Gå til hoved-indhold
Der var desværre ikke frisk luft da minbaad.dk testede Hallberg Rassy 340, men ifølge vores kolleger på Yacht, sejler båden 6,6 knob på kryds i vindstyrken, som der ses på billedet. PR-fotoTest
Der var desværre ikke frisk luft, da minbaad.dk testede Hallberg Rassy 340, men ifølge vores kolleger på Yacht sejler båden 6,6 knob på kryds i vindstyrken, som der ses på billedet. PR-foto

Minbaad.dk tester: Hallberg-Rassy 340 er mere sporty og rummelig

To ror, to rat, én meter længere vandlinje, mere plads agter og højere fribord er nogle af forbedringerne på ny Hallberg-Rassy 340 i forhold til forgængeren 342. Vi var på Ellösfjorden og teste.

Af Troels Lykke |

Det var en bitterkold forårsdag med rim på broen, da vi forlod den svenske havn i den nye, sprøde Hallberg-Rassy 340 i Ellösfjorden foran Hallberg-Rassy.

Om bord var også virksomhedsejer og direktør Magnus Rassy, der havde det store smil på.

Firmaet har nemlig ordrebogen fuld i mange måneder frem. Også af den nye Hallberg-Rassy 340.

En herlig størrelse til de nordiske sejlere. Og tag ikke fejl, der er faktisk rigelig plads på den 10,95 meter lange båd.

Bredere agter

I forhold til forgængeren 342 er denne båd gjort mere rummelig, da den også er gjort bredere agter til.

Faktisk er den 3,20 meter bred i cockpittet og om læ, og i bagbord side er der en stor dobbeltkøje.

Ståhøjde til dem over 1,90 er der også, efter at fribordet er gjort højere.

Stævnen er nu også mere oprejst, hvilket giver mere plads fremme, men fremfor alt giver det bedre sejlegenskaber, da vandlinjen nu er gjort en meter længere. 

Dermed når vandlinjen op på 10,10 meter på den seks tons båd, hvoraf der alene er 2,3 ton placeret på blykølen.

Rullesejl fra Danmark

Vi rullede Elvstrøm Epex-storsejlet ud på få sekunder fra rullemasten fra Seldén, herefter rullede vi fokken ud elektronisk.

Båden flyttede sig relativt hurtigt, selvom vinden var svag under 3-4 m/sek. Men vi kunne mærke, at båden ikke var 'død' og kedelig at sejle. 

Rattet fra Lewmar gik let og ubesværet, selvom båden har to ror, hvilket kan skabe friktion, hvis systemet ikke bygges smart nok.

Båden er skabt til tursejlads for to personer, og fok og storsejl kan også reguleres fra rorsmandens plads. Der er ikke meget plads bag rattet, til gengæld giver det god plads til gasterne i cockpittet, der er langt og bredt. 

Hækstag med udveksling 1:48

Cockpittet har gode detaljer. Fx er cockpitkarmen kørt helt ned forbi rorsmanden, så man får rygstøtte og samtidig sikrer man, at der ikke kommer vand ind.

Praktisk er det også, at ratpiedestalerne er placeret på cockpitbænkene. Det giver mere plads i cockpittet, og det skaber god afstand mellem de to rat, så man ikke skal kante sig igennem.

Hækstaget er også seriøst, for med en udveksling på 1:48 viser Hallberg-Rassy, at man tager sejlegenskaberne alvorligt, når forvantet skal strammes op, og når luften skal lukkes ud af storsejlet i hård vind.

Smart er det også med to rat, når båden er 3,47 meter bred. Faktisk er denne bådtype den første Hallberg-Rassy, der er med to rat, forklarer Magnus Rassy.

Han fortæller, at de første otte, der bestilte 340eren var med to rat fra Lewmar, men båden kan også fås med rorpind, der faktisk er standard.

Pantryet er placeret i styrbord side, godt tilbage, så det ikke optager plads ved sofaen. Når du laver mad i høj sø, er der rygstøtte. Se også skrogvinduer, der gør båden endnu lysere og skaber en mulighed for at følge med i havnelivet. Fotos: Troels Lykke

To ror sikrer godt greb

Båden har to ror, der sikrer godt greb i vandet, selv under en hård krængning.

Vi kunne kun få båden på lidt over fire knob på kryds i den helt lette vind, men tyske Yacht fortæller, at de kan få bådens krydsfart op på 6,6 knob.

De kalder samtidig båden for adræt, men også sikker og primært en turbåd. 

Båden sejler selvfølgelig stærkere, når man ruller code one sejlet ud, der hæfter på det permanente bovspryd.

Hallberg-Rasst 340 kan man let blive forelsket i. Tingene fungerer om bord, hvor der er meget æstetik, ikke mindst med lækkert apteret teakdæk og sænkede skylights og sænket forstagsrulle, der kører elektronisk.

Skødeskinnerne er også placeret tæt op mod kahytten, men det kunne ligeledes være placeret på ruftaget, en løsning vi ser på flere både. På den måde er man sikker på ikke at støde de bare tæer mod den korte skødeskinne, der både er indrettet til fok og genua.

