Gå til hoved-indhold
Molslinjen  er en udfordring for VM i Aarhus til august. PR-fotoKapsejlads
Molslinjen er en udfordring for VM i Aarhus til august. PR-foto

Molslinjen forstyrrer VM i Aarhus 24 gange dagligt

Den livlige trafik på Aarhusbugten skal koordineres nøje, når sejlere fra hele verden indtager farvandet i august. Se også kort over de ni sejlområder.

Af Sara Sulkjær |

Mange aktører kommer til at færdes på og omkring Aarhus Ø, når kalenderen viser august.

Der er sejlere, trænere og mediefolk fra hele verden. Der er arrangører, frivillige og sponsorer – og der er beboere i området samt en masse glade gæster, der kommer for at opleve den helt unikke event i Aarhus.

Flere års planlægning

Det er ingen hemmelighed, at der kommer til at være pres på Aarhus Ø og på vandet omkring byen under VM. Derfor arbejder de danske arrangører tæt sammen med forskellige myndigheder, foreninger, rederier, politiet og Aarhus Havn.

Planlægningen har været i gang i flere år, og mange brikker er nu faldet på plads i forhold til logistikken:

- Det er vigtigt for os, fordi nøje planlægning, forudsigelighed og god kommunikation er altafgørende for, at vi kan skabe den nødvendige sikkerhed og plads til alle under den store event, forklarer arrangørerne i en pressemeddelelse. 

Den daglige trafik på vandet

Sejlområdet kommer til at bestå af ni sejlbaner i Aarhusbugten. En af de største aktører, der skal tages hensyn til og samarbejdes med er Molslinjen.

Op mod 24 gange dagligt skal rederiets hurtigfærger, som er nogle af verdens største, nemlig ind og ud af havnen i Aarhus. Det betyder, af gode grunde, at Molslinjens indsejlingsrute er forbudt område for sejlere, og området bliver derfor et såkaldt “restricted area”.

Hvis en sejler trodser forbuddet og bevæger sig ind i området, er der kontant afregning i form af point-straf. 

Arrangørerne har derfor længe været i tæt dialog med Molslinjen, og det vil fortsætte indtil VM er afsluttet. Sejladserne koordineres ud fra rederiets fartplaner, hvilket kan betyde, at nogle både bliver sendt ud ti minutter tidligere, eller at udvalgte sejladser udskydes i fem minutter, så alle kapsejladserne foregår i tryghed og sikkerhed.

Tæt koordination

Det hele koordineres i tæt samarbejde mellem kontrolcenteret, Marshall-både placeret på banerne, trafiktjenesten ved Aarhus Havn og Molslinjen. Det gælder også pludselig opstået trafik, der ikke kan planlægges forinden.

- De mange måneders forberedelser og samarbejder vil få logistikken til at flyde under VM og få det til at se legende let ud for tilskuere og andre besøgende. Vi glæder os meget til at føre det ud i livet til august, slutter arrangørerne. 

Se de ni sejlområder herunder: 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader