Papirsøkort ikke er bedre end de elektroniske søkort - mener sejler
Dansk Søredningsselskab påstod at de fleste grundstødninger skyldes elektroniske søkort med manglende oplysninger. - Det passer ikke, forklarer Bjarke M. Christensen, der undersøgte 36 søkort.
Dansk Søredningsselskab påstod i sommers i TV avisen, at de har mange grundstødninger fordi de elektroniske søkortløsninger sejlerne benytter sig af, ikke indeholder de samme oplysninger som de officielle papirsøkort.
Mindre detaljerede
Senest har Søsportens Sikkerhedsråd, i en artikel 'Stol ikke blindt på elektroniske søkort' i 'BÅD' udtalt at, "de elektroniske søkort er som regel mindre detaljerede end papirudgaven".
Men har disse to store organisationer ret i dette?
Det satte en ivrig og erfaren sejler sig for at finde ud af. Bjarke M. Christensen har hen over sommeren, med hjælp fra andre sejlere fra Facebook gruppen 'Tursejlads og sejlsport' undersøgt dette.
Bjarke har yachtskipper af 1. grad, har 20 års erfaring i Skandinaviske farvande og har desuden været to gange over Atlanten samt en enkelt gang til Galapagos på forskellige skibe.
Han har detaljeret gennemgået 36 forskellige søkort som sejlerne bruger. Både papirsøkort og elektroniske søkort.
Bjarke indkøbte også to helt nye officielle søkort over områderne, så han var helt sikker på, at den kilde var tilstrækkeligt dækket.
'Nye' søkort
Bjarke's konklusion, til ugunst for de to nævnte organisationer, var at papirsøkort ikke er bedre end de elektroniske søkort, som danske sejlere sejler rundt med, forklarer han til minbaad.dk.
Analysen referer til en anden tilsvarende undersøgelse han lavede for 10 år siden, hvor der rent faktisk var store kvalitetsforskelle.
Så hvis man skal komme Dansk Søredningsselskab og Søsportens Sikkerhedsråd i møde, så kan man sige de ikke var helt galt på den, blot 10 år bagud i deres opfattelse, forklarer Bjarke M. Christensen.
- Analysen viser i øvrigt også at der de seneste år, er blevet et meget mere ens kvalitetsniveau i søkort og det i dag stort set er lige meget hvilket produkt man anvender, bare de er opdateret, udtaler Bjarke og fortsætter
- Og i forlængelse af 'opdateret', så har analysen desværre også afdækket at ganske mange sejlere ikke ved hvor opdaterede deres søkort er og at helt nyindkøbte søkort ikke er nye, men ofte 2-3 år gamle, siger han.
For de to nævnte områder leverede Weilbech helt 'nye' papirsøkort, men da de var trykt i henholdsvis 2015 og 2016 skal køberen selv manuelt indføre 49 rettelser.
I praksis en tidskrævende opgave, når man tænker på at dette kun var to ud af de mere end 150 søkort der dækker Danmark, forklarer Bjarke.
Den fulde analyse kan læses på Facebook gruppen 'Tursejlads og sejlsport'.
Bjarke har yachtskipper af 1. grad, har 20 års erfaring i Skandinaviske farvande og har desuden været to gange over Atlanten. Privatfoto