Gå til hoved-indhold
Jens og Marianne Thoby nåede stort set ikke at sejle i 2017-sæsonen, hvor deres Swan 43 i stedet stod på værft. Foto: PrivatfotoHavne
Jens og Marianne Thoby nåede stort set ikke at sejle i 2017-sæsonen, hvor deres Swan 43 i stedet stod på værft. Foto: Privatfoto

Bådejer i Rudkøbing-brand: Vores Swan stod skråt bag arnestedet

For ét år siden vidste ingen, om flammerne ville tage livet af Marianne Thobys Swan 43 og de 14 andre både, der stod opbevaret i hallen i Rudkøbing. Læs, hvordan det er gået bådejerne.

Af Sara Sulkjær |

Bådehallen på havnen i Rudkøbing toner frem. Flot og nyrenoveret. For præcis ét år siden var kulissen ganske anderledes. Sort røg stod op fra hallen, mens en række bådejere med bekymret mine gned sig nervøst i de rastløse hænder. 

I hallen stod dét, der for fleres vedkommende var blandt deres kæreste eje. Deres båd. I den stille mængde var også efterlønner Marianne Thoby. Kl. 07.00 om morgenen kimede hendes telefon, og hun satte sammen med manden Jens straks kurs mod bådehallen, hvor parrets Swan 43 de sidste ti år har stået til vinteropbevaring.

Trodser politiets advarsler

Her kommer de til at vente i flere timer. Først da branden hen på eftermiddagen er under kontrol, bliver bådene langsomt trillet ud af hallen. Én efter én. 

- Jeg var bange for, at man ikke kunne lave båden. Da den kommer trillende ud, kan jeg se, at det kan man godt. Det var en lettelse. Vi har haft den i tyve år, og har lavet en masse på den. Vi ville aldrig få sådan én igen, forklarer Marianne Thoby, der til alt held har kaskoforsikret Swan’en. 

I trucken, der langsomt slæber bådene til en samlet værdi af omkring 30 millioner kroner ud af hallen, sidder ejer af Rudkøbing Havnesmedje, Torben Hansen. Med røgdykkerudstyr og under protester fra politi og brandvæsen styrer han trucken direkte ind i den brandhærgede hal: 

- Jeg var klar over, hvor det brændte, og vidste i hvilken båd branden var opstået. Det var ikke noget specielt, beretter den ydmyge halejer om redningsaktionen til minbaad.dk og fortæller, at kun fem fartøjer blev skadet i branden.

Yderligere to ejere har måttet vinke et endegyldigt farvel til deres både, herunder skipperen på den båd, hvori branden opstod grundet en kortslutning under ladning. 

Ilden får fat i gelcoaten

Det lettede smil på Marianne Thobys ansigt får næsten lov at beholde sin oprettede kurve, da hun med sin mand ved siden besigtiger båden nærmere. Næsten. For det er ikke uden konsekvenser, at Swan’en har stået placeret skråt bag båden, der er ophavsmand til flammerne. 

Med stævnen langs hans agterende har ilden fået fat i gelcoaten på Thobys båd, ligesom også lønningen og dækket har taget skade. Særligt nedfaldne tagrester er blandt synderne, da skaderne skal gøres op. Marianne Thoby kan efter branden fjerne hele seks lysstofrør fra dækket. 

Var der blot gået 20 minutter mere, havde scenariet været et ganske andet. Da havde det været umuligt at redde én eneste af de værdifulde både, lyder vurderingen fra brandvæsenet. Så måske har ægteparret, når alt kommer til alt, ikke været helt uheldige - heller ikke hvad angår deres lod i placeringsbunken. 

- Vi har været heldige. Varmen har simpelthen skudt sod væk fra båden, da vores lønning hælder lidt udad, forklarer Marianne Thoby. 

Udgifter på op til 350.000 kr. 

Held eller ej. I maj sejles båden den korte vej til Thurø, hvor Swan’en sommeren over får fast plads i Walsteds bådehal. Da Walsted begynder nedslibningen i området, hvor branden har haft sit tag i båden, viser det sig nemlig, at skaden har et væsentligt større omfang end først antaget. 

Også lønningslisten på 6-7 meter må tilføjes udgiftslisten, ligesom hele styrbordssiden males. Det er dog ikke noget, der giver forsikringsselskabet Pantaenius kolde fødder:

- Der har ikke været noget som helst problemer. Vi har fået en super dejlig behandling, og har ikke på nogen punkter fået noget at klage over, understreger Marianne Thoby, der årligt har betalt 12.000 kr. for kaskoforsikringen af båden med en vurderet værdi på 450.000 kr.

Og hun får noget for pengene. For at få Swan'en sejlklar kommer Pantaenius til at lægge 300.-350.000 kr. hos Walsteds og en række andre aktører i bådebranchen.

Sod bag skottet

Det er ikke kun bådebyggerne hos Walsteds og andre branchearbejdere, der kæler for den flotte Swan. Også ejerparret selv lægger vejen forbi Walsteds-værftet i sommerperioden. Med rengøringshandsker og klude i hånden går de i krig mod soden, der er trængt ind over alt:

- Der var sod alle vegne, selv inde bag skottet, som vi måtte skrue ned og vaske. Vi kender båden bedst, så det ville vi egentlig helst selv gøre. Det fik vi da også lov til af forsikringen, fortæller Marianne Thoby. 

I dag, ét år efter branden, der meget vel kunne have sat en stopper for Thoby-parrets videre sejlads, skinner båden derfor om kap med de glade ejere. Kun sprayhooden, der i øjeblikket er til reparation, mangler, før parret til sommer kan stikke ud på tre ugers flotillesejlads til polske Gdansk. 

Gulvet i hallen sejlede efter brandslukningen. Foto: Privatfoto

Thobys Swan 43 på vej ud af hallen. I trucken sidder halejer, Torben Hansen. Foto: Privatfoto

Materialer fra loftet faldt blandt andet ned på bådens dæk. Foto: Privatfoto

Det tog mange arbejdstimer, førend båden igen var sodfri. Foto: Privatfoto

Den 43 fod lange sejlbåd er atter klar til at sætte kurs mod nye eventyr. Foto: Privatfoto

Marianne Thobys mand Jens og parrets datter. Foto: Privatfoto

Motor
content-loader
content-loader
content-loader