Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt

Anders blev lam efter en badeulykke - her fortælles om IMS 38

“Kaptajn Anders” blev optaget fra 2006 til 2009, og skildrer mit liv i forbindelse med tilblivelsen af min handicap IMS 38 , fortæller ingeniør Anders Lehmann, der nu får ombygget en Farr 45.

 

Af Troels Lykke |

Filmen “Kapten Anders” blev optaget fra ca. 2006 til 2009, og skildrer lidt af mit liv, i forbindelse med tilblivelsen af min handicap sejlbåd Wavester.

Jeg var så heldig, at min svigerindes-søsters-mand Torbjörn Berlsted er journalist i Jönköping, og han ønskede at dokumentere forløbet med “Kapten Anders”.

Min bevæggrund for at ombygge en IMS 38 kapsejler til 100% handicap tilgængelig sejlbåd var, at den nødvendige løsning ikke fandtes i forvejen. Her er til gengæld lidt om det, det fortæller 49-årige Anders Lehmann til minbaad.dk.

Han fortæller videre på vores opfordring.

Skal sidde i en kørestol på båden

For mig er sejlads særligt forbundet med følelsen af frihed, fællesskab og aktiv deltagelse i bådhåndteringen.

Med et svært handicap, er kørestolen ofte det mest bekvemme sted at være. Siddende i el-kørestolen, er jeg selvkørende, optimalt trykaflastet på bagdelen og i det hele taget lidt mindre begrænset af mit handicap.

Skal friheden opleves på vandet, skal det i min verden derfor foregå i kørestol. Hvis man samtidig gerne vil opleve dynamikken i en enkeltskrogsbåd, så var jeg nød til selv at konstruere en gyro kørestolsplatform, hvor kørestolsbrugere kan sidde trygt – den fandtes ikke på nettet.

Anders Lehmann rækker hagen frem mod en joystick. Så drejer han hovedet og dermed joysticken let til venstre. Resten af Anders' krop er helt ubevægelig. Foto: Henrik Hansen

Familietur til Tivoli ikke nok

Mht. fællesskabet. Som kørestolsbruger er en familietur i eksempelvis Tivoli en ret isoleret fornøjelse.

Mit ønske til en sejlbåd, var derfor, at sejloplevelsen skal kunne deles med familie, venner og handicaphjælpere – vi skal jo også gerne dele minderne fra turene.

Med det for tanke, var jeg nød til, at vælge et donorskrog af en vis størrelse. Mit ønske var også at få plads til to kørestole, så Wavester løsningen blev for alle kørestolsbrugere.

For at opnå den fulde sejloplevelse, frihed og fællesskab besluttede jeg, at Wavester skal kunne styres fra alle kørestole via en trådløs forbindelse til roret.

Det er sjældent, man kan deltage på lige fod i kørestol, men med et skub på kørestolens joystick til hagen, hånden eller tungen, kan mine kørende gæster i dag, agere styrmænd for et par timer.

Flere handikappede bruger båden. Selv blev Anders lam for 19 år siden en sommeraften, hvor Anders var taget ud og bade sammen med nogle venner. Han stod på badebroen og skiftede tøj, men hans fod hang fast i badebukserne, og han tabte balancen og faldt i vandet. Hans hoved ramte bunden og knækkede til siden, så han brækkede en halshvirvel. Ret hurtigt blev det klart, at han ikke ville komme til at bevæge mere end hovedet fremover. Privatfoto

Drømmer om at sejle over Atlanterhavet i ombygget Farr 45

Det var lidt om baggrunden for mit Wavester bådprojekt. Nederst i artiklen er lidt billeder fra Anders' igangværende ombygning af en Farr 45, som skal bruges til realiseringen af en gammel drengedrøm - turen over atlanten.

Billederne viser tilblivelsen af to kulfiber husbuer, der er skubbet sammen bagest på dækket om dagen, men om natten fungerer som kahyt for mig og min kørestol.

Anders Lehmann ser til at en Farr 45 bliver ombygget. 

Anders vil sejle over Atlantehavet i sin Farr 45. Mere følger om det på minbaad.dk. Båden fungerer på den måde, at Anders kan styre den med sin hage. Kørestolen er spændt fast på en plade, der kompenserer for bådens bevægelser.

Se også DR-progam om Anders.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader