Gå til hoved-indhold
Dehler 34eren bliver endnu hurtigere og vil gå efter internationale resultaterTest
Dehler 34eren bliver endnu hurtigere i forhold til sin forgænger. Den fås med rorpind eller to rat.

Test af Dehler 34: Tysk pletskud - 25.189 har læst med

Sejlere efterspørger test af mindre både. Her er en, nu læst af 25.189 sejlere. Den nye Dehler 34 afløser den tidligere fra 80erne, der blev solgt 1.300 af og opnåede kultstatus i Tyskland.

 

Af Troels Lykke |

Lad os bare være ærlige. Du skal hive 1,4 mio. kroner op af lommen, hvis du skal ud og sejle en Dehler 34 på den fede måde. Vi har testet båden ud for værftet i Greifswald i Nordøstyskland.

Den seks ton, relativt lette båd koster fra 998.850 kroner, men hvis du vil have de eksklusive Elvstrøm Sails på, velfungerende B&G-intrumenter i hver side i cockpittet, dobbet rat, seks ekstra store Lewmar-spil, syntetisk teak i cockpit, teak-aptering i kahytten, gråt skridsikkert dæk, en højere Seldén-mast i alu, dybere og hurtigere ror, oliefyr og meget andet.

Ja så ender du på 1,4 mio. kroner, forklarer importør Henrik Reese.

Klarede fint 8 m/sek.

Testen gik fint i frisk fralandsvind i det østtyske sejlområde.

Vi havde fuld sejlføring og i de otte m/sek. skulle i pust lade storsejlet glide ned af den lavt placeret løjgang, for at lukke luften ud af storsejlet, som i forvejen havde bøjet masten godt efter vi halede i hækstaget, der havde god udveksling.

Men vi mistede ikke grebet i vandet og båden var dejlig let på rattet, kørte fantastisk i danske Jefa Steerings kuglelejer.

Farten på kryds lå mellem 6,2 og 6,8 knob på det flade vand, hvor højden til vinden var 42 grader. Den fart er acceptabel for en turbåd, der også kan bruges til at sejle kapsejlads hver uge i klubben eller kapsejle Fyn rundt.

Du kan endda sejle båden alene, da storskødet, der er med tyskerskødning i hver side, er ført helt tilbage til rorsmanden. Samtidig var det let at gå frem i båden, mellem de to rat, når 105 procents fokken skulle justeres.

Vi sejlede med med den almindelige L-køl, der har en standarddybde på 1,95 meter.

Se også 45 sek. ind i video da vi i Frankrig tester båden igen.

Også med kulfibermast og T-køl

Vil man gøre Dehler 34eren endnu hurtigere, og gå efter internationale resultater under ORC-reglen, kan du vælge at få en 73 centimeter højere kulfibermast på, der rækker 17 meter op over vandoverfladen.

Det vil i så fald kræve en 2,1 meter dyb T-køl med blybulb. En bom i kulfiber og rodrig ville også følge med, for i alt 239.000 kroner ekstra. Med en lettere kulfibermast og uden en monteret badeplatform og med rorpind og ikke to rat, vil bådens konkurrencevægt droppe 500 kilo

Men at købe pakken til 239.000 kroner, virker lidt overdrevet til dansk kapsejlads- og turbehov, efter vores smag.

Med købet får man en båd et utroligt godt ry. Det er nemlig en kendsgerning at den hidtidige Dehler 34, der kom frem i 1986, solgte godt med 1.300 både, hvilket gjorde den til kultstatus blandt tur- og kapsejlere i Tyskland.

Med værftets nye linje, der startede med Dehler 38 i 2013, derefter kom 46 og 42 og senest 34eren, har man bevaret Dehlers DNA, der handler flotte, holdbare både, der sejler godt, bygget på de dygtige sejleres præmisser.

