Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Pingvinen er en 25 fods (ca. 7,5 m) spidsgattet lystbåd tegnet af den kendte danske konstruktør Georg Berg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Fyns Amts Avis, Søsiden

69-årige Berg-spidsgatter fremstår originalt

Svendborg Museums lystbåd blev bygget ved Svendborgsund til skibsreder Knud Lauritzen. I dag fremstår den 69-årige Berg-spidsgatter næsten originalt. Læs Søren Stidsholt Nielsens artikel.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Fyns Amts Avis, Søsiden |

Svendborg Museums lystbåd blev bygget ved Svendborgsund til skibsreder Knud Lauritzen. I dag fremstår den 69-årige Berg-spidsgatter næsten originalt. Søsiden gik om bordtil en sejltur på Sundet.

- Kan du huske, hvor meget vand, der er derinde ...?

- Vi skal rundt. Ellers går vi på grund!

Mens Erik Stoumann holder både udkik og et sikkert greb om rorpinden, kaster Poul Buch et blik i søkortet. Hvis spidsgatterens lange køl ikke skal klø krabberne på skjoldet, er det tid at vende.

Roret i borde, fokkeskødet hjem igen og så glider det fremad på modsat halse. Det nødvendige kursskifte gennemføres med de to erfarne sejleres rutine. Stille og sikkert.

På denne vindflove sejlads krydser de røde sejl Pingvinen blidt gennem Svendborgsund. Efter små tre timer i den smukke sensommer-aften kan museets to båd-frivillige skrive ind i logbogen, at vi har været omkring Pilekrogen ved Troense, og de kan føje til, at sejladsen sluttede på Pingvinens pæleplads ved Mudderhullets sejlskibsbro i Svendborg.

På turens sidste stræk måtte Erik Stouman aktivere Pingvinens diskret betjente diesel-kræfter. - Det er du jo ikke meget for, bemærkede Poul Buch.

Årsagen var, at vinden holdt definitivt fyraften, og at en aftale i Ollerup skulle nås i rette tid.

Læs hele artiklen 

Papirsøkort - naturligvis

Et gammeldags søkort af papir virker helt naturligt om bord på den 69-årige lystbåd. Mantraet for Svendborg Museums fartøjer er netop, at så meget som muligt skal stå i oprindelig stand.

I den sammenhæng vil nutidens udstyrsstykker som digitalt ekkolod og elektronisk søkort bryde stilen som skrigende fremmedelementer.

- Der var brug for et nyt håndtag til styrbord spilkop. Heldigvis lykkedes det at finde et meget lig det originale af bronze, forklarer Erik Stoumann til Søsiden.

Læs hele artiklen her

FAKTA

Pingvinen er en 25 fods (ca. 7,5 m) spidsgattet lystbåd tegnet af den kendte danske konstruktør Georg Berg.

Spidsgattet betyder, at gattet - bagenden - er spids ligesom stævnen.Pingvinen er bygget i 1949 pa John Madsens værft i Strandhuse, Svendborg. Pris: 12.000 kr.

Pingvinen er bygget af lærk og ask og med bundstokke og spanter af eg. Den har en blykøl pa 800 kg, røde sejl, glasfiber-belagt dæk og dybblat fribord. Motor: Yanmar-diesel.

Masten er fornyet i 1987 efter, at den originale mast brændte under vinteropbevaring på et bådeværft.

Pingvinen har bortset fra motor intet moderne udstyr om bord.

Bermuda-riggen er yderst enkel uden agterstag, strut eller saling - kun forstag og vanter.

Pingvinens første ejer var skibsreder Knud Lauritzen, der få år forinden leveringen sammen med sin bror Ivar havde grundlagt Kogtved Søfartsskole for rederiet J. Lauritzen.

Knud Lauritzens søn Ole Lauritzen solgte i 1967 Pingvinen, og efter et kort mellemspil med en anden ejer blev båden handlet videre til ægteparret Kirsten og Poul Lund i Charlottenlund.

Ved Dansk Forenings for Ældre Lystfartøjers sommertræf i Dageløkke i 1995 fik Pingvinen tildelt Harpunloggen for velbevaret, original stand.I december 2016 overdrog Kirsten Lund Pingvinen til Svendborg Museum.

Efter klargøring blev Pingvinen gensøsat i museums-regi i juni 2017. 

Svendborg Museums øvrige flåde: Krydstold-jagten Viking (1897), veteran-postbåden Hjortø (1954) og nat-færgen Kaia (1923). Dertil kommer nogle joller. Alle fartøjer passes og sejles af frivillige. Nye kan melde sig på museet på Grubbemøllevej.sosn

Kilde. Fyns Amts Avis, Søsiden

Båden kostede 12.000 kr. da den blev bygget i 1949. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Fyns Amts Avis, Søsiden

Motor
content-loader
content-loader
content-loader