Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Det var denne type, franske Cross-helikopter, der hentede Mick Høy. En dykker blev sendt ned på B31eren og satte en wirer i danskeren, der blev løftet op. Kort tid efter splintredes båden. Foto: Fransk redningstjeneste

Roret knækkede på Micks B31 og redningsflåde virkede ikke

Sejlervennen Ole Quitzau har været i kontakt med Mick Høy. Roret knækkede af da han var på vej i havn og redningsflåden pustede sig ikke ordentlig op. Derefter drev båden mod klipper i Frankrig.

Af Troels Lykke |

Dommen er faldet, fortæller langturssejler Ole Quitzau, som vi netop har været i kontakt med.

Han er lige nu i Nordspanien i sin Beneteau 45. Ham og Mick Høy fulgtes ad i Kielerkanalen.

Vennen forsvarer den forliste sejler, der blev reddet af en helikopter ti minutter før B31eren drev på klipper i tre meter høje bølger i Normandiet ved Barfleur.

- Det er ikke min opfattelse at det er Micks skyld at det gik galt, tværtimod er han forsigtig og tænker meget på sikkerhed, forklarer sejleren til minbaad.dk.

Storsejlet drillede på vej mod havn

På facebook forklarer Ole Quitzau om hvad der skete med Mick Høys B 31er fra 1980.

- Her er hvad der skete om bord: Vejrfilerne viste godt vejr, og selvom det blæste op i bygerne, sejlede Mick Høys båd med Mick ombord som den skulle. Da han næsten er i havn, driller hans storsejl, og han må starte motoren, det sidste stykke. 

Hører et brag - ror står 90 grader til den ene side

- Pludselig hører han et brag og roret står 90 grader til den ene side. Kort efter kommer der et brag mere og han mister sit ror.

- Her er han stadig på dybt vand, så min teori er, der er kommet noget stort i roret, dette er et område med meget tidevand, som river alt muligt med sig. 

- Nu er båden uden evne til at manøvre, og han kommer nu længere og længere ind mod land. 

Redningsflåde puster sig ikke op

- Han kalder hjælp, og smider sin redningsflåde, der desværre ikke puster sig ordenligt, op derfor bliver han i båden og venter på hjælp, forklarer Ole Quitzau, der forsvarer sin sejlerven.

- Har svært ved at se hvad Mick gjorde forkert, og hvad et duelighedsbevis skulle gøre ved et defekt ror, jeg har set og været ombord på Micks båd, og der var på ingen måde en båd, der var dårligt vedligeholdt. Tværtimod.

- Og argumentet med man ikke kan sejle i Den Engelske Kanal, på denne årstid holder jo ikke, i så fald, er det da på tide vi sender en mail rundt til de 1000 og atter 1000 sejlere i Holland, England, Belgien og Frankrig og skriver, at de skal tage deres både på land, da de ikke kan sejle derude i kanalen nu.

Mick er i god behold og hunden skal hentes i Chile

- Min dom er det var et uheld, og skide ærgerligt, men ikke meget der kunne gøres anderledes. Mick er i god behold og er ikke blevet bange for at sejle. Missionen om hunden (der skal hentes i Chile, red.) forsætter, så må vi se om det bliver til søs eller ej, forklarer Ole Quitzau.

Redningsflåde udløb i 2015

Det råd som Mick Høy fik fra en medarbejder fra Viking i Esbjerg om redningsflåde holdt tilsyneladende ikke helt, for som før nævnt foldede redningsflåden sig ikke rigtigt op.

Til minbaad forklarede Mick Høy nemlig den 4. september.

- Jeg har redningsflåde fra Viking, der udløb i 2015, men den skal nok folde sig ud, den er vakuumpakket, siger en medarbejder fra Viking til mig. I mine 26 år har en redningsflåde altid foldet sig ud, også selvom den gik over tiden, sagde ham fra Viking, siger Mick Høy, der fik af vide at et sikkerhedstjek ville koste 6.000 kroner.

De penge havde sejleren ikke. Han havde nemlig kun 5.000 kroner på lommen og ville arbejde sig til penge på turen.

Nu har han mistet sin B 31er, han købte i år for 95.000 kroner.

Mick Høy ses her i Gedser den 4. september, mens alt var godt og B31eren var intakt. Nu er den smadret på de franske klipper i Normandiet. Privatfoto

Sådan kan det gå når et ror knækker af i kraftig pålandsvind. Foto: Fransk redningstjeneste

Motor
content-loader
content-loader
content-loader