Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Det er vildt at sejle i Volvo Ocean Race. Her ses Dongfeng på et tidligere ben.

Dongfeng-skipper: Et mareridt at bomme i 27 m/sek. i Stillehavet

Se to videoer, hvor hårdkogte Volvo Ocean Race-sejlere forklarer. De surfer op til 38 knob i kæmpe bølger. 26-27 m/sek. på vej også i bomninger. - Vådt, vådt, vådt, siger Sehested.

Af Troels Lykke |

Team Brunel med Bouwe Bekking og gulddrengen Peter Burling er endelig i front i Volvo Ocean Race, viser GPS-trackeren.

Brunel surfer med 28 knob mod Kap Horn og det blæser 35 knobs vind og der er pust op til 55 knob på dag syv, siden VO 65erne forlod Auckland med kurs mod Itajai i Brasilien, hvor der mangler 3.692 sømil til målstregen.

55 knob i en bomning - for meget sejl oppe

Dongfeng-skipper Charles Caudrelier, skriver i en pressemeddelelse til minbaad.dk hjem fra Stillehavet om den vilde, våde, sejlads, hvor der er topfart på op mod 40 knob over grunden.

- Om 30 timer vil vi få meget hård luft..... Når du har 40 knobs vind, så ved du hvilke sejl du skal have oppe, men når der kommer et pust på 55 knob, så har du for meget sejl oppe, og så skal du reagere. Men at reagere i disse omstændigheder er en kompliceret del af Volvo Ocean Race, forklarer han.

Mareridt at bomme

Skipperen forklarer at det er et mareridt at skulle bomme med båden, der har en 30 meter høj kulfibermast.

Bådene skal bomme fordi de vil sejle den korteste vej langs den Antarktiske Exclusion Zone, der er en sydlig grænse, der søger for at de ikke drøner ind i et isbjerg om natten. 

Derfor bommer bådene en del, hvilket er meget stressende og farligt, hvis båden fx lægger sig ned på siden. Det er i disse bomninger at bådene kan knække masterne, hvilket er set flere gange i historien.

Sejlerne fryser, de er våde og man har svært ved at sove, forklarer danske Nicolai Sehested fra AkzoNobel.

Sejlerne har også hjelme på med visir, så man  kan se frem, når de kolde bølger slår ind over.

Se flot og akturel produceret video af Dongfeng

Se altid veloplagte Nicolai Sehested fra AkzoNobel forklare

Motor
content-loader
content-loader
content-loader