Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Henry Rasmusen var født i 1877 i Svendborg og døde i Bremen i 1959. Her viser han en af sine yachter frem for Kong Christian X. Foto fra udstilling

Flot udstilling i Flensborg om kendt fynsk yachtkonstruktør

Den verdenskendte yachtkonstruktør Henry Rasmussen er født, opvokset og udlært i Svendborg. Hans liv skildres lige nu på Yachting Heritage Centre i Flensborg.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Bådebygger Hans Poulsen var morfar til Svendborgs verdenskendte yacht-designer Henry Rasmussen. Barnebarnet var tæt knyttet til sin morfar, og knægten elskede at komme på morfarens bådeværft i Gammel Hestehauge.

En rask løbetur fra hjemmet ved Hallind Skov, og så var den lille Henry på en eventyrlig legeplads:

- Der var så meget vi kunne på værftet. Først og fremmest kunne vi agere med svedekassen. Det var altid sjovt for os. Svedekassen var en stor trækiste, som skrogplankerne til bådene blev dampet i for at gøre dem mere bøjelige. Dampen blev produceret af en kedel, som vi fik lov til at køre med, skrev Henry Rasmussen i sin erindringsbog "Yachten, Segler und eine Werft".

Det skriver Søsiden på Fyns Amts Avis. Se flere fotos

Morfaren omtales i bogen som "min bedste ven og rådgiver":

- Han lærte mig at bruge værktøj og han lærte mig at vurdere skovens bedst egnede træer til bådebyggeri. Og mange andre ting, som jeg har haft glæde af i livet, skriver Henry Rasmussen.

I barndomshjemmet stod snakkens dagsorden altid på bådebyggere og sejlads. Henry Rasmussen skriver, at han ikke kan huske, at der blev talt om andet. Enhver lejlighed til en sejlads på Svendborgsund blev også benyttet.

- Jeg havde en fantastisk barndom, fuld af kærlighed, opsummerer Henry Rasmussen i bogen fra 1956.

Kongen om bord i Svendborg

Henry Rasmussens nære forhold til barndommens by og farvand blev fastholdt i voksenårene som verdenskendt konstruktør og værftsejer ved Bremen.

I 1920'erne gik sommerens sejlture ofte til hjemstavnens farvand. Henry Rasmussens første store yacht bygget til eget brug, AR, sejlede jomfrutur til Svendborg i sommeren 1924.

Henry Rasmussen blev i Svendborg et par uger, dyrkede barndommens- og ungdommens kontakter og viste stolt og gerne sin nybyggede yacht frem. Også den sejlglade danske konge, Christian X, kom forbi og beundrede det 16,7 meter lange mesterstykke udi bådebyggerkunst.

Købte sin morfars værft

I 1939 kaldte Svendborg igen. Henry Rasmussen fik tilbudt morfarens gamle værft af den efterfølgende ejer, den kendte Sophus Weber.

Det var et tilbud Henry Rasmussen ikke kunne afslå. Efter en del formalistiske besværligheder blev købskontrakten underskrevet i krigsåret 1940, og det verdenskendte Abeking & Rasmussen fik dermed en filial i Gammel Hestehauge.

Købet af værftet blev mest gjort af veneration, og Henry Rasmussens planer for nyerhvervelsen var ikke de helt store.

Det kom til alt gå anderledes. 100 mand var beskæftiget, og på få år blev der bygget 359 både. Værftet leverede navnlig mindre fartøjer som Olympia-joller, Pirat-joller, men også redningsbåde og motorbåde.

I krigens sidste år blev produktionen beordret omstillet til bl. a. bygning af minestrygere til den tyske krigsmaskine.

En bitter mand

Efter krigen udtrykte Henry Rasmussen stor bitterhed over, at sejrsmagterne beslaglagde og senere realiserede hans værft ved Svendborgsund som krigsskadeserstatning fordi han var tysk statsborger.

Henry Rasmussen forsømte ikke siden nogen lejlighed til at omtale det som simpelt tyveri af en født danskers ejendom og en utilgivelig fjernelse af hans rod i Svendborg.

I sine sidste år begyndte Henry Rasmussen igen at besøge Svendborg i sin 1954-byggede motorsejler Hera. Under et af besøgene donerede han både penge og materialer til F. Holm-Petersens dengang private søfartssamlinger i Troense.

Henry Rasmussen ønskede, at der blev etableret en permanent udstilling om værftet i Gammel Hestehauge og om hans eget virke.

Ved samme lejlighed skrev han i museets gæstebog en bitter bemærkning om den danske stats tyveri af hans værft ved Svendborgsund.

Ingen synlighed i Svendborg

Så vidt Søsiden ved, er den verdenskendte svendborgensers virke ikke i dag markeret noget sted i fødebyen Svendborg i form af fx et gadenavn, en buste eller en udstilling.

Men et par timers kørsel fra det sydfynske kan aktuelt opleves en Flensborg-udstilling, der på fornem vis skildrer og hædrer Svendborgs store bysbarn, Henry Rasmussen.

Sådan ser en af Henry Rasmussens både ud, Skærgårdskrydseren Bremen fra 1927. Se flere fotos her fra Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Fakta om Henry Rasmussen

Henry Rasmussen var født i Hallind Skov ved Svendborg i 1877 og døde i Tyskland i 1959, 82 år.

Henry Rasmussen kom i lære som bådebygger på Sophus Webers værft i Gammel Hestehauge ved Svendborg i første halvdel af 1890'erne.

Allerede som 11-årig var Henry Rasmussen engageret i forskellige former for kapsejlads både i Svendborgsund og i Øresund.

I sidste halvdel af 1890'erne kom Henry Rasmussen til Lind Hansens værft i Odense og lærte at bygge større træskibe i en supplerende uddannelse som skibstømrer. I Svendborg-sammenhæng er værftet kendt for at have bygget krydstoldjagten Viking leveret i 1897.

Henry Rasmussen styrkede sine maritime kompetencer med stålskibsbyggeri hos B&W i København og uddannede sig også som konstruktør af skibe.

Omkring 1900 fik Henry Rasmussen job som skibsingeniør på værftet Bremer Vulkan i Bremen. Her mødte han maskiningeniør Georg Abeking (1881-1970). I 1907 grundlagde de sammen Abeking & Rasmussen Boots- und Jacht-Werft i Lemwerder ved floden Weser.

Abeking & Rasmussen voksede sig hurtigt stort med op til 800 ansatte. Værftet blev kendt verden over for formfuldnete lystyachter af ypperste kvalitet, selvom der også bygges mange andre slags fartøjer.

Abeking trak sig ud i 1925, og fra 1931 var Henry Rasmussen eneejer af værftet med uændret firmanavn.

I 1927 blev Henry Rasmussen tysk statsborger, så han kunne stille op for Tyskland i international sejlsport.

I 1940-1941 overtog Henry Rasmussen værftet i Gammel Hestehauge.

I 1944 blev tre værfter ved Svendborgsund ramte af sabotage, fordi de byggede for tyskerne. Henry Rasmussens værft var et af dem.

Efter krigen fortsatte Henry Rasmussen driften af sit værft i Lemwerder. Han blev stærkt hyldet, da han selv fyldte 80 år og værftet 50 år i 1957. Henry Rasmussen omkom ved en bilulykke nær hjemmet ved Bremen i 1959. Svendborg Avis (i dag Fyns Amts Avis) bragte en fire spaltet nekrolog under overskiften "Kendt svendborger død efter et færdselsuheld".

Nutidens Abeking & Rasmussen-værft ligger stadig i Lemwerder og har omkring 450 ansatte. Antal byggede fartøjer siden 1907: 6500, heraf ca. 2600 sejlbåde. Direktør er Hans M. Schaedla med familiemæssig tilknytning til stifteren Henry Rasmussen.

Bøger mm: Historien om Henry Rasmussen (og værftet i Gammel Hestehauge) er fortalt af Kaj Nykjær Jensen i Svendborg Museums årbog 2005, i bådbladet Yachts artikelserie "Meister die Linien" samt i flere bøger om store bådkonstruktører, bl. a. "The Encyclopedia of Yacht Designers" (2004). Også værftet Robbe & Berkings fornemme magasin Goose skildrer i forbindelse med den aktuelle udstilling historien på både tysk og engelsk. sosn

Kilde. Søsiden, Fyns Amts Avis

Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Motor
content-loader
content-loader
content-loader