Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Danmark tog 3. plads fra Kiel mod København, hvor KDY var vært. Her sejles ved Øresundsbroen.

Tre Swan 50ere i mål inden for 51 sek. i Kbh i Nord Stream Race

Liga-mestrene Frederikshavn Seahawks, med tidligere Laser-sejler Anders Nyholm, tager tredjepladsen på første etape fra Kiel til København. I dag sejler fem Swan 50 til Stockholm.

Af Troels Lykke |

- Nu kommer vi altså tilbage. Det er det helt rigtige, vi har gjort her.

- Yes, godt arbejde drenge!

Besætningens stemmer ombord på den danske båd i Nord Stream race er tydeligt begejstrede, skriger sejlsportsligaen til pressen. I København er det KDY, der arrangere.

De kommer med fuld fart og mens solen bliver mere og mere orange inden den går ned, henter de konkurrenternes forspring, mens Gedser Rev kommer nærmere.

Efter otte timer sejlads henter frederikshavnerne konkurrenternes forspring.  Båden ligger stadig tæt, så man kan se konkurrenternes silhuet, mens de sejler afsted i midsommernatten.

Månen og de sidste rester af lys i horisonten giver besætningen lys nok til at pille den store spiler, før kursen går nordpå mod Møn.

Det tager dog holdet længere tid at pille spileren end det gør for konkurrenterne, og russerne får, lige præcis lov at holde næsen længst fremme.

Frederikshavnere mangler offshore-erfaring

Det er marginalerne, som gør forskellen. Og den store Swan 50 giver til tider problemer med boathandlingen. Frederikshavnerne er da heller ikke erfarne offshore sejlere, selvom de har meget erfarne sejlere med.

For på turen får de blandt andet hjælp af de to tidligere OL-sejlere Anders Nyholm og Anette Viborg Damsgaard.

Men som det lyder fra Anders Nyholm:

- Jeg har aldrig sejlet kapsejlads i en båd på denne her størrelse før. Det største, jeg har sejlet er 6,5 meter og denne her er omkring 17.

Ti mand på Swan 50

Og der er stor forskel på at sejle liga, hvor holdet er på fire mand, og så koordinere ti mand i manøvrere på en Swan 50:

- Det er jo nærmest en helt anden sport. Men det er også det, der er med til at gøre det interessant, siger Skipper Kris Houmann.

Russerne fører dragracet mod nord, hvor alle bådene sejler med fok og stagsejl, en meget mindre fok, som bliver sat mellem den almindelige fok og storsejlet, som man også ser det på de store Volvo-både.

- Og det er en udfordring for os. For da vinden falder en smule, er det svært sådan rigtig at føle, om man trimmer og styrer båden rigtigt. Og det er jo klart, for vi er ikke vant til at sejle denne her slags både, siger Kris Houmann.

Det er dog ikke til at se, for da solen står op igen efter at have dukket under horisonten et par timer, er båden lige så tætte som da den gik ned. Den eneste ændring er, at Kunglige Svenske Segelsällskapet har overhalet danskerne ved at sejle tæt ind under Møns Klint.

- Det var der vi tabte dem. Men vi var bange for at sejle tæt ind under den høje klipper, fordi vi troede vinden ville dø derinde, siger storsejlstrimmeren Rasmus Møller efter sejladsen.

Så mange måder kan en sejler sove på en båd

Siddende i søgelænderet, liggende på et sejl i forkahytten eller i en søkøje til luv, mulighederne er mange, når man sejler distancesejlads og har brug for at få noget søvn.

Og nordjyderne udnytter dem alle sammen, selvom turen fra Kiel til København kun tager omkring 18 timer.

For det er vigtigt at holde sig frisk, når man skal sejle båden optimalt over flere dage.

Faktisk viser research fra University of Michigan, at søvnmangel påvirker kroppen på samme måde som at være fuld. Man har svært ved at koncentrere sig, tager irrationelle beslutninger og er dårlig til at løse problemer.

Du kan følge bådene her via tracking

Men på en tur, der ikke engang tager 18 timer, så er det svært at lægge sig ned på køjen:

- Sidste år var det ikke vores problem, slet ikke på den lange etape til Stockholm, men på sådan en tur på under 24 timer vil alle jo gerne være på dæk og presse på, siger Kris Houmann.

Måske er svenskerne en smule mere udhvilede, da sprinten mod mållinjen skal sættes ind.

De trækker sig ihvertfald bedst ud af vendeduellen mellem Danmark, Tyskland og Sverige.

Det er nærmest ingenting, der skiller de tre hold, da vinden drejer i nord, så de skal krydse fra Dragør og ind mod mål i Københavns Havn.

En højintens afslutning for de store både, hvor taktiker Anette Viborg Damsgaard dirigerer båden fra pust til pust, mens hun holder båden ude i den stærke medstrøm.

- Det er mega fedt, det gør bare sejladsen mere spændende, når man er så tæt på hinanden siger hun efter sejladsens afslutning.

Russerne vandt foran svenskere

Russerne tager sejren, sytten minutter foran svenskerne. Herefter følger danskerne, som ikke får sneget sig udenom, kun 36 sekunder senere. Dommerbåden nåede dog ikke at holde pause, for kun 15 sekunder efter danskerne krydsede tyskerne mållinjen.

Frederikshavn kan da også være tilfredse - en tredjeplads er i kategorien "godkendt, når vi lige har sovet på det."

Specielt godt er det, at de henter point på tyskerne, som var suveræne under inshore sejladserne i Kiel.

Nu venter sejladsens længste etape fra København til Stockholm. En tur på cirka 400 sømil, som starter i dag onsdag.

Resultat Kiel - København

Rusland – Lord of the Sail

Sverige – Kungliga Svenska Seelsällskapet

Danmark – Frederikshavn Sejlklub

Tyskland – Norddeutscher Reggata Verein

Finland – Åländska Segelsellskabpet

Motor
content-loader
content-loader
content-loader