Dansk Sejlunion om netprøver: - Vil man snyde, kan man det
Prøven til VHF-certifikatet kan nu tages online. Et skridt i den rigtige retning, mener Steen Wintlev fra Dansk Sejlunion, der erkender, at modellen i høj grad bygger på tillid til sejlerne.
Af Sara Sulkjær |
Sæt dig til rette i sofaen, åbn computeren, log ind og besvar de 47 spørgsmål, der udgør prøven til VHF-certifikatet. Så let bliver det fremover at gå til prøven gennem Dansk Sejlunion, efter at Søfartsstyrelsen netop har godkendt en online version.
- Vi har talt længe om det og selvfølgelig rejst spørgsmålene om, hvordan vi sikrer, at deltageren har den nødvendige viden, og hvordan vi garanterer, at det er den rigtige person, der svarer, forklarer Steen Wintlev, sejladschef i Dansk Sejlunion, til minbaad.dk.
Sikkerhedsaspektet er afgørende
Spørgsmål, som unionen og Søfartsstyrelsen nu har erkendt, at der ikke kan gives et fuldt ud tilfredsstillende svar på. For det er umuligt at sikre, at prøvedeltageren også er personen, der sidder ved tastaturet, når prøven skydes i gang.
- Vil man snyde, kan man det. Men langt de fleste ved, at det her handler om deres egen sikkerhed. Samtidig vil jeg gerne understrege, at prøven foregår på tid. Du skal besvare de 47 spørgsmål på 75 minutter, så du har ingen chance for at google dig til svarene i ro og mag, forklarer Wintlev.
En grundlæggende tiltro til sejlerne landet over er derfor en grundsten i den nye prøvemodel, hvor man for 503 kr. kan få lov at gå op til den online prøve.
- Måske er jeg naiv, men vi har en tillid til, at folk vil og gør det rigtigt. Ender det i 27.000 falske alarmer, er der dog noget, der siger, at det ikke er godt nok. Derfor evaluerer vi også løbende med Søfartsstyrelsen, understreger sejladschefen.
Intet krav om undervisning
Fra slutningen af næste uge, hvor Dansk Sejlunion håber at kunne udbyde onlineprøverne, bliver det derfor muligt at erhverve et VHF-certifikat fra sofaen. Det endda uden at kunne bevise, at man har modtaget reel undervisning, som Dansk Sejlunion ellers havde håbet, det ville være tilfældet.
At fremsætte krav om undervisning er nemlig ikke noget, man tidligere har arbejdet med hos Søfartsstyrelsen, hvorfor det heller ikke bliver tilfældet denne gang.
I stedet kan prøvedeltageren nøjes med at skrive under på, at de er vedkommende, der udfører prøven.
- Så det er meget op til folk selv, men jeg tror ikke, at man kan få eksempelvis andre sejlere til at svare for én, slutter Wintlev, der håber, at de lettere tilgængelige prøver kan øge sejlernes interesse for certifikatet og dermed deres viden om brugen af VHF-radioen.