Gå til hoved-indhold
Joakim Salskov-Iversen, tv., og  Markus Oliver Nielsen er begge er 22 år. Foto: Dansk SejlunionKapsejlads
Hellerup-sejleren Joakim Salskov-Iversen, tv., og gast Markus Oliver Nielsen fra Middelfart er begge er 22 år. Foto: Dansk Sejlunion

Når bommen rammer hovedet - Markus og Oliver vil sejle med hjelm

49er-sejler Markus Oliver Nielsen kæmper stadig med eftervirkningernes fra en alvorlig hjernerystelse, sket under træning. DIF sætter fokus på hjernerystelser i en ny kampagne.

Af Troels Lykke |

Dansk Sejlunions nyhedsbrev KAPSEJLER fortæller historien om 49er-sejler Markus Oliver Nielsen, der for to måneder siden pådrog sig en alvorlig hjernerystelse under træning på Mallorca. 

Historien begynder på en helt almindelig træningsdag i begyndelsen af marts. De danske 49ere er på vandet ud for Palma. Også Markus Oliver Nielsen og Joakim Salskov-Iversen, der begge er 22 år.

De træner hurtige vendinger. Alt sammen som led i forberedelserne frem mod Trofeo Princesa Sofia samme sted nogle uger senere - og det endelige sæsonmål, VM i Aarhus i august. 

Markus får bom i hovedet i vending

Under én af vendingerne kommer Markus til at rejse sig et splitsekund for tidligt - med den konsekvens, at bommen rammer ham i baghovedet.

Han bliver slået omkuld, er groggy, det gør ondt, men han besvimer ikke. Det fortæller Dansk Sejlunion til bådpressen.

Tilbage på hotellet bliver Team Danmarks læge kontaktet. Fordi Markus hverken er besvimet eller har kastet op er vurderingen umiddelbart, at han ikke har hjernerystelse, men "bare" har slået hovedet.

Han er frisk igen om et par dage. Samme konklusion kommer man frem til på et lokalt sygehus i Palma, hvor Markus bliver tilset næste dag. 

Så nemt går det dog ikke. Langt fra. Mere om dette senere. 

Ny DIF-kampagne om hovedskader

Hjernerystelser i sport har fået markant øget fokus de seneste år. I USA raser debatten om spillernes sikkerhed i amerikansk fodbold, hvor de gentagne hårde krops- og hovedtacklinger fører til mange hjernerystelser. 

Også hovedstød i almindelig fodbold er der fokus på, og i det hele taget er det de færreste idrætter, som helt kan sige sig fri for at rumme et risikoelement i forhold til hovedskader. Markus - og mange andre sejlere med ham - er eksempler på, at sejlsport i høj grad også er med på listen. 

Danmarks Idrætsforbund kunne forleden lancere en stor kampagne, der skal bringe hovedskader helt frem i bevidstheden hos atleter, trænere og ledere. 

Kampagnen er lanceret med fokus på de tre B'er - Brems, Bedøm og Beslut.

Så hvis du oplever en atlet, der slår hovedet, så gør du følgende: Brems aktiviteten - Bedøm symptomerne - Beslut, om aktiviteten skal genoptages, eller om der skal rekvireres læge eller måske ringes 112. 

De tre B'er er det centrale budskab, som en ekspertgruppe, nedsat af DIF for et år siden, er nået frem til som det bedste og mest enkle huskeværktøj til alle i idrættens verden. 

På hjemmesiden sportshjernerystelse.dk kan du hente uddybende information om emnet. Her bliver der forklaret om hovedskader med enkle og klare budskaber.   

Svimmel, træt og ondt i hovedet

Tilbage til Markus Oliver Nielsens historie. På hotellet i Palma ligger han i dagene efter uheldet på sit hotelværelse med nedrullede gardiner.

"Jeg er lysfølsom, svimmel og har ondt i hovedet. Jeg kan ikke klare høje lyde, og jeg er konstant træt. Jeg sover 16-18 timer i døgnet," fortæller Markus Oliver Nielsen om dagene lige efter uheldet. 

"Jeg har også fået at vide bag efter, at jeg gik på en sjov måde, men det opdagede jeg ikke selv." 

Efter yderligere et par dage rejser han hjem til Aarhus, og her konstaterer lægerne hurtigt, at han HAR pådraget sig en hjernerystelse.

Sammen med Team Danmarks læge og en fysioterapeut får Markus nu udarbejdet en genoptræningsplan, som med små skridt gradvist skal hjælpe ham tilbage til et normalt aktivitetsniveau. 

Stadig har han mest lyst til at ligge i sengen hele tiden - uden at læse, se tv eller andet, der larmer i  hovedet. Jo mere ro, jo bedre. 

Balance gået i vasken

"I begyndelsen laver jeg helt simple ting som at sætte mig med lukkede øjne på en stol eller smøre en rugbrødsmad. Derfra bliver det langsomt bygget op. For eksempel er min balance gået helt i vasken, så jeg øver mig i at stå på ét ben." 

Hele tiden går det lidt bedre. Efter to uger kan han klare korte gåture, og tre uger efter uheldet kan han så småt cykle igen. Dagligt møder han til træning hos sin fysioterapeut, og han er i tæt kontakt med Team Danmark-lægen, der styrer forløbet. 

Efter fem uger sidder han på en kondicykel og kan nu for første gang siden uheldet tåle at få pulsen lidt op. 

Klar til løbebåndet

Her i begyndelsen af maj er det præcis to måneder siden, bommen ramte Markus i hovedet. Han er nu nået dertil, hvor han kan løbe korte ture på løbebåndet.

Snart skal han med på vandet i en gummibåd, og han håber igen at kunne stige over på 49eren i løbet af et uger - eller hvor lang tid, der nu går... 

"Tålmodighed er noget af dét, jeg har lært undervejs. Det var svært i starten, også fordi eksperterne sagde, at jeg snart ville være frisk igen. Sådan er det ikke gået, og jeg har fundet ud af, at hjernerystelser rammer vidt forskelligt. Man kan ikke på forhånd vide, hvor lang tid der går, før man er klar igen," fortæller Markus, der tre uger efter uheldet bevidst besluttede at acceptere situationen - og lade genoptræningen tage den tid, det nu en gang skal tage. 

Han takker sin makker, Joakim, for ikke at have lagt det mindste pres på ham, hvilket også er en vigtig faktor, når det handler om at komme tilbage uden at forcere processen. 

"Helt bevidst har vi valgt ikke at have nogen tidsplaner overhovedet. For har vi dét, så risikerer vi bare, at det skrider. Det betyder, at vores oprindelige VM-forberedelsesplan er radikalt ændret, og vi er tvunget til at prioritere de vigtigste ting. Men vi har stadig et resultatmål for VM. Kun tiden kan vise hvad der bliver muligt," lyder det fra Markus Oliver Nielsen. 

Når Joakim og Markus kommer tilbage i 49eren vil én synlig ting være anderledes i forhold til tidligere - de sejler begge med hjelm fra nu af. Foto: Dansk Sejlunion  

Motor
content-loader
content-loader
content-loader