Hallberg-Rassy er lig med fast vindskærm

Jeg holder mere og mere af den faste vindskærm, der er obligatorisk på Hallberg-Rassy. Det hænger måske sammen med, at jeg nu er 54 år, og nyder at der er læ for en kold vind. 

Der er nogle ting, der bare skal være på en Hallberg-Rassy, og det er fx det faste vindspejl og naturligvis teak på dækket.

Om læ bliver det mindst lige så godt. Man får en stor agterkahyt i bagbord side og et stort pantry i styrbord. Pantryet er rykket godt tilbage for at give plads til en salon med mange siddepladser.

Kortbordet er også sparet væk for at give plads til mange siddepladser. De mest konservative sejlere havde nu nok gerne set en decideret navigationsplads, men som Hallberg-Rassy siger, så bruger færre og færre kort og passer, når der skal navigeres. 

Apteringen er som altid hos Hallberg-Rassy i verdensklasse. Mahognien er flot, og der ses runde kanter i en kahyt, der er rummelig, fordi man nu har fået højere fribord, og fordi båden er blevet bredere agter end på forgængeren 342.

Konklusion

Hallberg-Rassy 340 er bevis på, at det store svenske værft har flyttet sig i en moderne retning, hvor sejlegenskaberne og designet er løftet, men stadig som en evolution og ikke revolution.

Hallberg-Rassy har et ry at passe på, som en sikker turbåd, men det gør ikke noget, at den sejler bedre og er sjovere at sejle, fordi den rykker hurtigere, når den rammes af et pust.

Det gør denne 34 fods svensker, der koster fra 1,72 mio. kroner. Mange penge for mange, til gengæld får du kvalitet, der holder værdien og en båd, der holder de næste 20 år uden problemer.

Båden er blevet bredere agter til i forhold til forgængeren Hallberg-Rassy 342. Vandlinjen er også gjort en meter længere. Og nu er der to rat i cockpittet. Rullestorsejl og forsejl er fra Elvstrøm Sails i Aabenraa. PR-foto

En stor badeplatform er praktisk en varm sommerdag, eller hvis en mand falder i vandet. Fotos: Troels Lykke

Permanent bovspryd gør det lettere at sejle med gennaker, og man kan lave en elegant anker-løsning.

Lækker mahogni-aptering findes der i den rummelige og lyse kahyt, hvor der ikke er noget kortbord. - Det er gjort for at skabe mere plads. Der er få der sidder med passer og linial, når de skal navigere på et kort, siger Magnus Rassy. Salonen er rykket længere tilbage i båden, hvilket har gjort den bredere. Masten er også rykket længere tilbage. For oven er der en dobbelt skylight.

 

Der er ikke noget billigt Ikea over denne Hallberg-Rassy 340, hvor pantryet er i styrbord side.

Smart detalje med skærebræt. Bemærk også at der kan luftes ud, der hvor maden laves. 

 

 

Sådan er den svenske båd indrettet med blandt andet stor agterkahyt i bagbord side. Båden er mere bred agten til i forhold til den tidligere 342-model. 

Tovværk er gemt væk. Ønsker man elektriske spil, kan det også monteres, da der er gjort plads til det under cockpitkarmen. 

Vi testede i let vind ved Ellös, nord for Göteborg, hvor Hallberg-Rassy værftet ligger.

Hallberg-Rassy er kendt for deres faste vindspejle, der kan åbnes, hvis det bliver for varmt.

Man sidder også godt og styrer hele ude i siden, da der også der er rygstøtte, noget der også beskytter rorsmanden mod vand på dækket. 

Selv på den høje, rigtigt vinklede cockpitkarm er der ægte teak monteret. Man bliver i øvrigt aldrig træt af at sejle i den svenske skærgård.

Forkøjen er to meter lang og rigelig bred til to voksne. Der er masser af skabsplads. Madrasserne er tykke og behagelige, og der er huller under dem, der gør, at de kan ventilere. Bemærk også det indirekte lys.

Elektronikken tager man altid alvorligt på båden. Her kan lanterner og dækslys og meget andet tændes. Instrumenterne er fra Raymarine.

Hallberg-Rassy 340

Design Frers Naval Architecture and Engineering

CE-kategori A - ubegrænset oceansejlads

Skroglængde                  10,36 m 

Længde med bovspryd   10,95 m 

Vandlinje                        10,10 m

Bredde                             3,47 m

Cockpitlængde                  2,83 m

Dybgang                          1,90 m 

Vægt tom standardbåd      5,98 ton

Kølvægt bly                       2,3 ton

Krydsstel med fok              64,2 m²

Krydsstel med genuau       66,6 m²

Mastehøjde over vand uden Windex  16,42 m

Motor                             Volvo Penta D1-30 /29 hk

Diesel                             188 liter

Vandtank                          277 liter

Holdingtank                      85 liter

Pris fra                               1,72 mio. kroner

Væft: www.hallberg-rassy.se

Motor
content-loader
content-loader
content-loader