter knap 43 timer

Den grundstødte sejler havde da også ganske rigtigt søgt op langs Fynssiden ud gennem Svendborgsundbroen, hvor han holdt sig på ydersiden af Strandhusegrunden. Da han går forbi dét, der i daglig tale benævnes badeanstalten, går sejleren dog på grund i sin moderne båd med dyb køl.

Efter stor kreativitet og kølen fri kan sejleren halvandet døgn senere selv få grund under fødderne. Natten til søndag kl. 4:54:47 går han i mål ved Svendborg efter at have tilbragt knap 43 timer i farvandet omkring Fyn. 

Folkebådssejler Lars Bræstrup foretog nedtællingen via VHF i alle Silverrudders starter. Alligevel havde han også tid til at fotografere den grundstødte tysker. Foto: Privatfoto

Motor
content-loader
content-loader
content-loader