Gå til hoved-indhold
Simon Speirs krog blev bøjet, efter at den blev forhindret i at dreje i retning af belastningen. Foto: Seilmagasinet.no.Udstyr
Simon Speirs krog blev bøjet, efter at den blev forhindret i at dreje i retning af belastningen. Foto: Seilmagasinet.no.

Krog på livline blev bøjet - Marine Accident testet linen efter dødsfald

I november mistede Simon Speirs livet, efter hans livline kom i klemme så krogen blev bøjet, han blev adskilt fra båden under en kapsejlads jorden rundt. Undersøgelse viser at krogen kan dreje uden modstand.

Af Maria Ravn Jürgensen |

60-årige Simon Speirs var besætningsmedlem ombord på CV30, der deltog i Clipper Race, fra Sydafrika til Australien.

Speirs var på dækket for at hjælpe med at skifte sejl, da han blev skyllet overbord, på trods af at han brugte livline.

Ulykken skete i november, hvor der var 10 m/s, og 20 m/s i stødene, samt bølgegang, det skriver seilmagasinet.no.

Selvom besætningen er trænet i sådanne situationer, gik der 36 minutter før Simon Speirs blev fundet og hevet ombord, hvor lægeuddannede besætningsmedlemmer straks gik i gang med genoplivning.

Speirs kom aldrig til bevidsthed, og dødsårsagen menes at være drukning.

Clipper Race er en kapsejlads jorden rundt med 11 identiske både, med betalende besætning.

Bøjet krog - skal modstå et ton

Simon Speirs bruge en livsline med to kroge, en lang og en kort. Livlinen er godkendt i henhold til ISO12401, som er en international standard for sikkerhedsudstyr til mindre fartøjer.

Krogen er almindeligt anvendt, og tåler belastning på over et ton, men kun i den retning krogen er designet til at blive brugt.

Simon Speir's krog var kommet i klemme, og blev derfor forhindret i at dreje krogen i retning af modstanden, hvilket resulterede i at krogen blev vredet ud af form.

Marine Accident (MAIB) har undersøgt og testet udstyret, og konkluderer at krogen kan dreje uden modstand efter belastningsretningen.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader