Gå til hoved-indhold
Tur
Bianca 420 vejer kun 8 ton hvilket først virkede som en fordel, men blev en ulempe i høj sø. Foto: Christian Rosentoft.

Langtursblogger Chr. Rosentoft: Sådan vælger du båd til langtur

Da familien Rosentoft skulle finde den rette båd til deres langturssejlads faldt valget på en Bianca 420. Skipper Christian fortæller om overvejelserne og kravene bag familiens bådkøb.

Af Christian Rosentoft |

Da vi i november 2015 tog en beslutning om at rive 2 år ud af kalenderen og tage på langtur, havde vi ikke nogen båd, der egnede sig til langtur.

I første omgang besluttede vi, at vi skulle afsted i sommeren 2017, men kunne hurtigt mærke at det lå alt for langt ude i fremtiden, og ændrede planen til afgang i august 2016.

Det gav os godt 10 måneder til at sælge alt hvad vi ejede og købe en ny båd, som skulle være vores sneglehus de næste to år.

Rejste land og rige rundt

Jeg har altid haft en forkærlighed for hurtige, slanke og lette både med gode sejlegenskaber og har aldrig rigtig forstået de store tunge baljer.

Til at starte med var der god tid og økonomi til at sætte båd i stand, men det trak ud med salg af lejlighed og tiden til klargøring blev hurtigt kortere og kortere.

Derfor ændrede kriterierne for bådkøb sig løbende fra en stor båd i mindre god stand til en mindre båd i god stand, da der simpelthen ikke var den tid, jeg oprindelig havde regnet med.

Vi havde mange både i kikkerten og rejste land og rige rundt for at besigtige dem, men ingen levede helt op til de krav jeg havde til standen, og som var nødvendige med den forberedelsestid vi havde.

Vi begyndte derfor at kigge ud over landegrænserne, og var i Amsterdam for at kigge på en Swan 48 fra 1972, hvor fribord og øvrigt udvendigt var blevet renoveret. 

Desværre var standen om læ i så ringe forfatning, at det tog pusten fra mig. Motoren var i øvrigt fra 1972 og lignede noget man skulle bruge meget tid på, eller helt skifte. Det betød enten en masse tid eller en masse penge, og ingen af delene havde vi.

En tur til Frankrig blev det også til, for at kigge på en Jeanneau Sun Odyssey 47 fra 1994. Denne båd havde så mange skader og general slidtage at jeg efter 2 minutter ombord ikke behøvede at se mere, for at dømme den til hjørne.

I mangel af bedre begyndte vi nu at kigge efter lidt mindre både end vi egentlig havde forestillet os og blev inviteret ombord på en Phantom 42. Her gik det op for os at det måske var tilstrækkeligt, og begyndte nu at kigge efter både i denne størrelse.

Bianca 420

Lejligheden blev endelig solgt i maj måned og tiden til istandsættelse var nu nærmest ikke eksisterende. Jeg var flere gange i min søgen stødt på en Bianca 420 til salg i Århus, men havde gang på gang afskrevet på grund af størrelsen. Men nu med nye briller på, var det pludselig en mulighed.

Båden var en en-ejers, som havde været vinteropbevaret i opvarmet hal alle vintre siden søsætning i 1989, og var ligeledes blevet passet og plejet professionelt på det gamle Bianca værft i Rudkøbing. Det vil sige at båden var i super stand.

Efter et par ture til Århus med besigtigelser og prøvesejladser besluttede vi os for at dette var båden. Dette skulle være vores hjem de næste to år. Denne båd skulle fragte os trygt over store have og danne base for vores eventyr.

Vi hentede den hjem til Svanemøllen i slutningen af juni, cirka 6 uger før afgang. Jeg gik straks i gang med at skille båden ad for at samle den igen, som et vigtigt led i at lære båden af kende.

Heldigvis stødte jeg ikke på nogen overraskelser og blev kun bekræftet i at båden var i god stand. Herfra skulle jeg bare tilføje det udstyr, som vi havde besluttet, at vi skulle have ombord. Det være sig solpaneler, vindmølle, AIS, redningsflåde og så videre.

Alt sammen lykkedes og vi blev klar til afgang den 7. august 2016.

Vigtigste argumenter for en Bianca 420

Da vi besluttede os for at købe en Bianca 420 til vores tur, var de vigtigste argumenter:

1. Båden var velsejlende og hurtig

2. Det var en smuk båd

3. Den er nem at sejle single-handed

4. Båden har tre kahytter og en rummelig salon

5. Båden har et rummeligt cockpit og badeplatform

Nu hvor vi er hjemme igen og båden har stået sin prøve, er der selvfølgelig ting jeg undervejs ville have ønsket anderledes.

Men overordnet har det været et godt valg til vores familie. Båden er meget velsejlende og selv i meget lidt vind, har vi haft god fart. For motor er vi meget langsomme på grund af propellen, en 3-bladet flex-o-fold, som er god under sejl, på grund af meget lidt modstand, men knap så effektiv for motor.

Det har været frustrerende i de mange modvindssejladser, i manglende vind og ved udsigt til alt for mange larmende timer.

Båden vejer kun 8 ton, hvilket er en kæmpe fordel i forhold til fartpotentialet i let vind, men det kan være en ulempe i høj sø, hvor man hurtigt kunne få en følelse af, at blive kastet rundt som en anden korkprop.

Det er desuden en båd med masthead-rig fra Seldén, som er super stærk og pålidelig. Det har haft stor betydning for følelsen af sikkerhed ombord.

Min fremtidige langtursbåd

Undervejs har min holdning til hvordan en langtursbåd skal se ud, ændret sig markant, og jeg vil nu prioritere komfort højere end sejlegenskaber. Man ligger mange timer for anker, hvor sejlegenskaber er underordnede og hvor det er vigtigt at 'hjemmet' fungerer. Især med 3 børn og baby ombord.

Hvis jeg i dag skulle finde en båd til formålet, ville jeg lede blandt bådtyper som er mere Hallberg Rassy-agtige, gerne med centercockpit og stor agterkahyt.

Desuden ville jeg prioritere en tungere båd, der ville tage noget af farten, men til gengæld skabe mere komfortabel sejlads for familien.

Vigtigste argumenter for næste langtursbåd, i listede rækkefølge:

1. Komfort

2. Rummelighed

3. Nem at sejle, også single-handed

4. Masser af stuveplads

5. Gode sejlegenskaber

Når det er sagt ville jeg, uden at tænke, tage afsted i morgen i vores dejlige Bianca 420. Men det må vist blive ved drømmene de næste par år.

 

Bianca 420'eren 'Johanna' var familien Rosentofts hjem i 2 år. Foto: Christian Rosentoft.

Båden skulle være velsejlende og nem at håndtere. Foto: Christian Rosentoft.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader