Gå til hoved-indhold
Danske OSK-ShipTech sætter stregerne i konceptdesignet i historiens største RoPax-ordre. Her Mobys Achille Onorato ved den historiske kontraktsignering i Beijing. PR-foto.Kort Nyt
Danske OSK-ShipTech sætter stregerne i konceptdesignet i historiens største RoPax-ordre. Her Mobys Achille Onorato ved den historiske kontraktsignering i Beijing. PR-foto.

Danske OSK-ShipTech designer til verdens største færgeordre

OSK-ShipTech skal udføre konceptdesignet til verdens hidtil største færgeordre, som lyder på fire RoPax-færger, bygget på det kinesiske værft, Guangzhou Shipyard International.

Af Maria Ravn Jürgensen |

MSC Group og Onorato Armatori har skrevet historisk kontrakt med Guangzhou Shipyard International om fire luksuriøse RoPax-færger. Konceptdesignet til verdens hidtil største færgeordre udføres af danske OSK-ShipTech.

Går ind i historiebøgerne

De danske skibsingeniører fra OSK-ShipTech tegner sig nu ind i historiebøgerne med konceptdesignet af de fire luksusfærger, der udgør verdens hidtil største færgeordre. Ordren blev for få dage siden underskrevet ved en ceremoni i Beijing. MSC Group og Onorato Armatori står bag bestillingen af RoPax-færgerne, der kommer til at tage form på det kinesiske skibsværft, Guangzhou Shipyard International.

Mange års erfaring

Det er et mangeårigt samarbejde mellem OSK og både værft og rederi, der nu udmønter sig i dette projekt. CCO i OSK Group, Anders Ørgaard udtaler:

- Det er vores to største kunder, der nu laver forretning sammen, så for os er der tale om et drømmescenarie, hvor der med afsæt i tidligere projekter og succesfuldt samarbejde bliver peget på os som designer. Projektet er signifikant, og ordren er en fantastisk anledning til at bringe vores kompetencer, værftets styrke og rederiernes mange års samlede erfaring i spil, siger Anders Ørgaard.

Udgangspunkt i passagerbehov

RoPax-færgerne får hver en kapacitet på 3765 lanemeter og bliver indrettet med 536 kahytter, der giver plads til i alt 2500 gæster. Apteringen får et moderne, 'rent' look og designes med udgangspunkt i passagerbehov og rummelighed. Teknologisk bliver færgerne LNG-Ready og med de seneste teknologier for energiudnyttelse.

Det italienske færgerederi GNV under MSC Group aftager to at færgerne, og de resterende to leveres til det italienske rederi Onorato Armatori. Kontrakten rummer en option på yderligere fire færger af samme type. I alle tilfælde er der tale om en rekordstor færgeordre, og om et kantespring for samarbejdet mellem GSI og OSK.

Signifikant færgeordre

- Både for danske forhold, men også på verdensplan er der tale om en på alle måder signifikant færgeordre i RoPax-markedet. At OSK-Shiptech er med ombord i en kontrakt af denne størrelse er noget, vi er utrolig stolte af, og det viser, at vi nu er blandt de få designere globalt, der spiller med om verdens største designprojekter, siger CEO i OSK Group, Jacob Thygesen.

Den første af de fire RoPax-færger skal ifølge planen leveres til GNV i 2021.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader