Gå til hoved-indhold
North Sails 3Di NORDAC sejl er bygget af polyester og er mere holdbare. Foto: Amory Ross.Kort Nyt
North Sails 3Di NORDAC sejl er bygget af polyester og er mere holdbare. Her testes sejlet i Caribien i februar 2018. Foto: Amory Ross.

North Sails 3Di Nordac får Pittman Innovation Award

North Sails lancerede i 2017 3Di NORDAC tursejl lavet af polyester. Sejlet har nu vundet årets Pittman Innovation Award.

Af Maria Ravn Jürgensen |

Prisen, der de seneste år er gået til meget forskellige produkter, men overvejende til det nyeste elektroniske vidunder, går i år til North Sails innovative tursejl, 3Di NORDAC.

Begrundelsen er, at North Sails har taget den avancerede teknologi udviklet til sejlads på højeste niveau til at udnytte polyesterens egenskaber fuldt ud, og kreeret en produktlinje, så alle nu kan få glæde af den. Det skriver danske North Sails til bådpressen.

Innovativt sejl

Den 17. januar 2018 annoncerede SAIL Magazine, at deres Pittmans innovationspris går til North Sails i år, SAILs redaktør Charles J Doane udtaler:

- Med deres nye 3Di NORDAC-sejl har North kombineret omkostningsniveauet og den lange holdbarhed fra det traditionelle sejl med 3Di-processen ved at bygge dem i ren polyester, hvor polyesterfilamenter i polyester-resin danner den grundlæggende 3Di-tape. Resultatet er et sejl med lang holdbarhed, der er lettere, mere formstabilt og mere mug-resistent, end traditionelle vævede sejl er - win, win for tursejlerne kloden rundt, forklarer Charles J Doane.

Lettere håndtering

I juni 2017 lancerede North Sails 3Di NORDAC, og har siden modtaget flere ordre og priser. North Sails' øverste chef, Dan Neri, har følgende kommentar til prisen:

- I 2015 så vi muligheden for at kunne revolutionere udbuddet på cruising-markedet. Vi var overbeviste om, at vi havde udviklet noget helt unikt med 3Di NORDAC, og det har vi hermed fået bekræftet, udtaler Dan Neri.

- 3Di NORDAC ligner de velkendte hvide sejl, men har en glattere, stærkere og mere formstabil facon samtidig med, at prisen er konkurrencedygtig. Vi vil gerne takke komitéen for at anerkende dette unikke produkt med Pittmans innovationspris. Kontrol over bådens drivkraft med sejl, der responderer er essensen i den oplevelse, som vi ønsker at give tursejlere. Med mere balance, mindre pres på roret, mindre afdrift og lettere håndtering leverer 3Di NORDAC lige præcis det, fortsætter Dan Neri.

Fokus på holdbarhed

- Andre sejlmagere vil nok argumentere for, at Aramid og Dyneema danner 'bedre' sejl, og at polyester ikke er avanceret nok eller har egenskaberne. North Sails er overbeviste om, at polyester stadig er det rette materiale til tursejl. En hver form for nedbrydning - stræk, kompression, knæk eller krymp - af sejlet mindsker dets ydeevne. Fokus på at forstærke sejlet i belastningsretningen er nødvendig, siger Dan Neri.

- 3Di-sejl er betydelig mere strækresistente, end noget andet sejl i verden. Polyester har lang holdbarhed, er let og nemt at forme. Sejlerne kan nyde godt af den stærke overflade, den stabile facon og de integrerede reb, der holder formen og letter håndteringen i al slags vejr, fortæller Dan Neri om 3Di NORDAC.
Motor
content-loader
content-loader
content-loader