Test af Luffe 3.6: Klassisk sejlglæde fra Kolding
Luffe 3.6 er slank og glider gennem vandet, så det er en ren fornøjelse. Solfanger på dækket gør, at man er mindre afhængig af strøm i havnen. Vi testede båden i hård luft.
Den nye Luffe 3.6 er også 41 centimeter bredere, men selvom Luffe 37'eren er få centimer længere, er vandlinjen længere på den nye båd, da den spidse stævn er rejst mere op.
Der er langt mere komfort i den nye model, med et stort toiletrum med bad i styrbord side og agterkahyt i bagbord side med en stor dobbeltkøje, samt en pæn stor salon, hvor apteringen i mahogni er udført i verdensklasse, i vanlig stil fra Luffe Yachts.
Ved navigationsbordet og pantryet ses høje, elegante, limspændte lister, som man ikke slår sig på. Lys er der nok af fra sideruderne, selvom der ikke er vinduer i skroget, som det efterhånden ses på mange moderne både i dag.
Afløseren til Luffe 37.
Skroget er fremstillet af vakuumstøbt epoxy armeret med glasfiber, hvorved der opnås en båd af ekstrem stor styrke og stivhed og dermed lang holdbarhed.
Endvidere får man en båd uden risiko for osmose, glasfiberpest, lover værftet, der i år fejrer 40 år med 11 ansatte, der som et af de få værfter i Danmark selv støber deres skrog og dæk i epoxy. Noget, der foregår mere miljørigtigt, da epoxyen sprøjtes ind i et lukket kredsløb, under vakuumstøbningen.
Han demonstrerer også hvordan man ved at trykke på knapper på rorpinden let kan sætte selvstyreren til, så man ikke skal bevæge sig væk fra rorpinden, der er lavet i flot teak og er let at holde på.
Selvstyrer på rorpind.
Herfra kan man styre med rorpinden, der virker mere fleksibel end et rat, der ellers typisk ses på 36 fods både i dag, men Luffe Yachts går mere klassiske veje. Det skal dog siges, at rorpind på større kapsejladsbåde er på vej tilbage i selv store både, som fx den moderne Farr 400, som Jesper Bank sejlede i på et tidspunkt.
Man styrer mere sikkert med rorpind, når det blæser på læns, og man vil undgå en ufrivillig kæntring, hvis man sætter en stor spiler. Oluf Jørgensen kan nu sige det mere enkelt.
I pustene blæser det over 10 m/sek. og selvom vi kun har en lille selvvende fok oppe, så skulle vi have rebet storsejlet, for i pustene er der virkelig pres på det store ror, som Oluf Jørgensen også har designet.
Tegningerne er dog regnet igennem og rettet ind, efter båddesigner Arne Borghegn. Det er fladt vand, og vi sejler 6,8 knob på kryds med kun tre mand om bord, havde der været en besætning på syv mand, var farten sandsynligvis nået op på syv knob, forklarer Oluf Jørgensen.
Oluf Jørgensen styrer sin Luffe 3.6. Privat har han også en.
Det samme er T-kølen med blybulb. Fokken slår dog over af sig selv, hvor er det bare nemt at sejle med en selvvendefok. Oluf Jørgensen, der er et respekteret navn i sejlerkredse, forklarer om idéen med Luffe 3.6:
En båd, der er virkelig stærk, da der i skroget er indstøbt en galvaniseret stålramme med centerløft, således at løftestroppers mærker på fribordet undgås ved søsætning og optagning.
En sikker og robust konstruktion, forklarer Oluf Jørgensen, der ud over Luffe 37 og blandt også med sit værft, har bygget Luffe 37.09, Luffe 40, Luffe 40.04, Luffe 43, 45, 48 og 54 og en 73 fods One Off-båd. Og lige nu bygges også på en Luffe 58 med sænkekøl.
Båden vi testede har en basispris, men med selvstyrer, teakdæk, instrumenter, high-end sejl og meget andet, ryger prisen op på 1,78 mio. kroner, og det er rigtigt mange penge.
Det gode ved Luffe-bådene er, at de holder deres pris virkelig godt. Også i Tyskland går bådene som varmt brød, hvor man er villig til at betale for traditionelt bådebyggerkunst, og hvor man også tør tænke moderne. Det er Luffe 3.6 et eksempel på.
Aptering i verdensklasse og nu med mere plads end i Luffe 37eren.