Gå til hoved-indhold
Tilbage i maj oplyste Erhvervsministeriet, at der skulle indføres et kørekort til vandscootere for derigennem at forebygge ulykker. Foto: ArkivfotoKort Nyt
Tilbage i maj oplyste Erhvervsministeriet, at der skulle indføres et kørekort til vandscootere for derigennem at forebygge ulykker. Foto: Arkivfoto

Vandscooter: Duelighedsklubbens åbne brev til Søren Pape

Benjamin Kristensen fra Duelighedsklubben har skrevet åbent opråb til justitsministeren. Han stiller spørgsmålstegn ved baggrunden for de skærpede krav til vandscooter-sejlerne. Læs brevet her.

Af Sara Sulkjær |

Kære justitsminister, 

Søren Pape. 

Vedr. uddannelse og prøve for førere af fritids-højhastighedsfartøjer. 

I går deltog jeg, på vegne af Duelighedsklubben, i et møde om vandscootere i Justitsministeriet. Tak for indbydelsen og for et dygtigt ledet møde, hvor både sø-græs-rødderne fra mange foreninger, og relevante eksperter kom med indspark. 

Det er demokrati, der virker! 

To billeder

Politiet redegjorde for deres tiltag, jordnært og fornuftigt. Tak. 

Da emnet faldt på kravet om et evt. vandscooter-bevis, viste jeg forsamlingen to billeder. Det ene billede af en RIB med midterkonsol (motorcykelsæde) til to personer, planende glasfiberundervandsskrog og 200 hestekræfter. 

Det andet billede af en vandscooter med samme beskrivelse. Altså to helt ens fartøjer, hvoraf den ene fremdrives ved propeller og den anden ved jetdysse. 

"Så dybt må vi ikke synke"

Nu stillede jeg spørgsmålet: "En fører mister kontrollen over sit fartøj, og sejler igennem en flok badende mennesker. Hvilke af disse fartøjer er farligst, fartøjet med jetdrev eller fartøjet med to påhængsmotorer (kødhakkere)"? 

Der var tilsyneladende massiv enighed om, at det skruedrevne fartøj er langt farligere for "bløde trafikanter i vandet", og så kom spørgsmålet: "Hvorfor skærper vi - imod sund fornuft - uddannelseskravene til vandscooterfolket, når deres fartøjer er de sikreste i gruppen af planende fartøjer?"

Hvis grunden til at stille skærpede uddannelseskrav til vandscooterfolket alene er, at vi ikke kan lide dem, er bange for dem, eller bare ikke forstår deres adfærd, er vi ikke værdige til at håndtere et demokrati, og så dybt må vi ikke synke Søren Pape. 

Forslag til lovgivning

Du kan intervenere langt mere enkelt og effektivt, og jeg vedhæfter her Duelighedsklubbens forslag til en langsigtet, søsikker og værdig lovgivning, som omfatter: 

1) At vi øjeblikkeligt ophører med at udstede speedbådsbeviser og udfaser de eksisterende beviser over 10 år (tiden er løbet fra speedbådsbeviset)

2) Følger Søsportens Sikkerhedsråd: "Alle bør have et duelighedsbevis før de tager på havet første gang" ved at kræve denne prøve af alle, der sejler med højhastighedsfartøjer eller tager andre mennesker med ombord i fritidsfartøjet

3) At duelighedsprøven for højhastighedsfartøjernes vedkommende suppleres med en praktisk prøve

Håber inderligt, at dette når frem til dig personligt som ansvarlig leder, så "systemet" ikke bag din ryg føder et misfoster i form af et vandscooterbevis motiveret af frygt og fordomme. 

De bedste sejlerhilsner 

Duelighedsklubben
Benjamin Kristensen, bestyrelsesformand
Motor
content-loader
content-loader
content-loader