Gå til hoved-indhold
Kork har en vægt på 220 kg per kubikmeter. Det er let i forhold til andre materialer. Det skyldes at kork er et naturligt skummateriale.Udstyr
Kork har en vægt på 220 kg per kubikmeter. Det er let i forhold til andre materialer. Det skyldes at kork er et naturligt skummateriale.

Kork går også fint som dæk på lystbåd

Kork kan være en valgmulighed hvis til nyt dæk. Det er robust, skridsikker og isolerende ifølge den tyske bådebygger Ralf Peine, der her fortæller om fordele og ulemper ved korkbelægning.

Af Maria Ravn Jürgensen |

Bådebygger Ralf Peine fra Aero-værft fortæller om kork som dækbelægning, samt dets gode egenskaber og anvendelsesmuligheder.

- Kork er blevet anvendt i mange, mange år, så det er en gammel sag. Vi snakker ikke kun om vinpropper og pinvæggen, fortæller han.

Kork har en vægt på 220 kg per kubikmeter. Det er let i forhold til andre materialer. Det skyldes at kork er et naturligt skummateriale.

Ligesom vinpropper

- Kork er diffusionsåben, så luft kan gå gennem materialet, men er også hydrofob hvilket betyder det er vandtæt. Tænk på vinpropper, de holder flere årtier. Samtidig er kork økologisk, og ikke et eneste træ bliver fældet ved produktion af korkprodukter, fortæller Ralf Peine.

- Det korkmateriale jeg anvender, er et produktionsaffald. Korkrester bliver til granulat. Denne granulat bliver blandet med et speciel polyurethanbindingsmiddel og under vakuum presset til store blokke, fortæller han og fortsætter

- Bagefter bliver blokkene skåret i plader. Resultatet er plader med høj hærde som den naturlige korkbark. Plader er bestændige mod vand og vejr, siger Ralf Peine.

Bådebyggeren producerer pladerne i forskellige dimensioner. Standardmålene oplyses at være 35, 45, 65 og 145 mm. Strimler har generelt en længde på 2 meter.

Enkel metode

Arbejdsmetoden er den samme som hvis man lægger et teakdæk, men er mere enkel fordi materialet bukker sig bedre end træ.

- Korkstrimler bliver limet på med en beddingcompound MS-polymer. Er alle strimler limet på bliver det nye dæk fuget som et teakdæk og slebet, og man er færdig, fortæller han.

Det kræver ikke meget værktøj at lave et dæk af kork. Kun en hobbykniv, slibeklods og slibepapir. 

Et korkdæk er let i vægt, skridsikker og isolerer mod støj og varme. Temperaturen på dækket i solen ligger langt under alle andre materialer. Derudover er det miljøvenligt, økologisk og kan være komplet genbrugt, oplyser bådebyggeren.

Det kræver ikke meget værktøj at lave et dæk af kork. Kun en hobbykniv, slibeklods og slibepapir. 

Læs mere om kork på værftets hjemmeside: www.aero-vaerft.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader