Gå til hoved-indhold
Starbåden var på OL-programmet fra 1923 til 2012. Foto: Anders LundSejlklubber
Starbåden var på OL-programmet fra 1923 til 2012. Foto: Anders Lund

Klassetjek: Starbåden - en toptunet racerbil

Den tidligere OL-båd er en kæmpe fornøjelse at sejle, garanterer kaptajn for den danske fleet, Flemming Sørensen fra Troense. Sejl med for kun 50.000 kr. Se kort over hvor klassebåde holder til.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Her tager vi et kig på Starbåden, der trak verdensmesterskabet til Troense i sommer.  

Flemming Sørensen, hvorfor skal man sejle Starbåd?

- Den er meget afhængig af den enkelte mand, hvordan man sejler og trimmer båden. Man kan derfor blive ved med at forbedre sig. Båden er som en toptunet racerbil, rammer man det rigtige set-up, ja så føles alting helt rigtigt.  

- Til forskel for mange andre sportsbåde i dag, der har besætninger på 4-5 mand, er vi bare to i Starbåden. Det gør det mindre besværligt at arrangere træninger og stævner, for jo flere man er i båden, jo større chance for at nogle ikke kan. 

Hvad koster det at sejle Starbåd?

- Det er en fin båd på den måde, at den bevarer værdien, da den ikke bliver sejlet blød og aldrig ligger i vandet, men i stedet står på trailer. Mange, der er kommet ind i klassen, har købt en 15-20 år gammel båd til 50.000 kr. Det samme koster en helt ny båd - det er bare i amerikanske dollar. 

- Sejlene behøves, selvfølgelig også afhængigt af ambitionsniveauet, absolut ikke at skiftes hvert år. Storsejlet holder ofte lang tid, mens fokken skiftes oftere. Et brugt stel sejl kan fås til omkring 15.000 kr., mens et helt nyt storsejl koster 15.900 kr. og fokken 6.800 kr. + moms. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- For det første sørger vi for at hjælpe de nye sejlere med at sætte båden op, og vi bytter med hinandens gaster. Jo flere vi er, jo sjovere er det jo. 

- Derudover er det vigtigt, at vi viser klassen frem gennem lokale kapsejladser. Også vores VM i Troense sidste år skabte stor opmærksomhed om Starbåden og har ført en del interesse med sig. Mange købte allerede en båd inden mesterskabet og er heldigvis blevet i klassen efterfølgende. 

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Der er simpelthen sådan en god ånd i klassen, hvor folk er søde, venlige og hjælpsomme på alle niveauer. Endvidere findes der på nettet alle mulige tips om trim og gejl. 

- Vi afholder også selv en træningslejr, hvor både øvede og nye sejlere er velkomne. Man kommer hurtigt ind og finder en god grundspeed, men at finde resten kræver virkelig meget træning. 

Hvor sejles der særligt Starbåd, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- Vi har mange både i Hellerup, Sønderborg og Troense. I førstnævnte klub afholdes også distriktsmesterskab i år, fra d. 8. - 10. juni. 

- Et par måneder senere, d. 8. - 12. august, står europamesterskabet på programmet i Flensborg. I starten af september sejles ligeledes det danske stævne Henry Rasmussen Memorial Cup i Troense, der samtidig fungerer som DM. 

Hvordan ser fremtiden ud for Starbådsklassen i Danmark?

- I klassen var der en del nervøsitet, efter at båden blev taget af OL-programmet i 2012. Heldigvis har det modsatte vist sig at være tilfældet. Dengang var vi kun tre både i Danmark, nu er vi 17. 

- Hvis den har kunnet leve siden 1911, kan jeg ikke se, hvorfor det skulle stoppe - også selvom det primært er modne sejlere, der er i klassen. Mange vil gerne have nogle år på bagen, inden de køber en båd til kapsejlads, og her er taskesejlads i J/70’erne og lignende både et fedt koncept indtil da. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?


- Vores hjemmeside er primært en side, som vi bruger til at informere hinanden, og hvor vi deler forskellige ting, hvilket fungerer super godt. Ellers har vi Facebook, som meget foregår på, og hvor vi da også har et par 100 følgere. 

Om Starbåden: 
Længde: 6,922 m

Bredde: 1,734 m

Dybgang: 1,016 m

Vægt: 671 kg

Besætning: 2 personer 

Hjemmeside: danishstarfleet.dk

Blå bog om fleet-kaptajnen: 
Navn: Flemming Sørensen

Alder: 55 år 

Job: Direktør i SSP Technology 

Sejler med: Niels Thrysøe

Flemming Sørensen startede sin Star-karriere i 2005. - Dengang var det ellers primært landsholdssejlere, der sejlede båden, fortæller han. Foto: Privatfoto

Det er ofte ældre jollesejlere, der hopper over i Starbåden. Foto: Privatfoto

 

Star-sejlerne ender sjældent i protestlokalet. Laver man en forseelse, tager man i stedet straffen på banen. Foto: Privatfoto

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Kun deres primære tilholdssteder er markeret, hvorfor der kan ligge mindre fleets andre steder i landet. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er lavet på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

 

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/embed?mid=15NAAilxgUw-A4vnUjJhp2wsgQ_Y" width="640" height="480"></iframe>
Motor
content-loader
content-loader
content-loader