Gå til hoved-indhold
I alt otte ramper er bygget til verdensmesterskabet i Aarhus. Foto: Troels LykkeKort Nyt
I alt otte ramper er bygget til verdensmesterskabet i Aarhus. Her fortæller Jesper Jespersen om det frivillige arbejde til Sara fra minbaad.dk. Foto: Troels Lykke

Rampeteamet håndterer 463 joller på 42 minutter ved VM

Et simpelt system sikrer, at OL-sejlerne hurtigst muligt kan få deres joller i vandet og på land. Frivillige helt ned til 11 år er en del af rampeleder Jesper Jespersens team i Aarhus.

Af Sara Sulkjær, Aarhus Ø |

“Kom nu! Det kan ikke passe, at sejlerne selv skal hente deres jollevogne!”

Den klare opfordring flyver gennem luften på ramperne ved 49ernes bådpark, hvor en herrefleet netop er gået i land.

Ordene er Jesper Kragh Jespersens. Sammen med et hold af frivillige er han sejlernes højre hånd, når jollerne skal trækkes op og ned ad de store VM-ramper. 

- Nogle gange har de lige brug for en lille peptalk. Men de frivillige kan virkelig ikke roses nok, de gør det så godt, understreger teamlederen. 

System udviklet under testeventen 

Omkring Jespersen står utallige jollebunker. Umiddelbart i et stort kaos, men cifrene på jorden afslører noget andet. Et sindrigt og samtidig uhyre simpelt system er udviklet under sidste års testevent. 

1-5, 5-10, 10-15... Systemet fortsætter så længe, der er jollevogne. Hver jolle er udstyret med et unikt nummer, som de frivillige bruger til at identificere de mange vogne i deres system. 

- Det er sådan set en stor service til sejlerne, men samtidig skidevigtigt, at det fungerer, forklarer Jespersen, der sammen med teamet nyder at komme tæt på sejlerne. 

Ofte er de frivillige nemlig de første, der møder sejlerne på land - både på gode og dårlige dage. I kølvandet på denne ære følger oftest smil, men en sjælden gang også frustrede udråb: 

- Har man lige tabt en sejlads eller sejlet dårligt, kan en manglende jollevogn selvfølgelig godt være det, der lige i øjeblikket får bægeret til at flyde over, forklarer Jesper Jespersen, som dog ikke har oplevet voldsomme udbrud fra sejlerne. 

De yngste er hurtige 

Noget, han blandt andet kan takke sine to løjtnanter for. Den 19-årige Finnjollesejler Christian Jørgensen og Jørgen Dahlgreen, der er pensioneret skoleder, har dagene igennem bevaret overblikket på de forskellige ramper. 

Løjtnanter, der samtidig er fremragende eksempler på den diversitet, der findes på rampeteamet. 12-årige drenge og piger arbejder side om side med ældre frivillige, der alle deler den samme lidenskab for kapsejladsen. 

- Selvom de er små, er de yngste næsten de hurtigste. De arbejder godt, forleden lykkedes det os blandt andet på et 17 mand stort team at håndtere 463 joller på 42 minutter, fortæller den stolte teamleder. 

Payback-time

Hver morgen kl. otte står han klar på havnen, parat til at uddelegere dagens opgaver til de øvrige frivillige, der tropper op kl. 9.00 Hvornår Jespersen er færdig, ved han ikke.

Først når den sidste jolle er trukket på land, kan han vende næsen hjemad. En stor opgave, som lederen det sidste år ugentligt har afsat tid til: 

- Hvis jeg vidste, hvor stort det rent faktisk er, ved jeg ikke, om jeg ville have hoppet på den, fortæller Jespersen smilende, men understreger: 

- Jeg nyder at give noget videre. Nu har jeg sejlet så mange stævner, hvor frivillige har serviceret mig. Det er blevet payback-time, slutter teamlederen, der blandt andet har vundet J/80-DM og taget bronze ved VM i Melges 24, som gast. 

De unge kæmper hver dag med de mange jolletrailere. Foto: Troels Lykke

Opti-sejler Mads Wegener Larsen hjælper til med jollevognene. - Det er bare sjovt, siger den 11-årige Egå-sejler. Foto: Troels Lykke

Jesper Kragh Jespersen er ikke bange for at gå foran, når jollevognene skal hentes frem. Foto: Troels Lykke

Laser-sejlerne er lette at håndtere, for her skal sejlerne blot have en jollevogn, da alle er ens. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader