Siden han forlod Forsvaret for at etablere sin første virksomhed, konsulentvirksomheden Mercuri Urval, har han lagt sten på sten til det ikke helt lille virksomhedsimperium, Consolidated Holdings, hvor det hele er samlet.
Ib Kunøe opgør selskabets formue til 4,5 milliarder kroner, hvilket gør ham til en af Danmarks 100 rigeste mennesker.
Det skriver Berlingske Tidende i en længere artikel.
Formuen er opbygget gennem 20 år og blev grundlagt med salget af Mercuri Urval. Siden har Ib Kunøe investeret i en stribe virksomheder inden for særligt IT og tele.
Blandt dem er det værd at nævne Telmore, som var foregangsvirksomhed med lave priser på telefoni og kundevenlig selvbetjening på nettet.
Telmore blev en alvorlig udfordrer til TDC, som endte med at købe opkomlingen for 299 millioner kr. i 2004.
Investerede i X-Yachts
Ib Kunøes private interesse for sejlsport har også sat sit aftryk i porteføljen med investeringen i X-Yachts i Haderslev, der producerer sejlbåde.
Ib Kunøe har sejlet, siden han var barn, og beskriver sig selv som en inkarneret sejler, der har tilbragt mange timer på havet og vundet mange førstepladser.
I dag består porteføljen af over 15 virksomheder med store ejerandele i Atea og Columbus som de væsentligste aktiver. Atea er resultatet af mere end 60 opkøb og er under Ib Kunøes ledelse blevet Nordens største leverandør af IT-udstyr.
Skaber jernskulpturer af skrot
Han har også en kreativ side, som får frit løb i hans værksted i Raadvad, hvor han slapper af med at skabe jernskulpturer af skrot.
»Når man laver en jernskulptur, er det noget med at kigge på noget skrot. Måske har man lavet nogle skitser, måske ikke. Man lader sig så bare inspirere af de stumper, der ligger, og begynder at arbejde med tingene. Og, tjuhej, på en formiddag har man lavet noget, som man selv synes er genialt. Det er så ikke sikkert, at man viser det til andre, vel? Men man har haft en utroligt sjov proces,« har han tidligere fortalt Berlingske.
Kilde. Berlingske Tidende
De to ejere af X-Yachts, hovedaktionær Ib Kunøe og aktionær og CEO og designer fra værftet Niels Jeppesen, ses her på Boot i Düsseldorf i 2017 Foto: Troels Lykke