Allerede inden Dehler 34eren blev bygget færdig i august i år, var der solgt 50 af bådtypen. Det viser at værftet og designerne Judel/Vrolijk & Co fra Bremerhaven i Tyskland, nyder stor tillid hos sejlerne.

Dehler 34eren er blev nomineret til European Yacht of the Year 2016.

Rummelig i kahytten

En båd bliver ikke solgt på sejlegenskaber og udseende alene.

Man skal også kunne bo i den i en uge, fire personer. Og det kan man i Dehler 34eren, der har ståhøjde på mellem 1,77 og 1,89 meter i den lyse salon i mahogni.

I Danmark leveres den første dog med teakaptering, da importør Henrik Reese fra Reese Marin i Aabenra, mener at danskerne bedst kan lide teakaptering.

Værftet har sørget for maser af naturligt lysindfald i kahytten, blandt andet med en stor skylight, der er 70 centimeter bred, men også sideruderne er gjort store og oplukkelige, så man samtidig er sikret gode muligheder for udluftning.

Selv i flere skabe, placeret over salonsæderne, er der naturligt lysindfald fra toppen af. Toiletrummet i bagbord side er delt op i to, med et unidør-sysystem.

En dør bruges til at lukke ind til det separate bruserum og samme dør bruges også til at lukke døren til selve toilettet, på den måde får man mere plads.

Selve salonen er dejlig rummelig, mens pantryet ikke er specielt stort, men prioriteringen af store salonsæder, hvor der kan sidde op til 6-8 personer, virker fornuftig.

Båd til det hele

Dehler 34eren vil ramme ind i mange sejleres behov. Nogle vil købe den til decideret tursejlads med almindelig køl, ror og mastehøjde og andre vil gøre den hurtigere og vælge Competition-udgaven, der også kan bruges til tursejlads, men stadig på den trygge måde. 

Dehler 34

Konstruktør Judel/Vrolijk & Co 

Interiørdesign Dehler Design Office 

Overaltlængde 10,70 m 

Skroglængde 10,30 m 

Bredde 3,60 m 

Dybgang 1,95 m standard

Dybgang alternativ 2,10, 1,55 m 

Vægt standard 6 ton 

Kølvægt og procent 2,1 ton 35 % 

Vandtank 230 l

Brændstofstank 160 l

CE-mærkning klasse A

Mastehøjde over vand 17,27 m 

Storsejl 37,5 m2

Genua (105%) 27,5 m2 

Spiler 77,00 m2

Gennker 90,00 m2

Volvo Penta (D1-30) / 30 hk 

Pris sejlklar standard ab værft 998.850 kr.

Pris for udstillingsmodel i Fredericia inkl.

cruisingpakke med bl.a. syntetisk teak

i cockpit og dørk, badeplatform

samt competition-pakke med dobbelt rat, 

trebladet foldeprobel, 6 store lewmar spil,

højere Seldén alumast, dybere ror, gråt dæk og 

B&G-instrumenter 1,4 mio. kr.

Eksempler på ekstraudstyr:

Almindeligt teakdæk 64.000 kr.

Syntetisk teakdæk 83.529 kr.

Cruisingpakke 45.000kr

Competitionpakke m. dobbelrat 72.000

Lysegråt skridmønster på dæk 10.700 kr.

Dybere køl med blytorpedo 65.000 kr.

Dobbeltrat med piedetaler 27.500 kr.

Kulfibermast og bom, rodrig 239.000 kr. 

Importør / Eneforhandler www.reesemarin.dk

Båden har en størrelse, der er attraktiv i Danmark. Den er kåret som Boat of the Year i Performance Cruiser Classen, af Cruising World. PR-foto

Bredt cockpit gør at der er fin plads mellem de to rat. Her tester vi i Greifswald. Foto: Troels Lykke

Skabe er der en del af i Dehler 34, som vi testede udfor Greifswald, men også i European Yacht of the Year, hvor båden er nomineret. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader