Volvo stopper sit ejerskab i Volvo Ocean Race
Firmaet, der de sidste tyve år har lagt navn til sejladsen, dropper nu ejerskabet. Sejlere tager over og vil indføre to klasser i sejladsen fra 2021.
Når de syv VO65'ere i slutningen af juni går i havn i hollandske Haag, er det sandsynligvis sidste gang i sejladsens historie, at det sker under navnet 'Volvo Ocean Race'.
Efter to årtier i spidsen for sejladsen har bilgiganten valgt at annoncere sit exit fra ejerskabskredsen:
- Efter tyve år føler vi, at det er tid til at overdrage ansvaret for denne prestigefyldte konkurrence til en ny og kompetent ejer med den erfaring og know-how, der er nødvendig for at udvikle det yderligere, fortæller Björn Annwall, Senior Vice President at Volvo Cars.
Tidligere Volvo-sejlere i spidsen
Erfaring, som de nye ejere fra Atlant Ocean Racing Spain i høj grad besidder. Firmaet, der er ledet af Richard Brisius, Johan Salén og Jan Litborn, har tidligere arbejdet med syv Volvo-kampagner og har derfor et indgående kendskab til sejladsen.
I både 1997-98 og i 2008-09 lykkedes det firmaet at sikre deres teams en plads øverst på podiet, mens de under sidste Volvo Ocean Race måtte nøjes med en sjetteplads med kvindeholdet SCA.
Samtidig har både Brisius og Salén selv været på startlinjen i sejladsen i 1989-90, ligesom de i november 2017 blev tildelt titlerne præsident and co-præsident i årets sejlads.
To klasser skal udfordre
Ambitionerne er store hos de nye ejere, der allerede har kastet sig over udvikligen af sejladsen.
Blandt andet skal antallet af klasser forøges til to i 2021, hvor den ene formentlig vil komme at bestå af de i forvejen kendte VO65'ere, mens den anden endnu er ukendt:
- Vi ser dette som en mulighed for at udfordre de bedste sejlere i verden med en klasse, der tilskynder til udvikling og sidder på sportens allerforreste linje, fortæller Richard Brisius til volvooceanrace.com.
Det forventes, at Volvo fortsætter som sponsor i sejladsen.