I oktober sidste år var lystsejler Ole Mørch fra Svendborg tæt på at kollidere med M/F Marstal uden for det snævre Svendborgsund på vej til Svendborg.
Lystsejleren mener ikke, at M/F Marstal overholdt sin vigepligt, og meldte færgen til politiet.
Politiet har endnu ikke truffet afgørelse og har efter tre rykkere desuden meddelt Ole Mørch, at anmeldelsen er nedprioriteret og først kan forventes at blive behandlet inden for seks måneder. Og det er Ole Mørch ikke tilfreds med.
- Det er jo sådan et lidt principielt spørgsmål omkring fritidssejlere og erhvervssejlere, hvor man konstant har en lille konflikt kørende. Erhvervssejlerne vil have, at fritidssejlerne flygter, når de kommer. De mener, de har retten til vejen, siger han til
Fyns Amts Avis (se Ole Mørch)Anledning til debat
Selvom Ole Mørch fastholder, at M/F Marstal ikke overholdt sin vigepligt, så mener lystsejleren, at hele sagen giver anledning til en debat om det gode sømandsskab.
- Det er god skik, at fritidssejlere viger for erhvervssejlere. Det gør vi også, og vi forsøger at være venlige over for hinanden. Men i tilfældet med M/F Marstal blev jeg taget lidt på sengen, fordi jeg ikke havde set, den kom drønende. Jeg var selv optaget af at komme fri af sejlrenden på grund af vejrliget. Han skulle have vist lidt mere hensyn, han skulle have givet mig en advarsel, siger Ole Mørch.
Det er også derfor, han har taget sagen op.
- Jeg provokerer ved at anmelde hændelsen, for jeg synes den skal op at vende. Det er ikke for at straffe skibsføreren, det er jeg ligeglad med. Vi har en hel masse love, som siger, hvordan folk skal opføre sig. Og så skal man udvise godt sømandsskab. Det kunne jeg godt tænke mig at få defineret, siger han.
Problemet med "det gode sømandsskab" er ifølge Ole Mørch, at man ikke nødvendigvis ved om hinanden, hvad man respektivt opfatter som godt sømandsskab.
Det gør, at folk indimellem opfører sig på en tilfældig måde. Og så er det bedre at holde sig til søloven.
Erhvervsdrivende skal overholde søloven
- De erhvervsdrivende skal overholde søloven. Og så kan der komme en situation, hvor de ikke kan overholde den - men så må de sætte farten ned, siger han og fortæller, at det ville være relevant at diskutere de differentierede hastighedsgrænser på sundet.
Færgedirektør Keld Møller udtalte i artiklen om nær-kollisionen i oktober fra Fyns Amts Avis, at han ikke er enig i Ole Mørchs opfattelse af situationen, og at "vi ikke kan sejle til siden for en sejlbåd, der ligger midt i en sejlrende".
Færge kunne ikke vise mere hensyn
Det mener han også i dag, og han synes ikke, man kunne have udvist mere hensyn, end man gjorde i den pågældende situation.
Kjeld Møller fortæller til Fyns Amts Avis at det er fint at myndigheder vil undersøge sagen, da rederiet ikke opfatter situationen med lystsejleren på samme måde.
Kild. Fyns Amts Avis