Gå til hoved-indhold
Køber man en Leader 30 får man sporty sejlegenskaber. Vi prøvede den med 1 x 400 hk Volvo Penta dieselmotor. Topfarten var 29,6 knob da vi sejlede med bølgerne.Test
Køber man en Leader 30 får man sporty sejlegenskaber. Vi prøvede den med 1 x 400 hk Volvo Penta dieselmotor. Topfarten var 29,6 knob da vi sejlede med bølgerne.

Test: Leader 30 – sporty familiebåd

Jeanneaus sporty Leader 30 har en dyb V-bund, skabt af amerikanske Michael Peters Yacht Design. Motorbaadsnyt.dk tester.

Af Troels Lykke |

Den franske båd har klassiske, moderne linjer, men med et konservativt udtryk, hvilket ses med det rette fribord, spidse stævn og firkantede hæk.

Den åbne båd, Leader 30, er tegnet af de anerkendte Michael Peters Yacht Design fra Florida i USA. Et bureau, der også har tegnet de øvrige Leader-modeller 33, 36, 40 og 46, der med 30eren i alt er bygget 450 af, på fire år. Ens for bådene er, at de

har et semi dybt V-formet skrog, der sikrer gode sejlegenskaber, forklarer projektchef Bill Ganner fra Michael Peters Yacht Design.

Projektchefen var med motorbaadsnyt.dk, da vi i halvhøje bølger testede Leader 30 ud for Cannes her i foråret.

Topfarten nærmede sig 30 knob og vi havde stadig kun fået enkelte skumsprøjt ind over den åbne båd, der var monteret med kaleche, der skulle tage skumsprøjt forfra. Kalechen i siden var ikke monteret.

Leader 30 viste sig fra den gode side, da bølgerne blev skubbet ud til siden, hvilket er hele meningen med designet af den franske båd.

- Først og fremmest skal Leader 30eren være behagelig at sejle i, også i bølger, og dernæst skal bølgerne skubbes ud til siden. Måden vi får vandet til at sprøjte væk fra båden skyldes at vi har lavet tre skarpe kanter langs skroget, samt en skarp chine (kant) helt ude i bunden, hvor fribordet starter. Vi vil gerne lave dem endnu skarpere end vi gør, men det er svært at laminere kanterne skarpere, hvis de skal holde. Det bliver et kompromis, forklarer Bill Ganner.

Grunden til at båden går godt i bølgerne uden at vi blev kastet rundt, skyldes ifølge designeren, at midterskroget har en V-form på 24 grader, mens det fremme er mere gennemsnitligt på 20 grader.

- Vi deler skroget ind i ti statationer, så man på den måde kan styre designet. Helt agter styrer man bådens balance, hvor den har mest bæreevne. I dag kræver og design mere og mere fordi bådene vejer mere, og fordi der kommer flere og flere ting i bådene i dag, som generator, vaskemaskine og aircondition, fortæller Bill Ganner.

Kahytten har en ståhøjde på 1,87 meter. Det er samtidig lykkedes italienske Garoni Design at skabe en hyggelig kahyt.

25 knob var passende

Leader 30 er en sporty båd, der sejler bedst når farten er 25 knob. Sådan var det da vi sejlede med den 4-cylindrede Volvo Penta 300 hk-motor. Cruisingfarten på 25 knob foregår med 3200 omdrejninger, hvor motoren brugte 42,2 liter i timen.

Med den hastighed ville vi, på en hel tank, nå ud på 142 sømil. Ved kun 3000 omdrejninger droppede farten til 22,2 knob, mens dieselforbruget faldt til 39,9 liter i timen, men her ville man dog kun nå 134 sømil på tanken på 300 liter diesel.

Med denne Volvo Penta D4 300 hk om bord, koster den uden ekstraudstyr 1,21 mio. kroner, forklarer Gert E. Sørensen fra Tempo Bådsalg. Importøren i Ishøj har selv købt en Leader 30 til en interesseret køber, og motoren på denne er en 350 hk Mercruiser 6,2 l benzinmotor.

Med den motor koster båden 1,12 mio. kr. Hertil skal lægges cirka 300.000 kroner ekstra til elektronikpakke, bovtruster, teak på dæk og andet, forklarer Gert E. Sørensen. 

Hurtigt optræk

Med en Volvo Penta 4D 300 hk var accelerationen helt i top, trods bådens 3,7 ton. På kun otte sekunder var vi oppe at plane.

Man keder sig virkelig ikke på båden, hvis man er til fart. Svingene klarede båden også, men vær forberedt på at båden krænger noget i de skarpe sving, når den næsten tre meter høje både smider sig op mod 20 grader.

Dette er dog ikke et problem. Rattet, der fungerer elektrisk, fungerer fint og kører let og man kan endda justere vinklen på rattet, hvis man f.eks. ønsker at stå op. Udsynet, siddende eller stående, er virkelig godt, da kun den smalle targabøjle tager udsynet.

En targabøjle der er praktisk, når båden skal gøres til en cabriolet-model, så den kan tage imod regn i det ustabile danske vejr. Støjen under de høje hastigheder blev målt fra førersædet til kun 75 decibel, og der var ingen ting der raslede når vi mødte bølger. 

Kraftige sæder

Alle sæder er kraftigt polstret godt i materiale der tåler saltvand, og førersædet er ergonomisk godt for ryggen, mens cockpittets sofaarrangement har højt ryglæn.

Fremme foran vindskærmen, der dækker godt for vind, også ned langs siden, er der en lidt kort solseng hvor man kan montere hynder. Men vær på vagt når du går der ud, da sidedækkene er kun 17 centimeter brede.

Med et søgelænder på lidt over en halv meter, føler man sig nu tryg på vej der ud. Jeg havde dog personligt gerne set at sidedækkene var 25 centimeter brede, da det gør det endnu mere trygt at gå på sidedækkene. 

Adgangen til badeplatformen er dog let fra styrbord side, agter. Her kommer man ud på en dyb badeplatform, der er perfekt at bade fra og sole sig på. Her kan også placeres en mindre gummibåd under sejlads, hvis man rejser den op af bådens hæk. 

Stort cockpit

Går man tilbage til cockpittet er der akkurat plads til syv personer. Et sted hvor der er god mulighed for at skabe god hygge. Lige overfor sofaarrangementet er der vask og køleskab, og der kan tilkøbes en grill. Der er også placeret højtalere flere steder oppe i cockpittet og nede i kahytten. I selve kahytten bliver man bestemt ikke skuffet, hvis der skal sove fire personer.

Hyggen er også intakt i salonen, hvor der er brugt valnødetræ i Alpi-teak fra Italien.

Fremme kan to personer sove, når salonbordet sænkes ned i kanter, der holder bordet - En let og solid løsning. Ude agter kan to personer også sove, hvis de er under 1,90 meter lange. Pantryet er lille, men effektivt.

Konklusion

Leader 30 er købt hjem til Danmark af Tempo Bådsalg i Ishøj, der mener at båden passer til det danske marked og danske familier. Det giver vi dem ret i.

Den franske båd henvender sig til familier, der har lidt fart i blodet og gerne vil på 14 dages ferie.

Det kan man godt i båden, der med ekstraudstyr koster omtrent 1,4 mio. kroner. For de penge vil man kunne nyde en ferie for fire personer, uden at gå hinanden på nerverne.

Leader 30

Længde 9,23 m

Skroglængde7,76 m

Bredde2,98 m

Vægt 3,7 ton 

Brændstofkapacitet 300  l

Vandtank100 l

Dybgang  0,60 m

Vægt6,89 ton

Højde over vand            2,94 m

CE-kategoriB - 7 personer

Antal køjer4 stk.

Priser med forskellige motorer – før ekstraudstyr:

1 x 350 hk MerCruiser 6,2 l benzin             1,12 mio. kr.

1 x 260 hk Volvo Penta diesel              1,17 mio. kr.

1 x 300 Volvo Penta diesel (testmodel) 1,21 mio. kr.

Ekstraudstyr (eksempler) der ikke er omfattet af priser:

Bovtruster, navigation, autopilot og radar fra Raymarine,

hydraulisk badeplatform, teak på sidedæk, cockpitbad,

elektrisk grill i cockpit, vaskemaskine 6 kg, opaskemaskine,

ismaskine, vinkælder.

Design af interiør; Jeanneau Design og Garroni Design

Design  af skrog; Michael Peters Yacht Design

Forhandler www.tempobaadsalg.dk, Ishøj

Værft; Jeanneau, Frankrig
Motor
content-loader
content-loader
content-loader