Gå til hoved-indhold
Tur
Vel hjemme under den evige, sydfynske sol skal Bruno Skov i gang med at afkorte en todo-liste, før Bodyguard formentlig sættes til salg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Australien - Langeland i selvbygget sejlbåd

Langturssejleren Bruno Skov fra Langeland er kommet hjem til Det Sydfynske Øhav efter otte måneders sejlads i sit stål-sejlskib Bodyguard. Søsiden fra Fyns Amts Avis kikkede om bord.

 

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Med hjemmefront tæt ved spidsen af Langelands Ristinge Hale kan Bruno Skov skue vand det meste af kompasset rundt.

I de sidste mange måneder har Bruno Skovs havudsigt været komplet. Efter sejlads fra Australien til Det Sydfynske Øhav glæder den langelandske langturssejler sig nu trods alt over at have let reduceret havkik fra sin Ristinge Strandgård.

- Huset har jeg haft i ti år. Der er jeg rigtig glad for at bo, fortæller Bruno Skov til Søsiden.

Se flere fotos i Fyns Amts Avis

Vi sidder i hans selvbyggede sejlbåd Bodyguard fortøjet langskibs ved Thurøbund-værftet i Gambøt. Fra riggen agter blafrer signalflag, og ved forstaget signalerer gæsteflag fra mange nationer, at en langturssejler er vendt hjem.

I salonen står vådt og tørt klar til en lille velkommen-hjem-seance for familie og venner.

Tre-fire dage forinden kastede Bruno Skov og hans makker anker ved Ristinge og snuppede gummibåden ind til en velkomst-komite på den lille jollehavn. Vanddybden i hjemhavnen tillader ikke anløb af Bodyguard.

Måtte flygte til Sverige

For Bruno Skov har hele hans 74-årige liv stået i det maritime tegn.

Hans far og bedstefar stammede fra Svendborg, og Bruno Skov kunne også have været indfødt dansker, hvis hans far som frihedskæmper ikke under krigen havde fået et praj om, at det var en god ide at søge tilflugt i Sverige. Bruno Skovs mor ventede sig. Derfor ville skæbnen, at han blev født i Sverige.

Hjemme igen på Fyn blev Bruno Skov udlært skibsbygger på Odense Stålskibsværft. Her blev han senere mester og boede en årrække i Odense. Uddannelsen som skibsbygger blev siden suppleret med eksamen som merkonom fra Tietgenskolen.

Australien lokkede

I 1982 valgte Bruno Skov og hans afdøde kone at prøve lykken i Australien. Inspirationen blev hentet i et radio-indslag.

- Efter fem dage dernede havde vi købt en gammel bil, min datter havde fået en plads i international skole og vi havde fået en lejlighed og jeg havde fået et job. Og så begyndte det ellers at køre og køre og køre. Jeg bad om at komme på natholdet, så jeg kunne startede min egen forretning om dagen med at reparere skibe. Jeg blev grossist for Hempel og startede deres lystbåde- og fiskeriprodukter dernede. 32 mand havde jeg i arbejde, siger Bruno Skov.

Kræftsygdom førte til, at virksomheden blev solgt og at familien måtte vende tilbage til Danmark, hvor Bruno Skovs kone døde.

Bygget skibe i hele verden

Siden byggede Bruno Skov sin første Bodyguard-båd og sejlede nærmest Jorden rundt i ni år. Undervejs fik han job på skibsværfter.

- Jeg kan roligt sige, at jeg har arbejdet over næsten hele verden med at bygge skibe, fortæller Bruno Skov.

Det maritime cv inkluderer også byggeri af Storebæltsbroen, et længere ophold i Flensborg og ti år hos Svendborg-værftet Petersen & Sørensen. Der havde Bruno Skov ansvaret for bygning af stålkuttere til Grønland.

Næste sejlads-projekt

Bruno Skov solgte sin første selvbyggede Bodyguard. Det fortrød han.

Turen gik så igen til Australien.

Her byggede Bruno Skov for fire år siden den Bodyguard, som nu er sejlet hjem til Det Sydfynske Øhav.

- Nu vil jeg nok have den solgt, siger Bruno Skov:

- Og så har jeg snakket med min veninde Ingrid om noget motorbåds-sejlads gennem Europas floder. Sådan måske bare, at vi river et års tid ud af kalenderen.

Bruno Skov fra Langeland vil nu sælge sin båd. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Motor
content-loader
content-loader
content-loader