Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Kirketerp fortæller om forskel på TP52 stævne og tirsdagsejlads

Den 36-årige Aarhus-sejler blev i år nummer to til TP52 Super Series. Her fortæller Martin Kirketerp om forskellen på en tirsdags-sejlads og et TP52-stævne, hvor værktøjskassen kun må veje 200 gram.

Af Troels Lykke |

Martin Kirketerp har vundet OL-guld i 2008 med Jonas Warrer i 49er, han har også deltaget i Volvo Ocean Race på flere strækninger.

Men de seneste fire år har han primært levet som profsejler i TP52 Super Series, der sejles i Middelhavet som fx Mallorca, Valencia, Cascais og i Kroatien.

Kirketerp, der i dag er far til to små børn, er gast på den tyske TP52er Platoon, der i år tog andenplads i serien, efter Quantum Sails-båden.

Platoon ejes af rigmanden Harm Müller-Spreer fra Hamborg.

Martin Kirketerp bor til dagligt i Aarhus, men sejler som regel i Middelhavet. Foto: Rolex

Martin kan tabe seks kilo på en døgn

Der er 13 hold i serien, hvor der på hver båd er 13 mand, der til sammen højst må veje 1.135 kilo.

Det er noget af en prøvelse at skulle tabe sig op til et stævne, men Martin Kirketerp, der vejer lige under 100 kilo, ved efterhånden hvad der skal til for at tabe sig.

- Vægten betyder alt, selv vores værktøjskasse på båden vejer kun 200 gram, mens boremaskine, vinkelsliber og ekstra bovspryd og sejl er i vores tenderbåd. Før stævnet får du afvide hvad du skal veje før et stævne. Vi vejes to dage inden stævnet. Jeg kan tabe seks kilo på et døgn, du drikker og spiser ikke og går i sauna i sejltøj, så taber du dig hurtigt. Vi vejes ikke under stævnet, så du skal bare lige kunne veje ind og derefter tager du hurtigt på igen. Nogle gange ringer nogle fra holdet og spørger om jeg vil tabe mig for dem, så gør jeg det, siger Martin Kirketerp, der stadig er nederst i hierakiet om bord, hvor han grinder og pakker spiler blandt andet.

- Det er nogle rimelige rutinerede sejlere vi har på holdet. Tror gennemsnitsalderen er på 49 år, siger Kirketerp.

Alle er prof-sejlere, og mange af dem kommer fra America's Cup, som fx Horsens-sejleren Christian Kamp, der før sejlede for Artemis, nu gaster han på den amerikanske båd, Sled, der sejler for New York Yacht Club og ejes af japaneren Takashi Okura.

Der findes også mere kendte America's Cup-sejlere, som Dean Barker, James Spithill og amerikaneren John Kostecki, der er taktiker på Kirketerps Platoon.

En dykker sendes ned hver dag under stævnet for at rengøre bunden.

Hvordan adskiller TP52-sejlads sig ellers fra en tirsdagssejlads?

Martin Kirketperp bliver helt stille og trækker vejret en ekstra gang.

- Jamen mange ting. Hver dag efter stævnet bliver alle data fra båden sendt til analyse hos en talknuser. Han kan fortælle os hvor vi har sejlet på banen, hvor hurtigt vi kom ud af starten, hvor langt vi var fra startlinjen, det ser vi også på droneoptagelser, det giver et kæmpe overblik.

Om målinger siger han videre om oplysninger, der bruges på debreefinger:

- Alt på båden kan måles, hvor meget spænding der er på riggen, hvor meget vi krængede i gennemsnit, fx 22 grader. Vi kan også se om vi sejlede 0,1 knob hurtigere på kryds end Quantum fx, men gik 1,3 grad lavere. Der er også måling på rorvinkel. Derudover har vi en ekstern vejrmand, forklarer han til minbaad.dk.

Platoon ræser her afsted med over 22 knob. De fleste hold udvikler en del på bådene, der typisk koster mellem 12 og 15 mio. kroner. - Alle både er nye på nær to, siger Martin Kirketerp om kulfiberbådene. Fotos: Martinez Studio Se manøvre:

 

<iframe width="600" height="423" src="https://www.youtube.com/embed/yDyQPtnFjMo" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
Motor
content-loader
content-loader
content-loader