Gå til hoved-indhold
Morten Lorenzen har i flere år gastet på denne danske Swan 60. - Rest In Peace, Bådnyt og Sejler, vi er ikke mange der kommer til at savne jer, siger Lorenzen, der læser Yacting World, hvis han vil læse et printmagasin. Foto: Borlenghi/RolexKort Nyt
Morten Lorenzen har i flere år gastet på denne danske Swan 60. - Rest In Peace, Bådnyt og Sejler, vi er ikke mange der kommer til at savne jer, siger Lorenzen, der læser Yachting World, hvis han vil læse et printmagasin. Foto: Borlenghi/Rolex

KOMMENTAR: Fremtidens sejlsportsmedier er på internettet

Den enes død - den andens brød, men kun ét trykt medie i den danske sejlerverden, viser at der ikke er et marked for trykte bådmedier i Danmark. Det ved annoncørerne godt, skriver Morten Lorenzen.

Af Morten Lorenzen |

Februar måned har i den grad budt på nyheder indenfor bådmedieverden.

Hele to trykte bådblade har valgt at "gå ind" som man pænt skriver om blade der lukker ned. Dansk Sejlunions gratis medlemsblad, Sejler, bliver lukket med porto omkostninger som den væsentligste årsag.

Der ligger nu nok en lang række andre årsager til grund, men alle forankret i det faktum at det er endog meget vanskeligt at få økonomi i et "gratis" medlemsblad.

Så det var en ventet udvikling at Dansk Sejlunion endelig tog beslutningen om at stoppe Sejler.

Overraskende med BådNyt

En lidt mere overraskende melding kom fra Nordjyske Medier, som efter lange overvejelser, besluttede at "sælge" deres Bådnyt abonnenter til Bådmagasinet, og dermed nedlægge produktionen af Bådnyt.

Det er min vurdering at Nordjyske Medier i praksis har overdraget abonnements basen til Bådmagasinet, som så skal forsøge at få abonnenterne til at gentegne til et Bådmagasinet abonnement.

Den endelige pris som Bådmagasinet skal betale Nordjyske Medier, afhænger helt af hvor mange der vælger at gentegne.

Det er en meget tvivlsom forretningsmodel, i min optik. Alternativet til Bådmagasinets "opkøb", ville helt sikkert ha´ været, at Bådnyt blot lukkede ned, præcis som Sejler.

Monopol på printmagasin

Konsekvensen af disse slagtninger af to trykte sejlerblade vil være, at vi nu har et monopol på printmagasin siden af sejlsporten.

Hvis vi altså lige ser bort fra de få sejlklubber der stadig udgiver trykte medlemsblade.

Monopoler har det med at udrydde sig selv, og i denne sammenhæng kan man rolig sige, at Bådmagasinet er "last man standing".

At der kun er eet trykt medie i den danske sejler verden, viser unægtelig at der ikke er et marked for trykte medier indenfor bådbranchen i Danmark. Det ved annoncørerne godt.

Trykte medier i sand nedtur

Medieverden har igennem de sidste mange år oplevet en sand nedtur for trykte medier. Og netop magasin siden er den del, der har oplevet den værste nedgang. Både i antallet af abonnementer, løssalg og i annonceindtægter.

Det har været en naturlig konsekvens af brugernes nye medievaner. Internet baserede nyhedsmedier og ikke mindst Facebook og andre "so-me" kanaler har stjålet læserne og annoncørerne - og den udvikling vil kun gå stærkere og stærkere.

Nyhedsforbrug på minbaad.dk

Mit eget forbrug er nok sigende for ganske mange sejlere. Jeg nyder at få et "quick fix" tre til fire gange om dagen på nyhedssites som minbaad.dk.

Jeg søger ikke efter lange og uddybende artikler om dansk sejlsport. Jeg ønsker at blive orienteret om hvad der rør sig og hvad der sker på sejlsports-scenen lige nu i Danmark.

Og det er lige præcis hvad jeg får hos minbaad.dk - her kan jeg engang imellem også få en lille video og nogle interviews med aktuelle emner, er jeg godt underholdt.

Og så er det gratis, forstået på den måde, at jeg til fulde accepterer at der er annoncer på sitet, som næsten altid er relevante for mig og mine interesser.

Læser Yachting World

Jeg er dog også typen der godt kan lide at tage stuens bedste lænestol i brug og læse et velproduceret, flot layoutet sejlermagasin med artikler skrevet af dygtige journalister.

Men jeg har for længe siden besluttet at den fornøjelse sker ved at abonnerer på et internationalt sejlerblade som Yachting World.

For mindre end en "plovmand" om året, får jeg hver måned et fantastisk magasin med posten, som jeg har glæde af i flere uger.

35 % mere for dansk bådmagasin

Den danske pendant, og eneste tilbageværende båd magasin skal jeg give 35 procent mere for og der er kun 11 udgivelser.

De gange jeg har købt et dansk båd magasin de seneste år, har jeg rejst mig fra lænestolen ganske skuffet. Det er aldrig sket med Yachting World i hånden.

Tiden vil vise, hvor længe det sidste båd magasin opretholder sin status som trykt medie i Danmark.

Jeg er overbevist om, at en seriøs gennemgang af forretningsmodellen ville få professionelle medie folk til at sige stop.

Men ildsjæle kan holde meget kørerende for små midler. Desværre bliver resultatet ofte også ganske middelmådigt.

Fremtidens sejlsportsmedier er på internettet

Jeg tror, at fremtiden for sejlsportsmedier i Danmark er internettet, hvor vi for ganske få midler kan få en bred dækning af båd verdenen.

Vi er et meget lille land, med relativt få sejlere. At vi på én måned er gået fra tre magasiner til eet, er vist ganske sigende.

Jeg støtter op om sejlernes minbaad.dk og motorbåde-sejlernes motorbaadsnyt.dk. To internetmagasiner, der i perioder har rundet over 100.000 månedlige unikke besøg. Når der så samtidig er mere end 30.000, der klikker på en bådtest på minbaad.dk, så siger det alt. 

De to tal slår samtlige printmagasiner i Danmark i bådbranchen, og det er ikke en tilfældighed, for læsere søger bådmedierne i samspil med facebook, hvor der også er levende billeder og er mulighed for at kommenterer og hvor mobilen kommer i spil.

Rest In Peace, Bådnyt og Sejler, vi er ikke mange der kommer til at savne jer.

Med sejlerhilsen

Morten Lorenzen

Morten Lorenzen er forretningsmand indenfor IT-branchen og bestyrelsesformand for minbaad.dk og motorbaadsnyt.dk og meget andet. Lorenzen er tidligere direktør for KDY. Han har også været medlem af Helsingør Sejlklub og har været med til at gøre Sjællund Rundt stor igen. I dag er han medlem af Royal Bermuda Yacht Club og medstifter af Match Race Super Leauge. Her ses han på en Xp44, han gaster på. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader