Gå til hoved-indhold
- Det var en misundelsesafgift, konstaterer Liberal Alliances finansordfører, Joachim B. Olsen, som sammen med regeringen vil han lette afgiften på at forsikre sin båd. Foto: Troels Lykke
- Det var en misundelsesafgift, konstaterer Liberal Alliances finansordfører, Joachim B. Olsen, som sammen med regeringen vil han lette afgiften på at forsikre sin båd. Foto: Troels Lykke

Kaskoafgiften: Socialdemokraterne går i struben på sejlerne

- Det er Liberal Alliances gave til Fritz og Poul-segmentet med dyre både i Vedbæk, Skovshoved og Rungsted, siger Socialdemokratiets skatteordfører, Jesper Petersen til eb.dk om forlsag til afgiftssænkning.

Af Troels Lykke |

Hvis du på din gåtur på havnen hører en klingende lyd af champagneglas og veltilfreds latter, så er der en god grund.

 

Imellem siderne med knastørre tal og paragraffer i regeringens finanslovsforslag har en skattelettelse til ejere af lystbåde nemlig listet sig ind. Vupti. Sådan skriver eb.dk. 

 

- Det var en misundelsesafgift, konstaterer Liberal Alliances finansordfører, Joachim B. Olsen, som sammen med regeringen vil han lette afgiften på at forsikre sin båd.

 

Velhavernes fest

Nedsættelsen vil betyde, at jo større en båd man har jo større bliver besparelsen.

Til eb.dk siger Socialdemokratiets skatteordfører:

- Det er Liberal Alliances gave til Fritz og Poul-segmentet med dyre både i Vedbæk, Skovshoved og Rungsted, siger Socialdemokratiets skatteordfører, Jesper Petersen, med henvisning til de to fiktive overklasseløg fra satireprogrammet Rytteriet.

 

Lystbådejere vil helt konkret spare godt 5000 kroner per million kroner, båden er forsikret for, hvis regeringens finanslovsforslag bliver vedtaget.

 

Det er den såkaldte afgift af lysttøjsforsikringer, som står til en sænkelse på godt en halv procent. Fra 1,34 procent til 0,8 procent. Afgiftnedsættelsen vil koste statskassen 55 millioner kroner.

 

De store fisk

Alle ejere af sejl- og motorbåde, som er kaskoforsikret, får glæde af skattelettelsen, men afgiftsnedsættelsen vil altså især kunne mærkes for ejere af de store både. I sejlerkredse kaldes afgiften derfor kaskoafgiften.

 

- Hver gang Liberal Alliance ser en énkrone, forsøger de at give skattelettelser til dem, som har mest i vores samfund, lyder vurderingen fra Socialdemokratiet.

 

- Er det ikke fair nok, at når man I jeres regeringstid satte afgiften op, så ruller regeringen det tilbage, nu hvor der er penge i statskassen?

 

- Det er en politisk prioritering, hvordan man vil bruge midlerne. Vi synes, der er behov for at investere i uddannelse, ældrepleje og pædagoger i daginstitutionerne. Pengene kan ikke bruges to gange, siger Jesper Petersen.

 

Sejlklubber kan slippe

Formanden for Dansk Sejlunion, Line Markert, er glad for afgiftsnedsættelsen, bl.a. fordi sejlklubberne har brug for de sparede penge.

 

Jesper Petersen vil i forhandlingerne om finansloven se på, om sejlklubberne kan tilgodeses. Men private bådejere har ikke brug for afgiftsnedsættelse, mener han.

 

- Vi skal ikke bruge penge på en skattelettelse til nogle mennesker, som ejer nogle meget dyre både, siger Jesper Petersen.

 

Joachim B. Olsen: Væk med pjattet afgift

Liberal Alliances finansordfører, Joachim B. Olsen, finder afgiftsnedsættelsen fuldstændig på sin plads.

 

- Helt almindelige danskere, der har en lystbåd, blev pålagt en ekstra afgift under den tidligere regering. Vi stemte naturligvis imod den afgift, sammen med de øvrige borgerlige partier - herunder Dansk Folkeparti.

 

- Afgiften har haft den kedelige konsekvens, at folk har overvintret i Sverige, Tyskland, Holland for at slippe for at betale afgift.

 

- Det er sådan nogle pjatafgifter, der skal væk, siger han.

 

- Hvorfor ikke sætte et loft over afgiftsnedsættelsen, så besparelsen ikke bliver større jo større ens båd er?

 

- Vi ruller en afgiftsnedsættelse tilbage. Da afgiften blev forhøjet, blev den det for alle. Nu bliver den rullet tilbage til dét, den var i 2012. Det synes vi, er fornuftigt.

 

- Hvis man har en lystyacht til fire millioner kroner, så er det en besparelse på 20.000 kroner. Har de bådejere brug for de penge?

 

- Det er folks egne penge. I Danmark kommer folk til deres penge på fair and square vis. De sælger deres arbejdskraft. Nogen får høj løn, fordi deres arbejdskraft er meget værd. Du får formentlig en relativ høj løn ift. en SOSU-assistent. Det er ikke uretfærdigt.

 

- Nogle danskere har ikke en særlig stor indkomst. Men de har en hobby. Det kunne være en båd, som de godt kan lide. De behøver ikke have en høj indkomst.

- Vi er en gammel sejlernation, derfor vil vi gerne rulle den afgiftsforhøjelse fra Thornings tid tilbage, sigerJoachim B. Olsen.

Kilde. eb.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader