Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Tyske doublehand-sejlere måtte ud at svømme midt om natten i en 26 fods ungarsk konstruktion. En helikopter hentede dem ved Agersø. Foto: Bo Hasseriis/Vegvisir

Vegvisir Race vil optimere sikkerheden efter to voldsomme uheld

En knækket køl og mand i vandet under Vegvisir Race hvor Joint Operations Center, tidligere SOK, blev involveret, har fået arrangørerne til at optimere sejladsbestemmelserne for at undgå flere uheld.

Af Maria Ravn Jürgensen |

En af Danmarks hårdeste havkapsejladser Vegvisir Race evaluerer den netop overståede sejlads med start og slut på Nykøbing Falster.

Efter to situationer, hvor Joint Operations Center blev involveret er det naturligt at se sejladsbestemmelserne igennem og yderligere optimere sejladsen, der på ét år er vokset fra 14 til 114 tilmeldte, selvom startgebyret er blandt de absolut højeste i landet.

Mand over bord

Opmærksomheden retter sig især mod to hændelser, hvor Joint Operations Center, tidligere SOK, var involveret. Den første hændelse omhandler en 26 fods båd som mistede kølen.

Den anden hændelse fandt sted om aftenen fredag den 24. august, hvor en sejler faldt over bord ud for Næsby på Lolland.

Efter et forgæves redningsforsøg fra sejlerens co-skipper besluttede den overbordfaldne at svømme i land.

Her tog kan kontakt til beboerne i et sommerhus, hvorfra han siden blev kørt til Nykøbing Falster sygehus, hvor han overnattede. Næste dag deltog han om aftenen i Vegvisir Race After Party.

Sikkerheden diskuteret

Hændelserne blev under præmieoverrækkelsen omtalt af arrangør Morten Brandt Rasmussen, stævneleder Jørgen Bojesen og formand for sejlforeningen Vikingen Carl Erik Hansen. 

Der var journalister og mediefolk til stede fra fire forskellige lande, og der blev diskuteret sikkerhed i Meeting Point med afsæt i hændelserne hele aftenen.

Vil have aktindsigt

Morten Brandt Rasmussen har på vegne af Vegvisir Race søgt om aktindsigt i hændelsen ud for Næsby for at få kronologi og fakta på plads, så den videre optimering af en af Danmarks hårdeste sejladser bliver gjort på et oplyst grundlag.

- Hvis det lykkes at få aktindsigt vil Vegvisir Race fremlægge hændelsesforløbet, så vi kan bidrage til dialog og debat om sikkerhed og shorthand-sejlads, siger Morten Brandt Rasmussen.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader