Gå til hoved-indhold
Store bølger på Mallorca gik godt for den franske båd. Fotos: Troels LykkeTest
Store bølger på Mallorca gik godt for den franske båd. Fotos: Troels Lykke

Oceanis 41.1 test: Søstærk turbåd fra Beneteau

Oceanis 41.1 er stærk og bred som en bjørn, uden at være kedelig. Værftet har gjort båden 700 kilo lettere end forgængeren. Vi testede i store bølger på Mallorca.

Af Troels Lykke |

Turbåde behøver ikke at være kedelige. De må gerne flytte sig, også i let luft, selvom de har en stor våd overflade, som fx denne Oceanis 41.1.

En måde at få bådene hurtigere frem til søs er at gøre dem lettere. Det har den 54-årige designer Pascal Cong arbejdet hårdt på, da han designede den nye Oceanis 41.1, der afløser Oceanis 41 fra 2012.

Da vi sejler ud mod testområdet på Mallorca får vi en snak med designeren, der står bag Beneteuas både gennem 30 år.

- Vi har virkelig forsøgt at spare vægt. Vi har taget træ ud hvor det ikke var nødvendigt for konstruktionen, og vi har også brugt mindre glasfiber i cockpittet. Det handler om at tage vægt ud, der er højt placeret, mens vægt dybt er bedre for bådens stabilitet og afdrift. Samtidig har vi flyttet masten længere tilbage for at give båden mere balance, fortæller Pascal Cong, der med skøderne f mærket Dynema, hjælper med at trimme Elvstrøm Winward 300+ sejl, der er i en dyrere udgave end standard.

Og sejlene stod fint tilpas flade og de vil beholde faconen i mere end to sæsoner, end standardsejl ofte ikke gør. Man køber jo heller ikke en BMW og sætter en ekstra svag motor i.

Tryg stabilitet

Oceanis 41.1 sejler fint i 7-9 m/sek. Den gik lige over syv knob på kryds og havde en acceptabel krydsvinkel på 45 grader.

Det der slog en mest var den store stabilitet, som båden viste i de store bølger, hvor båden kun krængede mellem 12 og 18 grader. Og man sidder fint og styre ved de to rat i kulfiber, enten hvis man sidder ude i siden, der er oplagt at gøre på kryds eller på agterbænkene, når man sejler på læns, hvad vi gjorde med et større forsejl, Code zero, som vi rullede ud. Her steg farten til 8,1 knob.

Bådens sejlegenskaber er som man kan forvente af en decideret turbåd, hvor hastighed og accelleration ikke er voldsom i den lette vind, men i forhold til Oceanis 38, som vi før har testet, da virker Oceanis 41.1 mere levende og mere velsejlende. Krydsstellet på båden er da også på over 80 kvadratmeter.

Let sejlads med targabøjle

Er man doven kan fokken, en kort 104 procents fok, laves som selvvendefok, hvis man er træt af at skulle regulere sejlene fra rorsmandens plads i vendinger.

Men det er fra rorsmandens plads at både fok og storsejl, med tyskerskødning, reguleres.

Noget der er kommet frem for fem år siden og har bidt sig fast i mange turbåde i dag, hvor båden helst skal kunne sejles af en person.

-Bådene bygges typisk til et ægtepar, derfor kan båden også fås med et elektrisk Harken-spil med to gear, når storsejlet sættes på masten.

Vi har også bygget forkahytten større, da vores kunder har forlangt det, forklarer designer Pascal Cong, der også fortæller at bådens karakteristike targabøjle er på for at få storsejlet væk fra cockpittet, da storsejlet hæfter på targabøjlen, der samtidig sørger for at nedgangen til trappen har en svag 42 graders hældning, da pladsen til skydelugen er på 1,20 meters længde, da ruftaget ikke skal bruges til at hæfte storsejlet.

Targabøjlen tjener også et andet formål da der er placeret LED-lys i den og den er praktisk, når sprayhooden skal sættes på. Mindre praktisk det imidlertid at den kun er 1,80 meter høj, hvilket kan give lidt hovedpine, hvis man glemmer at dukke sig. Targabøjlen hæmmer også udsynet, dog i begrænset omfang.

Plads overalt

En ting er om båden kan sejle. Det kan den. Tjek ved det.

Men hvordan er komforten ellers om bord? Det korte svar er at den er i top. Og det er den fordi der selvfølgelig er god plads, båden er over fire meter bred, også agten til. Længden er tolv meter.

Cockpittet er virkelig bredt og man bevæger sig ubesværet, selv når man skal ned til badeplatformen, der sænkes elektronisk, er der et ekstra trin.

Mest plads finder man i kahytten, hvor der kan sidde otte personer ved salonbordet. Og vælger man båden med kun en agterkahyt, hvor man får en virkelig stor agterkahyt, og naturligt lys er der masser fra tre store ruder i hver side og mange skylights.

Oceanis 41.1 vil fire personer let kunne sejle jorden rundt i, den har pladsen og er stærk og stabil til søs.

Oceanis 41.1

Totallængde   12,42 m 

Skroglængde  11,98 m 

Bredde   4,19 m 

Storsejl  41,7 m2

Genua 104 %  42,1 m2

Gennaker  130 m2

Dieseltank   201 L

Vandtank  568 l

Dybgang   2,18

Mastehøjde  18,8 m 

Vægt   8,8 ton

Køl   2,3 ton

Motor Yanmar  40 hk

Standardpris   1,73 mio. kr.

Leveret i Aarhus havn  106.495 kr. 

Eksempler på ekstraudstyr:

Instrumenter fra B&G,

LED, cockpitbad og andet 141.178 kr.

Cockpit-bimini           30.918 kr.

Perl grey skrog            22.163 kr.

Wifi interface               4.068 kr.

Rullemast og rullesejl    9.918 kr.

Bovstruster    49.640 kr.

AIS 400 B&G     12.853 kr.

Foldepropel, 3 bladet    14.826 kr.

Opvaskemaskine   15.585 kr.         

Forhandler            www.Risbjerg.dk

Værft   www.Beneteau.com

PLUS

Rummelig forkahyt

Stabile sejlegenskaber

Gode detaljer

MINUS

Korte cockpitbænke

Lav bøjle i cockpit

Køl i jern ikke i bly

 Plads er der i de nye, brede både.

 Der er for og imod en targabøjle.

Dejligt testvejr i bølger. Fotos: Troels Lykke

 

<iframe width="600" height="423" src="https://www.youtube.com/embed/ndlqz1zdV4U" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
Motor
content-loader
content-loader
content-loader