Gå til hoved-indhold
Udstyr
Denne bådvarmer på benzin er uomtvistelig et useriøst valg og en farlig situation, at bringe en sejlerfamilie ud i, mener Klaus Schlichter. PR-foto

Kinesisk benzindrevet bådvarmer kan koste menneskeliv

Det er beklageligt, at et stort dansk firma ikke påtager sig sit ansvar, når de går ind på bådmarkedet med et nyt produkt, (benzindrevet bådvarmer) fortæller tidligere butiksejer Klaus Schlichter.

Af Troels Lykke |

Klaus Schlichter tidligere butiksejer fra Lynetten Bådservice har sendt følgende debat-indlæg til minbaad.dk: 

Jeg er blevet bekendt med, at et større firma med speciale indenfor byggebranchen nu markedsfører et produkt til sejl og motorbåde og som med sikkerhed vil koste menneskeliv.

Blandt mange sejlere har der i flere sociale medier været diskuteret brugen af Kinesisk producerede bilvarmere, som mig bekendt først er en kopi af en Russisk varmer, som så igen er en kopi af originalproduktet Webasto. Alle med en påstået dokumentation af en CE godkendelse.

Benzin-udgave

Men lad det ligge -  desværre har nu omtalte firma også udvidet salget af disse i forvejen tvivlsomme Kinesiske varmere med en BENZIN–udgave.

Enhver sejler med blot nogle få års erfaring ved, at benzin og både er en farlig cocktail og derfor er benzindrevne indenbordsmotorer efterhånden helt blevet udfaset og dieselmotoren har i dag taget over.

Jeg ved,  at det  meget anerkendte firma Kjøller for mange år siden også installerede benzinvarmere i biler, men alligevel altid har anbefalet en dieselvarmere til både, netop fordi en benzinvarmer ville være farlig at have ombord og hvor man (modsat i en bil) må forvente at en familie også vil overnatte.

Farligt for sejlerfamiie

Ikke bare er sikkerheden i disse Kinesiske bilvarmere yderst tvivlsomme, men at man nu også forringer sikkerheden yderligere med at have benzin som driftsmiddel  er uomtvistelig et useriøst valg og en farlig situation,  at bringe en sejlerfamilie ud i.

Yderligere skal nævnes at ALLE lystbåde efter 1998 er/skal være CE-mærket og dette forpligtiger ejerne af disse både at opretholde denne stand.  Man kan derfor ikke erstatte en allerede CE-mærket varmer med en ikke godkendt varmer. 

I princippet må man ikke engang udskifte en dæksluge med en ikke CE mærket ny dæksluge.  

Er man selv installatør har installatøren selv ansvaret for, at en påstået CE mærkning også i virkeligheden opfylder dette krav.

CE står ikke for China Electronics

Bemærk venligst at CE ikke står for China Electronics.

Hvor er vores så udmærkede og vel respekteret Søfartsstyrelse?

Det er beklageligt, at et stort dansk firma ikke påtager sig sit ansvar, når de går ind på det danske bådmarked med et nyt produkt. 

Det er også beklageligt, at samme firma i deres markedsføring direkte anvender originalt billedet fra en kendt producents dieselvarmer for efterfølgende, at bruge samme billede til at sælge en Kinesisk bilvarmer, som anvender et farligt brændstof som benzin. Det er klart vildledende markedsføring.

Derfor må det være rimeligt at formode, at Søfartsstyrelsen, som er sat til at administrere CE reglerne for de danske fritidsfartøjer, tager over i den slags alvorlige situationer, hvor det kun er et spørgsmål om tid før en båd vil bryde i brand og med katastrofale følger for måske en hel familie, der har overnattet i deres båd.

Jeg personligt og med mange års erfaring i bådbranchen påtager mig dette ansvar, at gå ud med denne advarsel, - desværre med stor risiko for at få skudt et og andet i skoene,  men det tager jeg så med.

Klaus Schlichter

Det er i denne annonce hvor Bauhaus reklamerer for et benzindrevet oliefyr.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader