Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Klaus Natorp: Hempels donation er ret vigtig til VM 2018

Fire mio. kr. har Hempel med 6.000 ansatte i 80 lande doneret til VM, men finansieringen er endnu ikke helt på plads før VM starter 30. juli 2018, forklarer VM-chef Klaus Natorp til minbaad.dk

Af Troels Lykke |

Det bliver stort når Aarhus i tolv dage i august 2018 er vært for VM i sejlsport, der skal holdes for samtlige 10 olympiske bådklasser.

I maj blev denne ambition hjulpet på vej af Købmand Herman Sallings Fond, der donerede tre mio. kroner til den borgervendte del af VM. Samtidig har Salling Fondene været med til at finansiere Sejlsportscentret som lige nu skyder i vejret på Aarhus Ø.

I mandags meldte sig endnu en sponsor til det store VM. Sponsoren er den globale malingvirksomhed Hempel, der har hovedsæde i Lyngby og har 6.000 ansatte i 80 lande.

Med en donation på fire mio. kroner snupper firmaet titelsponsoratet, der betyder at stævnet får det noget lange navn Hempel Sailing World Championships Aarhus Denmark 2018. Penge er der da også savnet.

43 mio. kroner

Et VM koster nemlig 43 mio. kroner at holde, og selvom Aarhus Kommune stiller en underskudsgaranti, skal der stadig et ukendt millionbeløb ind på kontoen før den går i nul, erfarer avisen, under mandagens pressemøde i Lystrup.

Her underskrev borgmester Jacob Bundsgaard sponsoraftalen med Hempels administrerende direktør Henrik Andersen, der efterfølgende, i hård vind, var ude og sejle på Aarhusbugten, hvor der skal kæmpes næste år. 

Direktør for VM, økonom og sejler Klaus Natorp, vil ikke ud med overfor minbaad.dk og Aarhus Stiftstidende, hvor mange penge, der endnu mangler før finansieringen er endelig på plads.

- Men jeg er fortrøstningsfuld, selvom ikke alle pengene er hjemme endnu, og det er et afgørende skridt at Hempel nu har meldt sig så tidligt i processen. Hempel er samtidig en ambitiøs partner med stort engagement i netop sejlsportsmiljøet, siger direktøren, der med otte ansatte i VM-organisationen, holder til på Dokk1. 

Dyr havn 

Der bliver især udgifter til at gøre plads til de mange joller på Aarhus Ø, hvor der skal etableres en bådpark ved Pier 3, havnen, der ligger ved siden af Molslinjen.

- Vi skal installere broer og rampeanlæg til sejlerne, det er dyrt. Udgifter kommer også til synlighed, hvilket betyder at der skal opstilles storskærme og højtalere. Der skal også penge til de 30 juryfolk (til fly, mad og hotel, red.). Dertil kommer de 150 gummibåde, som vi skal anvende på de otte baner. Her skal vi betale for transport af gummibådene, der udover dem fra Sailing Aarhus-området, også kommer fra Vallensbæk, Hellerup, KDY og Kongelig Norsk Sejlforening, plus al den benzin under selve VM, forklarer Klaus Natorp, der smiler.

Aarhus borgmester: Et gigantisk VM

Smile gjorde også Aarhus borgmester Jacob Bundsgaard, der er formand for præsidiet bag VM i sejlsport, 

- Titelsponsoratet understreger, at VM 2018 ikke blot er det største enkeltstående sportsevent i Aarhus nogensinde, men også blandt de største internationale sejlsportsevents til dato. Signalværdien i titelsponsoratet ligger således utrolig godt i tråd med Aarhus’ ambitioner og positionering som international event- og sejlsportsby, lyder det borgmesteren, der selv har sejlet i Europajolle i Nappedam, da han var yngre.

Hempel vil vise værdier

Hempels administrerende direktør Henrik Andersen, forklarer her hvorfor de støtter VM.

- Hempel er en af Danmarks mest globale virksomheder med rødder i det maritime. Intet er derfor mere naturligt end, at vi støtter et arrangement, hvor op mod 1.500 af verdens bedste sejlere fra mere end 100 nationer mødes og konkurrerer. Vi ser samtidig arrangementet som en god mulighed for at vise omverdenen, hvad Hempel står for. Ikke mindst vores værdier.

Fra venstre: Hempels CEO Henrik Andersen, VM-chef Klaus Natorp og Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard. Foto og video: Troels Lykke

Klaus Natorp har det store smil fremme, trods store udgifter. Fx skal World Sailing have royalty for at Sailing Aarhus holder VM, hvor meget vil Natorp ikke ud med. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader