Gå til hoved-indhold
Markedet vrimler med brugte sejlbåde fra de gyldne 1970-80'ere. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts AvisKort Nyt
Markedet vrimler med brugte sejlbåde fra de gyldne 1970-80'ere. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Klassiske sejlbåde: Brugsværdien er højere end salgsprisen

Der kan være gode handler at gøre blandt sejlbådene fra 1970-80'erne. Men du skal være opmærksom, påpeger Mikkel Synnestvedt fra Yachtbroker i Svendborg.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Når en bil er 35 år gammel, kan den registreres som veteran. Hvis den samme regel gjaldt for lystbåde, ville langt flere fartøjer falde ind under denne kategori, end det er tilfældet for køretøjer på landevejene. Med andre ord: Veteranerne fylder godt op i havnene.

Fyens.dk/Søsiden kender ikke til statistisk materiale for danske glasfiber-sejlbådes alder, men et skønsmæssigt kig rundt i Øhavets havne viser, at en stor procentdel af sejlbådene er bygget i 1970'erne og 1980'erne.

Glæden er større end prisen

Hvad er værdien af disse halv- og helveteraner i dag? Det korte svar er, at nytteværdien for ejeren kan være høj, mens salgprisen i de flest tilfælde er lav. Det bekræfter en af landets største brugtbådsmæglere, Mikkel Synnestvedt fra Yachtbroker med hovedsæde på Svendborg havn:

- Prisen vi kan opnå for både af de årgange, modsvarer i reglen ikke den glæde, sælgeren har af sin båd. Men vi kan sælge dem, og vi gør det. Jeg har fx lige solgt en Polaris Drabant 26 til 64.000 kr. En fin båd, siger Mikkel Synnestvedt.

Problemet med bådene fra de store årgange er - som Mikkel Synnestvedt siger det - dåbsattesten. Bådene har en alder, så noget af det dyreste om bord i mange tilfælde kalder på en udskiftning.

Motor og teak kan blive dyrt

Hvis båden sejler med den oprindelige motor, har den nærmest ingen værdi i salgssammenhæng. Tværtimod kan den reducere muligheden for at få båden afsat med mindre salgsprisen er sat derefter.

- Jeg oplever også , at mange ikke er gearet til at gå om bord i en "ny" båd og starte med at skifte motoren, siger Mikkel Synnestvedt. Et motorskift i en sejlbåd kan bevæge sig op i 75.000-100.000 kr.

Gamle teakdæk er også et problem, køberen skal være opmærksom på. Sådan et dæk holder omkring 25 år. Et nyt værfts-lagt teakdæk kan let koste det dobbelte af en ny motor.

- Hvis man ønsker sin klassiske lystbåd af glasfiber solgt, går det meget hurtigere, hvis disse ting er skiftet eller i det mindste af nyere dato, lyder rådet fra yachtmægleren.

Unge vil have nyere

Mikkel Synnestvedt betoner også, at der kan være rigtig gode køb at gøre i kategorien klassisk sejlbåd. De fleste er godt bygget, sejler godt og har det udstyr og den plads, der skal til for en mindre families sejlads.

- Vi oplever, at det mest er modne sejlere, der går efter de klassiske sejlbåde. De unge vil i reglen hellere have noget nyere, siger Mikkel Synnestvedt.

Kilde: Fyens.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader