Gå til hoved-indhold
Båden var i god balance når det ikke blæste 10 m/sek. i pustene, hvor vi skulle have rebet storsejlet. Fotos: Troels LykkeTest
Båden var i god balance når det ikke blæste 10 m/sek. i pustene, hvor vi skulle have rebet storsejlet. Fotos: Troels Lykke

Test af Luffe 3.6: Klassisk sejlglæde fra Kolding

Luffe 3.6 er slank og glider gennem vandet, så det er en ren fornøjelse. Solfanger på dækket gør, at man er mindre afhængig af strøm i havnen. Vi testede båden i hård luft.

Af Troels Lykke |

Siden 1979 har Luffe Yachts i Kolding produceret over 219 Luffe 37'ere, og de produceres faktisk stadig, dog i et lille omfang.

Mere end 33 år efter kom afløseren, en Luffe 3.6. Den har et tyve centimeter højere fribord, og dermed er der skabt ståhøjde i kahytten, hvis man er under 1,87 meter høj. Hækken er bredere, og cockpittet er langt større.

Den nye Luffe 3.6 er også 41 centimeter bredere, men selvom Luffe 37'eren er få centimer længere, er vandlinjen længere på den nye båd, da den spidse stævn er rejst mere op.

Der er langt mere komfort i den nye model, med et stort toiletrum med bad  i styrbord side og agterkahyt i bagbord side med en stor dobbeltkøje, samt en pæn stor salon, hvor apteringen i mahogni er udført i verdensklasse, i vanlig stil fra Luffe Yachts.

Ved navigationsbordet og pantryet ses høje, elegante, limspændte lister, som man ikke slår sig på. Lys er der nok af fra sideruderne, selvom der ikke er vinduer i skroget, som det efterhånden ses på mange moderne både i dag.

Afløseren til Luffe 37.

En grøn båd

Det nye fra værftet er, at man lægger vægt på, at strømforsyningen kommer fra et solpanel, som der er gjort god plads til på ruftaget. Designer af båden og ejer af Luffe Yachts, Oluf Jørgensen, har således flyttet en luge helt frem til masten for at give plads til det store solpanel, der kan holde kortplotteren kørende, når solen skinner.

- Mange sejlere, jeg har talt med, er trætte af at slæbe ledning i land for at få ladet strøm på batteriet, med et solpanel er batteriet hele tiden fyldt op. Samtidig har mange kunder fortalt, at når man lader konstant på batteriet, så går det ud over tæringen ved propellen, og det var jeg træt af at høre på, så nu har vi lavet en grøn båd, forklarer Oluf Jørgensen, mens vi sejler ud af Kolding Fjord med 7,5 knob i frisk vind.

Båden er godt isoleret. Isolering af skroget er nemlig udført med balsatræ, og ved vakuumstøbningen af skroget er epoxyen trængt helt igennem balsatræet, så fugtindtrængning undgås.

Skroget er fremstillet af vakuumstøbt epoxy armeret med glasfiber, hvorved der opnås en båd af ekstrem stor styrke og stivhed og dermed lang holdbarhed.

Endvidere får man en båd uden risiko for osmose, glasfiberpest, lover værftet, der i år fejrer 40 år med 11 ansatte, der som et af de få værfter i Danmark selv støber deres skrog og dæk i epoxy. Noget, der foregår mere miljørigtigt, da epoxyen sprøjtes ind i et lukket kredsløb, under vakuumstøbningen.

- Vi støber selv for, at kvaliteten er i orden, og vi bruger epoxy, fordi det er 30 procent stærkere end et almindeligt glasfiberskrog, samtidig er det 10-15 procent lettere. Faktisk er vores både med tiden blevet lettere, og det er de, fordi vores både skal kunne flyde højt og sejle hurtigt, siger Oluf Jørgensen

Han demonstrerer også hvordan man ved at trykke på knapper på rorpinden let kan sætte selvstyreren til, så man ikke skal bevæge sig væk fra rorpinden, der er lavet i flot teak og er let at holde på.

Selvstyrer på rorpind.

Styres godt med rorpind

I frisk luft, når Luffe 3.6 krænger, sidder rorsmanden og en gast rigtigt godt ude på et forhøjet stykke, selvfølgelig med teak på.

Herfra kan man styre med rorpinden, der virker mere fleksibel end et rat, der ellers typisk ses på 36 fods både i dag, men Luffe Yachts går mere klassiske veje. Det skal dog siges, at rorpind på større kapsejladsbåde er på vej tilbage i selv store både, som fx den moderne Farr 400, som Jesper Bank sejlede i på et tidspunkt.

Man styrer mere sikkert med rorpind, når det blæser på læns, og man vil undgå en ufrivillig kæntring, hvis man sætter en stor spiler. Oluf Jørgensen kan nu sige det mere enkelt.

- Vi tager sådan set bare hensyn til Luffe 37'er-sejlerne, der er vant til at sejle med rorpind, og jeg synes også, det er mere behageligt at sejle med rorpind, men vi kan også lave Luffe 3.6 med et rat, hvis en kunde ønsker det.

Vi har nu har halet agterhalet helt for at flade det kæmpe storsejl fra Elvstrøm Sails, ved at bøje masten tilbage.

I pustene blæser det over 10 m/sek. og selvom vi kun har en lille selvvende fok oppe, så skulle vi have rebet storsejlet, for i pustene er der virkelig pres på det store ror, som Oluf Jørgensen også har designet.

Tegningerne er dog regnet igennem og rettet ind, efter båddesigner Arne Borghegn. Det er fladt vand, og vi sejler 6,8 knob på kryds med kun tre mand om bord, havde der været en besætning på syv mand, var farten sandsynligvis nået op på syv knob, forklarer Oluf Jørgensen.

Oluf Jørgensen styrer sin Luffe 3.6. Privat har han også en.

Små rorbevægelser

Da jeg vender, går det alt for hurtigt med det slanke skib, som skal styres med små bevægelser, da den 5,3 tons båd har et kæmpe opskud, da den er utroligt slank og strømlinet bygget.

Det samme er T-kølen med blybulb. Fokken slår dog over af sig selv, hvor er det bare nemt at sejle med en selvvendefok. Oluf Jørgensen, der er et respekteret navn i sejlerkredse, forklarer om idéen med Luffe 3.6:

- Konceptet har fra idé-stadiet været at konstruere en båd med rene æstetiske linier, som er nem, sikker og bekvem at sejle. Det er den blandt andet, når man kun har en lille fok, der vender af sig selv. Det skal være enkelt at sejle, og det er det blandt andet ved, at man har få sejl, og at de er lette at håndtere. Det skal ikke være en kamp at sejle, fortæller Oluf Jørgensen om båden.

En båd, der er virkelig stærk, da der i skroget er indstøbt en galvaniseret stålramme med centerløft, således at løftestroppers mærker på fribordet undgås ved søsætning og optagning.

-Stålrammen sikrer en korrekt udligning af trykket fra mast og rig, ligesom kølen er befæstet heri med gennemgående kølbolte.

En sikker og robust konstruktion, forklarer Oluf Jørgensen, der ud over Luffe 37 og blandt også med sit værft, har bygget Luffe 37.09, Luffe 40, Luffe 40.04, Luffe 43, 45, 48 og 54 og en 73 fods One Off-båd. Og lige nu bygges også på en Luffe 58 med sænkekøl.

Passende størrelse

Luffe 3.6 vil kunne sejles af de fleste familier, også selvom der ikke er bovpropel på den slanke, velsejlende båd, der både kan bruges til tur- og kapsejlads.

Båden vi testede har en basispris, men med selvstyrer, teakdæk, instrumenter, high-end sejl og meget andet, ryger prisen op på 1,78 mio. kroner, og det er rigtigt mange penge.

Det gode ved Luffe-bådene er, at de holder deres pris virkelig godt. Også i Tyskland går bådene som varmt brød, hvor man er villig til at betale for traditionelt bådebyggerkunst, og hvor man også tør tænke moderne. Det er Luffe 3.6 et eksempel på.

Aptering i verdensklasse og nu med mere plads end i Luffe 37eren.

PLUS

Velsejlende

Håndværk i verdensklasse

God indretning

MINUS

Koster meget

Lidt svær adgang til badeplatform

Ingen skrogvinduer (er dog en option)

Luffe 3.6

Længde 11,00 m

Vandlinjelængde10,30 m

Bredde 3,13 m

Dybde 1,90 m

Mastehøjde 16,70 m

Ståhøjde 1,87 m

Vandtank140 l

Dieseltank80 l

Vægt 5,3 ton

Køl 1,96 ton

Storseil 37 m2

Fok 33 m2

Selvslående  fok27 m2

Gennaker 98 m2

Code 1 57 m2

Motor  20 hk Yanmar

Pris sejlklar  testmodel 1,78 mio. kr.

Værftwww.Luffe.com Kolding

Motor
content-loader
content-loader
content-loader