Stålbåden Nordkaperen blev bygget i 1905 til kapsejlads
Nordkaperen var skabt til tyske millionærer til kapsejlads i Østersøen og i Den Engelske Kanal, hvor der ved århundredskiftet var stævner ved Isle of Wight. Et vandorgel har også været om bord.
Af Troels Lykke |
Troels Kløvedal, der døde søndag i en alder af 75 år, købte stålskibet Nordkaperen i juli 1967 for 40.000 kroner sammen med sin daværende samlever og et par kammerater.
Siden kom andre med i skibskollektivet omkring Nordkaperen, som Kløvedal har været på tre jordomsejlinger med.
Og oplevelserne om bord og på land undervejs er blevet skildret i både bøger og tv-programmer, skrev Kløvedal i bogen 'Alle mine morgener på jorden' af Troels Kløvedal, udgivet af Gyldendal 2017, skriver eb.dk.
Nordkaperen var allerede et berømt skib, inden Kløvedal købte det, fordi det lige efter Anden Verdenskrig havde været Jorden rundt med guldsmeden Carl Nielsen og to af hans venner.
Bygget i 1905 i Stettin
Skibet blev bygget i 1905 i Stettin under den sidste tyske kejser. Da skibet løb af stablen og gik på sin jomfrurejse i Østersøen, hed det Santa Maria'.
Nordkaperen var bygget til tyske millionærer til kapsejlads i Østersøen og i Den Engelske Kanal, hvor der omkring århundredskiftet blev afholdt store stævner ved Isle of Wight.
Grevinde installerede vandorgel
Senere blev skibet overtaget af en excentrisk grevinde, der installerede et vandorgel i skibet.
Siden fortæller historien om en religiøs sekt, der ejede Nordkaperen, mens det lå i Helsingør Nordhavn under Anden Verdenskrig, stadig med orglet ombord.
Kløvedals børn og andre overtager Nordkaperen
Troels Kløvedal har testamenteret Nordkaperen til sine fem børn og ti unge styrmænd- og kvinder, som alle har lånt skibet i en længere periode og derfor kan gå lige om bord og sejle det.
Kilde: 'Alle mine morgener på jorden' af Troels Kløvedal, udgivet af Gyldendal 2017.
Troels Kløvedal købte Nordkaperen for 40.000 kroner i 1967. Foto: Privat