Test i Aabenraa: Rigtige mænd sejler rå Targa 30.1
Den originale, finske offroader Targa 30.1 giver den berømte Targa-følelse med rå sejlegenskaber, praktiske løsninger, solidt skrog og teakaptering.
BådNyt/motorbaadsnyt.dk sad lunt og godt inde i den oprejste kahyt på styrehusbåden Targa 30.1, mens oliefyret kørte, mens det var fem grader udenfor.
Sejlerbukserne fik jeg aldrig på, her var tørt og godt, dog fik jeg lidt skumsprøjt på tøjet, da jeg styrede på toppen af den sporty weekendsejler.
Selv med 24 knob kan båden sejle i bølger. Det skyldes den skarpe V-formede stævn, der gør, at stævnen skærer bølgerne, som en kniv gør det i blødt smør.
Sejlegenskaberne løftes også af et stift skrog, der er bygget solidt og med skum i skroget, der gør, at båden er synkefri, men største betydning er dog, at bølgerne næsten ikke kan høres, når skroget møder bølgerne.
Her sejler man ikke i et tyndt yoghurtbære, hvor skroget slår sig i søen, og hvor man kæmper med kondens.
Båden er en sand offroader på vandet, viste testen. Bølgerne stod ud til siden, da vi med over tyve knob planede afsted i krappe bølger, der slog helt op til os på flybridgen.
Topfarten rundede akkurat de 34 knob for den 5,5 ton finne. Targas egne målinger fortæller, at Targa 30.1eren kan sejle 36 knob.
De fortæller samtidig, at marchfart-området er på mellem 22 og 28 knob. Her bruger båden mellem 1,6 og 1,8 liter per sejlet sømil, svarende til 34 liter diesel i timen og op til 50 liter i timen ved hhv. 2500 og 3000 omdrejninger, mens forbruget ved en topfart stiger til 2,3 liter per sømil, svarende til 81 liter i timen.
Båden fås med tre forskellige seks cylindere enkeltmotorer og tre typer mindre motorer, hvor du har to fire cylindere motor med 225, 260 og 300 hestekræfter.
Med to af de store motorer ryger farten op på 42 knob, hvor marchfart-området er på mellem 23 og 30 knob.
For mig virkede den enlige, store D6-400 hk rigeligt. Der var masser af overskud, når den rev os gennem bølgerne, så vinduesviskerne måtte i aktion.
Motorlyden var svag, da den både er godt isoleret, men samtidig placeret helt agter, hvor man har en helt fantastisk, praktisk adgang, når motoren skal serviceres.
Vil man stå op, kan rattet skubbes næsten 90 grader frem, så man kan styre mere optimalt, i en såkaldt helikopterstyren.
Denne feature vidner også om, at sejloplevelsen vægtes højt hos Targa-sejlere. Udsynet er fint 360 grader rundt fra de store lodrette vinduer, der er kun med få blinde punkter skråt bagud i hver side.
Ved siden af finder man et dobbelt co-pilotsæde, der kan vendes om, når man er i havn, så der kan sidde fem personer i den lille kahyt, hvor der er rigelig mulighed for udluftning med to skydedøre og en luge i toppen.
Vil du have endnu bedre udsyn, kan du gå op på den lille flybridge. Her er udsynet unikt, og har man en gast om bord er det et godt sted at styre båden på plads i havnen.
Flybridgen kommer også til sin ret på en sommerdag, hvor man ønsker at mærke vinden, når man planer løs eller blot sejler stile og roligt. Der er tre sæder på flybridgen, så man her kan opnå selskab.
Topfarten nåede op på 34 knob. Den finske båd er en fornøjelse at sejle med masser af kraftoverskud og et skrog som let bryder bølgerne. Foto: Troels Lykke
Et værft, der er god til at forfine detaljer på deres Targa-bådene. Targa 30.1, der koster 2,3 mio. kroner sejlklar, hvor den blandt andet har som ekstraudstyr, placerer sig mellem Targa 27 og 32.
For værftet handler Targa om design, koncept og kvalitet, forklarer importør Henrik Reese, der har solgt Targa-både siden 1997.
Konstruktion
Targa-bådene findes i dag i følgende modeller: 23-25-27-30-32-35-37-39-42-44 og 46. Både, som du kan se på havene verden over.
Targa er nemlig blandt verdens mest solide brands for praktiske motorbåde, hvor man også kan sejle på ferie – også når det blæser. I mange år har der været op mod et års ventetid for at kunne få leveret en Targa, sådan er det også i dag.
Skummet er flammehæmmende og lydisolerer samtidigt, derfor høres bølgerne meget svagt. Båden føles stiv og er i en perfekt balance. Finishen i apteringen er i udsøgt kvalitet.
Om læ findes der fem regulære sovepladser, der kan også sidde fem personer og spise, men pantryet er lille, når der skal laves mad. Båden er også primært til den aktive sejler, der er søstærk som båden, og også tør sejle i hårdt vejr, da båden er skabt til at klare det.
Targa er et hot brand i verdensklasse, men heller ikke den billigste 30 fods motorbåd i klassen, med en pris på 2,3 mio. kroner, inklusiv alt udstyr, men gensalgsværdien er til gengæld meget høj.
Det mærkes tydeligt, at værftet også bygger Targamodeller til erhvervsbrug, som patruljebåde til politiet, til taxi-både og redningsbåde blandt andet.
<iframe width="600" height="423" src="https://www.youtube.com/embed/foeJ7IRoX24" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>