Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
70'er-bådene er nu blevet så billige, at selv unge mennesker har råd til at blive bådejere. Et skridt, der kan blive afgørende for sejlsporten i fremtiden. Foto: Uge 29 Ungdomscruise

Forhandler afblæser problematik – flere unge køber billige brugtbåde

Unge i sejlsport: En ny sejlergeneration er på vej, mener Henrik Jørgensen fra Tempo Bådsalg. Det er faldet i brugtpriserne, der gør det muligt for unge at hoppe med på sejlerbølgen. Moderne og dyrere både som X-Yachts er til gengæld svære at sælge til de yngre sejlere.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk dykker i en artikelserie ned i dét, som af mange anses som sejlsportens største udfordring: De manglende unge sejlere. Et problem, der måske alligevel ikke er så stort som først antaget, påstår brugtbådsforhandler. For danske X-Yachts er de unge dog en udfordring.

Sejlerne kan roligt læne sig tilbage i stolen. Selvom håret bliver mere gråligt, er en ny generation på vej til havnen.

Det mener i hvert fald Henrik Jørgensen fra Tempo Bådsalg, der de sidste to-tre år har oplevet en stor vækst i antallet af solgte brugtbåde til unge sejlere.

- Jeg ser ikke noget problem med de manglende unge. Tendenserne hos os og flere af vores kollegaer er i stedet, at flere yngre investerer i billige brugtbåde som Maxi 77’eren, forklarer forhandleren til Minbaad.dk. 

Unge har råd

Det er prisfaldet på brugtbådsmarkedet, der er den direkte årsag til mersalget. Selv med et begrænset budget er det således i dag muligt at føje titlen som bådejer til CV’et: 

- Indenfor de sidste år er bådene blevet så billige, at priserne har ramt et niveau, som de unge også har råd til, understreger Jørgensen, der fornyligt solgte en mindre sejlbåd til tre jurastuderende.

Hos forhandleren i Ishøj sover man derfor roligt om natten – også selvom Dansk Sejlunions medlemstal de seneste år har været støt faldende blandt unge sejlere: 

- Det er ikke det billede, vi ser, så der må være en del unge, der køber båd, men undlader at melde sig ind i unionen, lyder begrundelsen fra Henrik Jørgensen.

Salget vil dale

Mens Tempo Bådsalg har lokket flere unge ombord, er tendensen anderledes hos succesværftet X-Yachts

At en moderne sejlbåd i millionklassen er en utopi for de fleste unge er et naturligt faktum, der kan få konsekvenser, hvis sejlerne ikke på et senere tidspunkt hopper ombord på de verdenskendte X-både:

- Vores nuværende kunder er typisk velvoksne mennesker, der har sejlet X-Yacht, siden de var unge. Vores problem er bare, at vi i dag, modsat tidligere, udelukkende sælger både, som de færreste unge har råd til og er villige til at investere i, forklarer Kræn B. Nielsen, CEO hos X-Yachts. 

Dermed er X-Yachts’ fødekæde på vej til at blive brudt. Selvom følgerne endnu ikke er slået igennem, lurer de under overfladen:

- Bliver fødekæden ikke fodret, er den direkte konsekvens for os og andre bådforhandlere jo, at salget vil dale, understreger manden i spidsen for danskerværftet.

Nye koncepter er nødvendige

Et nyt koncept er derfor sat i søen hos sønderjyderne. Et koncept, der flere steder gør det muligt at leje en X-båd, som ikke førhen har været en typisk del af charter-flåden. 

Også et øget fokus på bæredygtighed samt en deleplatform online, der for værftet ville gøre det muligt at nå ud til et langt bredere publikum, kan på sigt være en oplagt vej til de unges bådhjerter, spår Nielsen. 

Har man først sat fødderne på dækket af en båd med de tre klassiske striber lige over vandlinjen, er der nemlig ikke langt til en købskontrakt, lyder erfaringen hos værftet:

- Lykkes vi ikke med at lancere digitale dele-platforme eller lignende, der sikrer, at flere prøver en X-Yacht, så tror jeg ikke, at vi lykkes med at fastholde de unge, slutter en ærlig Kræn Nielsen.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader